  • 1. Data: 2021-11-22 10:49:28
    Temat: PV - pseudo off grid
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    Jestem w trakcie robienia drugiej instalacji PV ongrid i naszła mnie myśl
    aby tanim kosztem zbudować też "offgrida".
    Mam UPSa 1200 (sinus) do którego mam podpięte dwa aku samochodowe (każdy
    ma jakieś 30-40Ah) - bo ups jest na 24V.
    Myślę nad zrobieniem z instalacji PV 3 odczepów (moduły to Hyundai
    HiE-S480VI - 480W, 46V), każdy odczep z 2 modułów. Do odczepów podepnę 3
    tanie regulatory ładowania spięte na wyjściu równoległe, które ładowałyby
    mi bezpośrednio akumulatory w UPS'ie.
    Koszt tych tanich regulatorów to 40-60zł/szt., dodatkowo parę złączek MC4
    i trochę więcej kabla.
    Zysk taki, że jak nie będzie dłużej prądu to mi PV na bieżąco będzie
    ładowała UPS'a z którego zasilę lodówki, wifi, jakieś światło itp.
    Regulatory bez MPPT, jak będzie za mało pradu to najwyżej dołożę kolejny
    za 40 zł. W instalacji mam 19 modułów po 480W każdy, wystarczy na 9
    kontrolerów.
    Co sądzicie? - jakie są słabe punkty w moim pomyśle?

    TG

  • 2. Data: 2021-11-22 11:22:01
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 22 November 2021 at 10:49:30 UTC+1, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > kontrolerów.
    > Co sądzicie? - jakie są słabe punkty w moim pomyśle?

    to bardzo dobry pomysł
    i sa na rynku solarne UPS-y
    jest nawet publikacja naukowa
    https://www.researchgate.net/publication/257743693_S
    olar_powered_UPS#read

    Zrobiłem w celach testowych 2 małe solarne UPS-y

    ale moc paneli dostosowana do pojemności akumulatorów żelowych, zainstalowanych w
    UPS-ie

    Samochodowych, kwasowych aku zewnętrznych nie stosuję, gdyż mają dużo większą
    pojemność a ups mocc i wymaga UPS z wentylacją, aby się nie przegrzewał

    Inteligentny UPS może generować error, gdyż napięcie ładowania aku z kontrolera może
    być za wysokie, czyli powyżej 13,5V i ups może to wykrywać jako za wysokie napięcie
    pracy

    Ale trzeba sprawdzić

    Na razie testowałem z solarkami 12V z kontrolerem i UPS na pojedynczy aku.

    Jak na 2 x 12V to mam solara 30V 8A
    i musiałbym kupić 2 nowe samochodowe aku po 60Ah

    60Ah x 2 x 12V = 1440Wh energii

    Samochodowe aku muszą jeździć i mieć wstrząsy, aby płyty się czyściły i kwas byl
    wymieszany, aby uniknąć zasiarczenia
    2 x 400zł = 800zł za same aku

    No i UPS ma wyłącznik termiczny, przeciążeniowy, bo jest przeznaczony do pracy
    krótkotrwałej.

    No i zabezpieczenia, typu burzowego , muszą być
    dlatego solary do ups są tylko off-grid, jednego przeznaczenia, aby nie uwalić całej
    instalacji.

  • 3. Data: 2021-11-22 11:46:25
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 11:22 a a <m...@g...com> pisze:

    > to bardzo dobry pomysł
    > i sa na rynku solarne UPS-y
    > jest nawet publikacja naukowa

    Wiem, że są ale ja nie chcę na to za dużo wydawać. UPS'a z akumulatorami i
    tak mam i używam, chcę dołożyć max 200-250 zł i znacząco podnieść
    funkcjonalność tego UPS'a.
    Nie znalazłem w necie aby ktoś tak robił jak ja planuję (odczepy z
    ongrida) - pewnie jest "mina", której nie widzę.

    TG

  • 4. Data: 2021-11-22 12:14:31
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 22 November 2021 at 11:46:28 UTC+1, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > Nie znalazłem w necie aby ktoś tak robił jak ja planuję (odczepy z
    > ongrida) - pewnie jest "mina", której nie widzę.

    odczepy z ongrida to chyba za duże ryzyko różnicy potencjałów
    i że masy się nie zgodzą
    a podczas burzy, że uwali się ups

    No i jak odczepy, to solar da mniejszy prąd, a pracuje szeregowo w stringu,
    czyli moc solarów spadnie na czas ładowania aku

  • 5. Data: 2021-11-22 12:20:59
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:14 a a <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > stringu,
    > czyli moc solarów spadnie na czas ładowania aku

    Ładowanie aku tylko jak nie ma grida. Czyli odczepy przez przekaźnik, jak
    nie ma prądu to zwiarają aku z PV i odpinają go od ładowarki UPS'a.
    Mam stary przekaźnik 3F od krajzegi i na nim to chciałem zrealizować.
    Zapomniałem dopisać w pierwszym poście. Ale teraz sobie uświadomiłem, że
    muszę mieć dwa takie przekaźniki - aby rozpinać dwa bieguny PV dla każdego
    odczepu.

    TG

  • 6. Data: 2021-11-22 12:24:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:20 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    > Zapomniałem dopisać w pierwszym poście. Ale teraz sobie uświadomiłem, że
    > muszę mieć dwa takie przekaźniki - aby rozpinać dwa bieguny PV dla

    No i przecież tym przekaźnikiem będę "zapinał" DC 100V pod obciążeniem
    (ładowanie aku) i się robią schody...

    TG

  • 7. Data: 2021-11-22 12:39:10
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > kontrolerów.
    > Co sądzicie? - jakie są słabe punkty w moim pomyśle?

    IMHO, jeden MPPT z jednego panela Ci wystarczy w układzie 24V (ładowanie
    obu akumulatorów jednocześnie) bez przekaźników nawet. Przy panelu 46V
    nie stosuje się PWM.
    Wyregulujesz sobie sterownik, żeby nie dochodziło do przeładowania
    akumulatorów, kiedy będą ładowane z UPSa i po sprawie. Jedno drugiego
    nie zakłóca jbco.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 8. Data: 2021-11-22 14:08:29
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 12:39 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > Wyregulujesz sobie sterownik, żeby nie dochodziło do przeładowania
    > akumulatorów, kiedy będą ładowane z UPSa i po sprawie. Jedno drugiego

    Prąd nie będzie za mały z jednego modułu?
    Myślę o tanich regulatorach ładowania z alle - taki lub podobne:

    https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-30a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    ten akurat jest na max 50V, ale są też na 100V.
    Dlatego pomyślałem aby połączyć je równolegle na wyjściu do akumulatora
    aby w sumie dawały kilkanaście A.

    TG

  • 9. Data: 2021-11-22 14:27:00
    Od: A S <a...@e...pl>

    > Myślę o tanich regulatorach ładowania z alle - taki lub podobne:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-30a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    Mam kilka takich o różnych zakresach, co prawda sprzed roku, ale w żadnym nie ma
    funkcji
    włączzania/wyłączania wg. zegara. Choć w opisie jest. Wrażliwe na sekwencje łączenia
    i rozłączania, manual ostrzega, trzeba się pilnować. Ogólnie OK.

    pozdr --
    A S

  • 10. Data: 2021-11-22 14:36:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 14:27 A S <a...@e...pl> pisze:

> [...]
    > sekwencje łączenia
    > i rozłączania, manual ostrzega, trzeba się pilnować. Ogólnie OK.

    Dzięki za info, ja zegara nie potrzebuję.
    Na razie mam dwie koncepcje i nie wiem jeszcze co wybiorę.
    1. albo będą na stałe wpięte pod dwa panele i będę im rozłączał
    przekaźnikiem akumulator gdy będzie zasilanie w sieci
    2. albo będę je odpinał tym przekaźnikiem od PV
    O co chodzi z tą "wrażliwością" - żeby nie odpinać od PV gdy jest
    obciążenie? - czy coś innego?

    TG