    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: zasilasz 12v i zasilenie ledow 10v?
    Date: Wed, 24 Feb 2010 09:49:50 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Tornad pisze:
    > <ciach>
    >
    > 1. Pytajnik pisze że ma zasilacz 12V, zapewne pozostał po jakimś
    > modemie/switchu/telefonie/czymkolwiek, zasilacze te zazwyczaj są
    > _niestabilizowane_, więc pierwsza konkluzja - rozwiązanie z użyciem diód
    > albo oporników są OKDR i pewno doskonale wiesz czemu.(kropka)
    Jestes starej daty; co raz trudniej kupic zasilacz niestabilizowany. To juz
    nie czasy kiedy dioda zenera w zasilaczu kosztowala 115 starych zlotych i byla
    jak akumulator, trudna do zdobycia.
    > 2. Nie wiemy ile i jakie lampki ma pytający, tym samym nie znamy oporu
    > odbiornika, producent sprzedając uniwersalne zasilacze obsługujące kilka
    > lampek też tego nie wie, tym samym budowa źródła prądowego mija się z
    > celem skoro nawet producent tego nie robi.
    No to zapytaj autora watku czyli Pytajnika. Ja zalozylem domyslnie, ze ma
    zasilacz stabilizowany. Nawet chlop ze wsi, nawet malorolny wie, ze do
    zasilania ledow trzeba specjalny zasilacz... Wiec osso chodzi? Do mnie masz
    jakies pretensje?

    > 3. Te lampki to nie są same diody, mają one kawałek elektroniki, śmiem
    > twierdzić że odpowiedzialnej za prąd, ale co dokładnie tam siedzi to nie
    > wiem. Niech by to był najzwyklejszy rezystor(a jest tam i tranzystor),
    > więc wystarczy zapewnić STAŁE napięcie w wysokości zdeklarowanej przez
    > producenta.
    Widze, ze sie nieco podszkoliles.
    Moj pomysl z diodami to stale i stabilizowane napiecie zapewnia. Natomiast
    opornik nie.
    > 4. Najprostszy przykład stabilizatora napięcia to zastosowanie 7810
    > pomiędzy zasilaczem co ma Pytajnik, a tymi lampkami o czym wspomina
    > również robertcb. W wersji bardziej uniwersalnej LM317.
    No wiec o co znowu pretensje. Jak Robertt wspomnial to cacy a jak ja dalem
    konkretny i sprawdzony schemat to be.
    > 5. Przeczytaj to sobie jeszcze raz...
    Ja tu staram sie raczej pisac a nie czytac. Przeczytalem na tyle duzo, ze
    teraz na luksus pisanie moge sobie pozwolic. Czasem madrze, czasem glupio
    zazwyczaj tak sobie. Ale zawsze podaje jak Londyn - wiadomosci dobre czy zla
    ale zawsze prawdziwe.:)
    > nozke 3
    > liniowo od
    >
    > Czy aby na pewno to wszystko?
    > LM317LZ ma prąd maksymalny 0,1A; najmniejsza lampka SKOFF bierze 0,6W
    > przy 10V.

    Znalazlem zrodlo. Oto ono.

    http://en.wikipedia.org/wiki/LM317

    Tam jest ten schemat i pisze wyraznie to samo co napisalem z tym, ze ten
    sachemat znam wczesniej z innego zrodla. Nie pradowego oczywiscie.
    > Pozdrawiam
    > Rafał
    W sumie nudzisz i zapewne nie tylko mnie; wez zrob, sprawdz, potem sie
    wymadrzaj.
    Pzdr.
    Tornad