    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: woda pod piwnicą
    Date: Tue, 23 Mar 2010 18:53:34 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam grupę
    > Jest taki problem w pewnym domu z którym przydałoby się coś zrobić ale
    > trochę trudno ustalić co pomoże i ile trzeba będzie w to zainwestować.
    >
    > Co wiosnę pod podłogą piwnicy wybija "źródełko" wodne, cała posadzka/podłoga
    > piwnicy jest popękana i przez wszystkie rysy podchodzi woda. W jednym
    > miejscu beton podłogi (10cm grubości) popękał i zrobiła się dziura w której
    > poziom wody na wiosnę przez kilka dni utrzymuje się na wysokości podłogi,
    > czyli prawie zalewa podłogę, lub czasami ją zalewa. Poziom posadowienia
> [...]
    Masz zagwozdke. A scislej dwie; poziom zw. wody za wysoko i posadowienie za
    plytkie. Zapewne wiejski filozof to budowal. Jesli on zyje to jego zapytaj.
    Ale to juz historia.
    Pierwszy problem mozesz rozwiazac przez wykonanie drenazu opaskowego wokol
    domu. Woda naplywa zapewne od strony ganku. Nie wiem czy spadek terenu na to
    pozwala. Jesli nie to wode z drenazu nalezy odprowadzic do studzienki
    zbiorczej i w niej zainstalowac automatycznie wlaczajaca sie pompke.
    Na temat konstrukcji drenazu nie pisze bo to bylo omawiane i nie chce mi sie
    powtarzac. Jesli warunki na to pozwalaja to trzeba dom odcinkami nie dluzszymi
    miz 1.5 - 2 m odkopac do glebokosci ponizej spodu posadzki w piwnicy o co
    najmniej 15-20 cm, i zainstalowac rury perforowane zasypywane grawelem i
    zabezpieczonyn przed zamuleniem geowloknina. Wyloty rur wprowadzic do
    studzienki zbiorczej lub w nizej polozone miejsca gdzie woda sobie wyplynie.
    Pompa grawitacyjna jest najlepsza.
    Drugi problem to glebokosc posadowienia. Grunt w ktorym wiosna czy po
    wiekszych ulewach pojawia sie wysoki poziom wody jest na przemarzanie
    szczegolnie wrazliwy.
    Skoro od zewnatrz na scianie, na pewnej wysokosci nad poziomem terenu widzisz
    izolacje pozioma to byc moze ten, ktory to budowal przewidzial, ze dom nalezy
    obsypac do tej wysokosci. Czyli sztucznie podniesc poziom tak aby zwiekszyc
    glebokosc posadowienia do koniecznej dla danego rejonu geograficznego
    wartosci. Zapewne tego nie zrobiono i dlatego fundamenty slupow pod ganek
    wysadzilo. Zatem tu trudno powiedziec, jesli te zniszczenia sa do przelkniecia
    to na;lezy to zrobic, czyli obsypac dom wokol (po wykonaniu drenazu).
    Korzystnie z malym spadkiem od domu. Wtedy wysadziny juz nie beda grozne.
    No bo "podbijanie fundamentow" czyli poglebianie posadowienia to jest baaardzo
    upiredliwa robota; taniej bedzie obsypac. O ile warunki na to popzwola. To co
    napisalem to tylko sugestie, nie wiem jak to wyglada.
    Pzdr.
    Toprnad