eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

  • Data: 2020-09-29 00:20:24
    Temat: Re: Odkurzacze
    Od: Marek <f...@f...com> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    On Sat, 26 Sep 2020 16:20:56 +0200, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > Jakiś czas temu czytałem właśnie że już Roboroc nie jest na
    > pierwszym
    > miejscu. Można by odświeżyć temat, tym bardziej że iLife A8 mi
    > umarł.

    Od 4 miesięcy używam tandem Roomba i7+ (z stacją do wypróżniania) +
    Braava Jet m6 do mopowania.

    Niniejsze uwagi dotyczą konkretnego stanu oprogramowania (wersji)  i
    aplikacji w 09.2020. W innym okresie (innych wersjach oprogramowania)
    wskazane wady lub zalety mogą nie występować lub być zastąpione
    innymi.

    Oba odkurzacze działają na tej samej metodzie mapowania pomieszczeń.
    Mapowanie odbywa się dzięki  wbudowanej kamerze, przebytej trasie na
    kołach oraz dzięki czujnikom w zderzakach.


    Zalety:

    - dzięki mapie pomieszczeń sprzątanie odbywa się w przemyślany i
    precyzyjny sposób (miejsce przy miejscu) a nie chaotycznie odbijając
    się od przeszkody do przeszkody

    - dobry algorytm omijania niespodziewanych przeszkód po drodze
    dojazdowej do docelowego  pomieszczenia (z pewnymi wyjątkami
    dotyczącymi zderzeń opisanych poniżej)

    - po każdym sprzątaniu można aktualizować mapę (pomaga to odkrywaniu
    nowych pomieszczeń lub precyzowania już odkrytych)

    - możliwe jest przeniesienie bazy w inne miejsce bez ponownego
    całościowego treningu. Po przeniesieniu zleca się sprzątanie
    pomieszczenia innego niż w którym jest robot. Po chwilowym poobijaniu
    się po pomieszczeniu bazowym w końcu orientuje się gdzie jest,
    znajduje drogę wyjazdu i powrotu. Po takim sprzątaniu należy
    zaktualizować mapę by robot zapamiętał nowe miejsce bazy.

    - dobra dokładność sprzątania, szczególnie kłaków po zwierzętach

    - sprawne samowypróżnianie w bazie (inne roboty z bazą śmieciową nie
    mają tak sprawnego wypróżniania)

    - możliwość tworzenia harmonogramu sprzątania z wyborem pomieszczeń


    Wady:

    - odkurzacz nie może pracować bez oświetlenia. 


    - przy pierwszym uruchomieniu odkurzacz musi odbyć przebieg
    treningowy by stworzyć mapę. Wymagane są min. 3 cykle treningowe
    (przejazdy po całym dostępnym obszarze). Podczas treningu można
    określić czy odkurzacz ma sprzątać (trening będzie trwał dłużej) czy
    tylko "mapować" (szybciej utworzy mapę). Utworzoną mapę można
    skorygować w pewnym zakresie, podzielić i nazwać pomieszczenia.


    - utworzona mapa nie jest zawsze precyzyjna, czasami brakuje ścian,
    które fizycznie istnieją a później co utrudnia sprawny podział
    pomieszczeń.


    - map ani konfiguracji robota nie można przenieść na inny egzemplarz
    (np. po wymianie gwarancyjnej na nowy). 

    - edytowanie mapy (dodanie ścian, stref bez wjazdu) lub aktualizacja
    z poprzednich przejazdów powoduje skasowanie wszystkich harmonogramów
    (trzeba je wprowadzać od nowa)


    - powrót do bazy jest możliwy tylko wtedy, gdy odkurzacz sam z niej
    wyjechał (np. wysłany z aplikacji poleceniem  "sprzątanij salon") 
    lub jest nie dalej niż 2m od bazy. Przeniesienie ręczne w miejsce
    docelowe sprzątania (spot clean) uniemożliwi automatyczny powrót, tj.
    odkurzacz po zakończeniu sprzątania punktowego będzie krążył
    sprzątając tak długo aż trafi do bazy. Tutaj nie jest jasne czy
    odkurzacz ma funkcję rozpoznawania "gdzie jestem" po tak odbytym
    rekonesansie, jeśli ma to nie działa ona prawidłowo (o tym później).

    - podniesienie odkurzacza podczas sprzątania spowoduje zgubienie
    powrotnej  trasy do bazy (traktowane jak przeniesienie w inne
    miejsce). Natomiast jeśli wystąpi zgłoszenie problemu (np. zapchane
    szczotki) wymagające interwencji  to przewrócenie odkurzacza na plecy
    w celu oczyszczenia szczotek i ponowne ustawienie na kołach 
    umożliwia dalszą kontynuację procesu sprzątania.

    - odkurzacz mimo, że posiada czujniki zbliżenia do przeszkód to i tak
    wali w niektóre. Wygląda tak, że do przeszkód zmapowanych
    (spodziewanych) dojeżdża zwalniając i delikatnie dotyka zderzakiem,
    natomiast te niespodziewane (np. przestawiony mebel) wali na pełnej
    prędkości.

    - szybkie rozładowywanie baterii niesprzątającego robota. Jeśli robot
    gdzieś utknie i się zatrzyma czekając na pomoc to bateria i tak się
    rozładuje, porównywalnie szybko jakby robot sprzątał. W efekcie gdy
    zbyt późno przyjdzie się z pomocą (nie było nas w domu) to i tak już
    robot nie skończy sprzątania bo będzie zbyt rozładowany. Ten sam
    problem wystąpi gdy nieprecyzyjnie odłoży się robota na bazę (brak
    styku).

    - po ostatniej aktualizacji z września i7+ zaczął sobie robić
    przerwy w sprzątaniu siedząc w bazie. Po prostu wraca do bazy i tam
    siedzi nic nie robiąc. Wcześniej raportował, że jak się doładuje to
    dokończy. Teraz się doładowuje ale sam nie dokończy, trzeba go
    ręcznie zmusić.

    A teraz wrażenia z eksploatacji Bravy Jet m6. Po miesiącu się popsuła
    zgłaszając błąd zderzaka i nie dało się nic z tym zrobić. Serwis
    szybko wymienił na nową.
    Pomimo zastosowania tej samej techniki mapowania pomieszczeń robot
    czasami sprawia wrażenie "głupszego" i  zachowuje się dziwnie.

    - czasami potrafi się zgubić gdzie jest i nie wrócić do bazy

    - czasami niewielka przeszkoda tuż po wyjeździe z bazy uniemożliwia
    mu prawidłowe dotarcie do docelowego pomieszczenia. Pokręci się bez
    sensu wokół przeszkody i wraca do bazy z błędem "droga zablokowana".

    - czasami ma problem z dotarciem do wskazango pomieszczenia

    - czasami wyjazd z bazy odbywa się jakby innym szlakiem. Taki efekt
    może powodować  aktualizacja mapy z poprzedniego sprzątania, ale mimo
    braku takiej aktualizacji robot zmienia szlak

    -  tacka bazowa zawiera wgłębienia na koła do zaparkowania. Ponieważ
    robot pracuje na mokro, to wilgoć z mopa przenosi się do tych
    wgłębień powodujac poślizg i uniemożliwia wyjazd z bazy. Pomaga
    wklejenie gumek  antypoślizgowych.

    - brak możliwości narzucenia  kierunku mopowania w danym
    pomieszczeniu np. wzdłuż paneli a nie w poprzek.  Mopowania w poprzek
    zostawia bardziej widoczne smugi. 

    Wrażenia z kontaktu z serwisem. Miłe panie starają się pomóc jak mogą
    pomimo tego, że producent wytrąca im oręż z ręki tworząc idiotyzmy
    w apliakacji. Czasami przeceniają swoją wiedzę i uparcie próbują
    wmówić, że coś nie zachowuje się tak jak de facto zachowuje się u
    mnie. Przyciśnięte do ściany proponują odesłanie urządzenia do
    naprawy, mimo tego, że problem jest ewidentnie z jakością
    oprogramowania (co może jedynie poprawić aktualizacja, bez potrzeby
    odsyłania urządzenia).

    --
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1