  • 1. Data: 2010-02-22 12:05:50
    Temat: zasilasz 12v i zasilenie ledow 10v?
    Od: "mw" <a...@W...gazeta.pl>

    Ma zasilacz 12V, ale LED 10V /SKOFF/ no i pytanie czy moge je zasilic? Czy
    LEDysie spala?

  • 2. Data: 2010-02-22 13:19:11
    Temat: Re: zasilasz 12v i zasilenie ledow 10v?
    Od: "Rafał" <a...@c...nospam.pl>

    wystarczy opornik :)

  • 3. Data: 2010-02-23 03:09:25
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    > Ma zasilacz 12V, ale LED 10V /SKOFF/ no i pytanie czy moge je zasilic? Czy
    > LEDysie spala?

    Nie wiem kto "ma" zasilacz:) mysle, ze Ty masz zasilacz 12 V i ledy 10
    woltowe.
    Zatem za duzo o 2 wolty zaledwie. Takie napiecie "zbijesz", jak to Przedpisca
    Ci napisal, opornikiem. Tyle, ze nie podal o jakiej wartosci i mocy ma byc ten
    opornik, wiec OKDR takie rady.
    Ja Ci podam moj sposob, o ktorym nawet nie wszyscy elektronicy wiedza. A
    mianowicie; nalezy w szereg z tym zasilaczem wlaczyc 3, trzy zwykle diody
    prostownicze, w kierunku przewodzenia. Na kazdej z tych diod (krzemowe only)
    odlozy sie po 0.65 wolta, razy trzy - bedziesz mial spadek napiecia 2 wolty.
    Praktycznie: do przewodu plusowego zasilacza dolutowujesz w szereg diode
    katoda a jej anode do katody nastepnej diody itd. Anoda diody oznaczona jest
    paskiem, kropka lub symbolem diody, ktory pokazuje kierunek przewodzenia. Jak
    ktoras podlaczysz odwrotnie, nic sie nie stanie, nie bedziesz mial na wyjsciu
    napiecia.
    Potem mozesz wykonac proby wlaczajac tylko w szereg dwie diody (zwierajac
    jedna); uzyskasz na nich spadek napiecia okolo 1.3 wolta, reszta napiecia (byc
    moze) odlozy sie na opornosci wewnetrznej zasilacza, ktora zalezy od jego mocy
    nominalnej. Zatem proponuje doswiadczalnie ustalic ilosc tych diod.
    Diody prostownicze mozesz kupic za grosze lub wymontowac z jakiegos zepsutego
    ukladu elekronicznego, radia czy zasilacza; tam sa 4 (w ukladzie Graetza).
    Po tych probach moze sie okazac, ze zadnego opornika ani diody nie trzeba,
    gdyz opornosc wewnetrzna zasilacza moze byc na tyle duza, ze pod obciazeniem
    ledami powstanie na ich koncowkach dokladnie tyle ile trzeba, czyli 10 wolt.
    Pzdr.
    Tornad

  • 4. Data: 2010-02-23 09:43:23
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    mw pisze:
    > Ma zasilacz 12V, ale LED 10V /SKOFF/ no i pytanie czy moge je zasilic? Czy
    > LEDysie spala?

    Zacznij najpierw od zmierzenia tego napięcia na zasilaczu, jeżeli to
    jakiś tani zasilacz wtyczkowy, to się może okazać że napięcie na nim
    wynosi i 18V, a pod obciążeniem nominalnym siądzie do np do 12, albo i nie.
    Do ledów, a w szczególności SKOFF'ów, które to tanie nie są, potrzebne
    jest zasilanie stabilizowane.
    Te SKOFF'y o ile dobrze widziałem maja już jakąś elektronikę w sobie,
    tam chyba jest jakiś rezystor i tranzystor, pełni to pewnie funkcje
    ogranicznika prądowego, aby zapewnić stały prąd na diodach. Ty musisz
    zapewnić stałe napięcie, niezależne od obciążenia, w przeciwnym wypadku
    nie dość że tracisz gwarancje(pomijam aspekt udowodnienia że zasilacz
    nie był z kompletu) to znacząco skracasz czas świecenia LED'ów.
    Nie wiem czy są stabilizatory na 10V. Jak byś nie znalazł, to zawsze
    możesz użyć LM317 + jakieś rezystorki/potencjometry aby takie napięcie
    wyjściowe uzyskać.
    Musisz policzyć ile i jakie lampki będziesz zasilał z tego zasilacza i
    na podstawie tych obliczeń dobrać stabilizator.
    Poszukaj w necie, pełno jest schematów zasilaczy stabilizowanych. Jeżeli
    miałeś kiedyś lutownice w ręce, to powinieneś sobie poradzić ze
    zmontowaniem takiego.
    jeżeli znajdziesz stabilizator na 10V to zapinasz go szeregowo za
    mostkiem, środkowa nóżka do "-", parę kondensatorków i tyle.
    Jak się będzie grzał to przykręć do niego kawałek radiatora.

  • 5. Data: 2010-02-23 09:44:39
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Tornad" <t...@h...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > mianowicie; nalezy w szereg z tym zasilaczem wlaczyc 3, trzy zwykle diody

    No faktycznie, elektronikom to rozwiazanie sie nie snilo.

> [...]
    > obciazeniem
    > ledami powstanie na ich koncowkach dokladnie tyle ile trzeba, czyli 10

    Tyle, ze nie podales o jakiej mocy maja byc te diody, wiec OKDR takie rady.

  • 6. Data: 2010-02-23 09:55:44
    Od: "Andrzej S." <A_S@nie_nie.pl>

    Rafał pisze:
    > Poszukaj w necie, pełno jest schematów zasilaczy stabilizowanych. Jeżeli

    Jak to mozna skomplikowac prosta rzecz :-)

    --
    A S

  • 7. Data: 2010-02-23 10:07:22
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Andrzej S. pisze:

    > Jak to mozna skomplikowac prosta rzecz :-)

    ale c tu jest skomplikowanego?
    Zrobienie we własnym zakresie zasilacza stabilizowanego?

    Jeżeli Twoim zdaniem lepsze(prostsze) jest zastosowanie opornika, to
    przejdź się do Castoramy i zobacz cenę SKOFF'ów, potem powiedz czy nie
    wolał byś zastosować zasilacza stabilizowanego, którego koszt budowy
    wyniesie mniej niż 5zł, a złoży go każdy, kto wie z której strony
    trzymać lutownice. W przypadku rezystora napięcie zasilania będzie
    zależne od wielu czynników, tym samym znacząco obniżymy długość życia
    tych nie tanich lampek.
    Najprostszym rozwiązaniem pozostanie zakup oryginalnego zasilacza.

  • 8. Data: 2010-02-23 10:08:51
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

    doswiadczalnie ustalic ilosc tych diod.

    > Tyle, ze nie podales o jakiej mocy maja byc te diody, wiec OKDR takie rady.

    Powinienes zauwazyc, ze normalnie ignoruje Twoje idiotyczne wypowiedzi, niczym
    nieuzasadniona krytyke, proby macenia i w ogole, ze cie "lomie", jak ktos moze
    wiedziec wiecej i udzielic praktycznej rady nawet na tak trywialny temat.
    Napisalem wyraznie diody prostownicze; nie detekcyjne, nie zenera czy
    schotkiego... Zreszta nie bede sie tlumaczyl tylko opowiem bajke o wezu;
    zapewne nie raz ja slyszales.
    Sssss...pi R dalaj.
    Tornad

  • 9. Data: 2010-02-23 10:36:02
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > tych nie tanich lampek.
    > Najprostszym rozwiązaniem pozostanie zakup oryginalnego zasilacza.

    Polimeryzowalbym... Piszesz niezbyt racjonalnie - okaze sie, ze koszt budowy
    tego zasilacza bedzie o wiele, wiele wiekszy od 5 zlotych i recze Ci, ze
    wyjdzie znacznie drozej od gotowego, ktory zreszta Pytajnik ma.
    Sama obudowa, kabel, wtyczka, koncowka itp. bedzie kosztowac tyle, ze ja to
    odradzam. To bylo dobre ze 40 lat temu ale nie teraz jak elektronika jest
    relatywnie bardzo tania.
    Przecie jak zonie czy mamie braknie pietruszki do rosolu to nie kupuje nasion
    i nie dzierzawi pola rolnego, najmuje traktora z osprzetem i jej nie sieje
    tylko kupuje w sklepie za zlotowke... Wiesz ile czasu i pieniedzy wyhodowanie
    jednej pietruszki by kosztowalo?
    Lepiej juz zlecic to fachowcowi; w sumie kazda rzecz, czynnosc lepiej niz
    samemu jest robic we dwoje, niektorzy nawet orgietki sobie urzadzaja...

    Pzdr.
    Tornad

  • 10. Data: 2010-02-23 11:06:39
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Tornad pisze:

    > Polimeryzowalbym... Piszesz niezbyt racjonalnie - okaze sie, ze koszt budowy

    Z całym szacunkiem dla Ciebie, ale w tym wątku to Twoje wypowiedzi nie
    trzymają się kupy.

> [...]
    > odradzam. To bylo dobre ze 40 lat temu ale nie teraz jak elektronika jest

    http://www.tme.eu/pl/katalog/artykuly.phtml?search=s
    tabilizator+10V&idp=1#search%3Dstabilizator+10V
    Nie chciało mi się szukać, ale skoro mój sposób spotkał się z takim
    oporem...
    stabilizator 10V 1A kosztuje 1zł, w sklepie elektronicznym "za rogiem"
    może 2 razy tyle.
    Przecież nie proponuje pytającemu kupna nowego transformatora, mostka
    obudowy, a jedynie wykonania stabilizatora do tego co już posiada.
    Mówisz że odradzasz budowanie samemu, ale sam podajesz pomysł ze zbiciem
    napięcia na diodach - w czym jest to lepsze od mojego sposobu? jeżeli o
    cenę idzie to wole zapłacić te 2zł i mieć świadomość że lampka za 30zł
    do 100zł(za sztukę, nie wiemy ile tych lampek ma pytający) poświeci
    dłużej niż kilka tygodni, niż oszczędzić ~1,50zł kupując kilka diód.
    Pytający chciał zaoszczędzić 50zł na zasilaczu, więc z pewnością nie
    zakłada wymiany lampek po paru tygodniach. Ledy w takich lampkach są
    bardzo "wyśrubowane", wahanie się prądu na nich ubije je w tempie
    ekspresowym.

> [...]
    > tylko kupuje w sklepie za zlotowke... Wiesz ile czasu i pieniedzy wyhodowanie

    Pietruszkę i nie tylko, mam z własnego ogródka. Pewno sobie zdajesz
    sprawę z tego co siedzi w warzywach hodowanych na handel...

    > Lepiej juz zlecic to fachowcowi; w sumie kazda rzecz, czynnosc lepiej niz
    > samemu jest robic we dwoje, niektorzy nawet orgietki sobie urzadzaja...

    no comment.