    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 1 Jan 2022 11:51:41 -0800 (PST)
    <o...@l...harvard.local>
    <2...@m...lan>
    <o...@l...harvard.local>
    <2...@m...lan>
    <o...@l...harvard.local>
    <2...@m...lan>
    <X...@1...0.0.1>
    Subject: Re: PV - pseudo off grid
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 1 stycznia 2022 o 16:59:46 UTC+1 Budzik napisał(a):
    > Użytkownik Mateusz Viste m...@x...invalid ...

    > Naprawde twierdzicie, ze elektrownia wiedzac iz w PL bedzie np soneczny
    > dzien, w miare bezchmurny i mozna oszacowac ze panele beda pracowac i
    > tak wrzuca dokładnie tyle samo wegla?
    > Bo przyznam ze brzmi to absurdalnie a i z jakiegos powodu konsumpcja
    > wegla przez elektrownie spada pomimo tego ze zuzycie pradu rosnie.
    >
    > To skoro konsumpcja wegla nie spada przez OZE to przez co spada?
    > --
    > Pozdrawia... Budzik
    > b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
> [...]
    Elektrownia z kilkudniowym wyprzedzeniem dostaje zamówienie na wyprodukowanie
    konkretnej ilości prądu. Jeśli wyprodukuje za dużo to jeśli nie da się nadwyżki
    sprzedać to poniosła straty. Jeśli za mało to operator sieci musi gdzieś dokupić co
    brakuje. Za moc poza bilansem płaci dużo więcej niż za zakontraktowana. Stratę
    odliczy od kasy jaka ma zapłacić elektrowni. Jeśli operator sieci zamowi za mało to
    musi na własny koszt kupić drogiego prądu poza bilansem. A jak zamówi za dużo to musi
    zapłacić za tyle ile zamówił nawet jak nie sprzedał. W takim systemie nie ma miejsca
    na to czy przez przypadek słońce bedzie swiecilo czy będą za cztery dni chmury.
    Dlatego jedynym rozsądnym rozwiązaniem z fotowoltaiką podłączona do systemu
    przesyłowego są akumulatory u producenta i możliwość czerpania z nich przez operatora
    wtedy kiedy tego potrzebuje. Model z akumulatorami jest docelowy i żeby skały srały
    to taki będzie. Jak zrobią elektrownie termojądrowe to fotowoltaikę będą mieli
    jedynie hobbyści. Obstawiam że pierwszy użytkowa, chociaż o niedużej mocy, siłownia
    termojądrowa da prąd za rok do półtora roku.