    From: J-L-F <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: skąd wilgoć pod podłogą?
    Date: Sun, 12 Sep 2010 15:07:26 +0200

    Byłem niedawno w domu murowanym, gdzie problemem gospodarzy jest
    'gnicie' desek podłogi w kuchni budynku. Co ciekawe, w innych pokojach
    na parterze deski podłogowe mają się bardzo dobrze.
    W podłodze kuchni jest zamontowane 'wejście' do małej piwniczni o
    rozmiarach 1.5 na 1.5 m, głębokość osadzenia w gruncie, to około 1 m.
    Dół piwniczki nie jest murowany, czysta chuda glina, piwniczka ma dwa
    zastosowania, służy jako podręczny składzik węgla i umożliwia zakręcanie
    głównego zaworu wody poniżej linii zamarzania - domek jest używany
    sezonowo, w zimie nikt w nim nie mieszka.
    I teraz najważniejsze, w murze piwniczki, nieco nad poziomem gruntu a
    pod poziomem podłogi , osadzono mały otwór, dziura o wymiarach 20 na 20
    cm wyglądająca spod metrowego tarasu na sad obok domu.

    Gospodarz obiektu, na moje pytanie, 'po co ta dziura?' sformułował
    teorię, że przez ten otwór w murze piwniczki ucieka w atmosferę wilgoć
    generowana z glinianego podłoża oraz otwór zapewnia niezbędną wentylację
    pod podłogową.
    Czy to ma sens?
    Mnie wydaje się, że nie, wilgoć z atmosfery ma bezpośredni dostęp do
    przestrzeni pod deskami podłogi i przez nią do pomieszczenia kuchni -
    po dłuższym okresie nie używania budynku, wilgoć ta jest wyraźnie
    odczuwana po pierwszym wejściu do kuchni.
    Zaproponowałem gospodarzowi zamurowanie otworu w murze piwnicy,
    gospodarz wyraźnie zirytowany nie podzielaniem jego poglądów,
    odpowiedział, 'wtedy by dopiero się działo!'.