    From: "Jackare" <...@s...de.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: źle wykonana instalacja co
    Date: Tue, 4 Aug 2009 02:15:32 +0200

    (...) i zdaniem tego gościa który dzisiaj był, to
    > błąd, bo powinno być średnicowanie - najpierw grube rury i z tych grubych
    > rur dopiero cienkie do grzejników
    > - stąd piec pracuje non-stop na max obciążeniu bo wraca zimna woda cały
    > czas do niego
    > - zaproponował przeróbkę - żeby dać przynajmniej do tego 1 grzejnika grube
    > rury (i na powrót)
    >
    > co o tym sądzicie bo nie wiem już komu wierzyć

    Trzeba zacząć m.in. od tego czy moce grzejników były dobierane do rozmiarów
    wnęk i miejsc pod montaż czy jednak moc instalacji była jakoś liczona i
    dostosowana do strat cieplnych budynku?
    Jak jest sterowany kocioł: temperaturą wody czy jednak jest jakiś sterownik
    z pomiarem temperatury powietrza w pomieszczeniach ? Gdzie jest umieszczony
    ten sterownik ?
    Czy i jak jest ocieplony dom?
    Sprawdź czy nie masz na piecu ustawionej zbyt niskiej temperatury wody (np
    40stC). To częsty błąd bo tak niska temperatura wody nie będzie w stanie
    ogrzać domu do temperatury oczekiwanej lub zadanej na sterowniku i przez to
    kocioł będzie pracował non-stop bez specjalnego efektu. Nastawa teperatury
    wody może być niezależna od sterownika (ja mam np tak w swoim kotle) i
    stanowić swoiste zabezpieczenie kotła. Jeżeli masz odrębną nastawę
    teperatury wody na kotle ustaw ją na maksimum (80 lub 85 stC) i wtedy
    sprawdź zachowanie kotla. Sprawdź także czy wszystkie grzejniki są ciepłe,
    może wchodzić kwestia regulacji pracy instalacji (kryzowanie). Jeżeli masz
    zawory termostatyczne - odkręć je na max. Być może masz jakoś sprzecznie
    wprowadzone ustwienia, np na sterowniku kotła 22 stC a na zaworach 18 st C.
    W takiej sytuacji kocioł będzie próbował cały czas osiągnąć te 22 st C a
    termostaty mu to uniemożliwią odcinając dopływ wody do grzejników.
    Średnicowanie ma znaczenie przede wszystkim w instalacjach o obiegu
    grawitacyjnym bo zapewnia odpowieni przepływ wody przez grzejniki
    (działkowanie instalacji). Przy obiegach wymuszonych i instalacjach
    ciśnieniowych (zamkniętych) znaczenie średnicowania jest zdecydowanie
    mniejsze jeśli nie marginalne, zwłaszcza w malutkich instalacjach - piszesz
    o jednej kondygnacji i kilku grzejnikach. Tutaj przepływ powinna w 100%
    zapewnić pompa.

    Z drugiej strony 800 zł miesięcznie za gaz przy dużych mrozach to nic
    nadzwyczajnego, w szczególności jeżeli jesteś "ciepłolubny". Przy gazie
    ziemnym też mógłbyś tyle płacić. Gaz jest drogim medium, zwłaszcza gaz
    płynny. Pomimo tego że gaz płynny jest wielokrotnie bardziej kaloryczny od
    ziemnego to pracuje na znacznie mniejszych przekrojach dysz więc bilans
    gdzieś tam się wyrównuje. Cenowo może wychodzić podobnie.
    --
    Jackare