  • 140. Data: 2022-01-01 16:59:44
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Viste m...@x...invalid ...

    > Wyprodukowałeś go jako naddatek tego, co elektrownia węglowa i tak
    > musiała wyprodukować (i puścić w gwizdek). Elektrownia węglowa ma
    > sporą bezwładność, nie jest w stanie przykręcić kurka na kilka
    > godzin bo akurat słońce wyszło zza chmurki i panatomaszowe panele
    > wydaliły kilka kWh. Co gorsze - jako że Tomasz się "naprodukował"
    > latem, to zimą tym chętniej będzie palił węgiel, bo przecież
    > należy mu się.

    Naprawde twierdzicie, ze elektrownia wiedzac iz w PL bedzie np soneczny
    dzien, w miare bezchmurny i mozna oszacowac ze panele beda pracowac i
    tak wrzuca dokładnie tyle samo wegla?
    Bo przyznam ze brzmi to absurdalnie a i z jakiegos powodu konsumpcja
    wegla przez elektrownie spada pomimo tego ze zuzycie pradu rosnie.

    To skoro konsumpcja wegla nie spada przez OZE to przez co spada?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Nic tak nie obnaża ludzkiego charakteru, jak obrażanie się

  • 142. Data: 2022-01-01 17:27:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    sobota, 1 stycznia 2022 o 16:59:46 UTC+1 Budzik napisał(a):
> [...]
    > "Nic tak nie obnaża ludzkiego charakteru, jak obrażanie się
    > z powodu żartu." Georg Christoph Lichtenberg
    Konsumpcja spada jak cena rośnie. To odwieczne prawo rynku. Ten co miał w domu 22
    stopnie robi 20 a ten co miał 20 robi 19. W przyszłym roku jeśli nic się z cenami
    nośników nie zmieni ten co w tym roku zrobił 20 w przyszłym zrobi 19 i przestanie
    ogrzewać nieużywane pomieszczenia.

  • 143. Data: 2022-01-01 17:54:17
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-01-01 o 16:59, Budzik pisze:
> [...]
    >
    > Naprawde twierdzicie, ze elektrownia wiedzac iz w PL bedzie np soneczny
    > dzien, w miare bezchmurny i mozna oszacowac ze panele beda pracowac i
    Dokładnie, też już to pisałem, PV jest bardziej przewidywalne od wiatraków i
    wiadomo ile energii da.

    > Bo przyznam ze brzmi to absurdalnie a i z jakiegos powodu konsumpcja
    > wegla przez elektrownie spada pomimo tego ze zuzycie pradu rosnie.
    >
    > To skoro konsumpcja wegla nie spada przez OZE to przez co spada?

    Może podobną ilość ale nadmiar ciepła się magazynuje, u mnie w Bielsku
    urósł potężny silos, okazało się że jest to akumulator energii, i jest
    ich coraz więcej. O taki
    https://www.google.com/maps/@49.8124421,19.0558392,3
    a,60y,209.16h,99.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1smjTuiLIEEG-
    MVr53LBSk0g!2e0!7i13312!8i6656

    Więc spada zużycie węgla.

    --
    Janusz

  • 144. Data: 2022-01-01 20:51:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    > "Nic tak nie obnaża ludzkiego charakteru, jak obrażanie się
    > z powodu żartu." Georg Christoph Lichtenberg
    Elektrownia z kilkudniowym wyprzedzeniem dostaje zamówienie na wyprodukowanie
    konkretnej ilości prądu. Jeśli wyprodukuje za dużo to jeśli nie da się nadwyżki
    sprzedać to poniosła straty. Jeśli za mało to operator sieci musi gdzieś dokupić co
    brakuje. Za moc poza bilansem płaci dużo więcej niż za zakontraktowana. Stratę
    odliczy od kasy jaka ma zapłacić elektrowni. Jeśli operator sieci zamowi za mało to
    musi na własny koszt kupić drogiego prądu poza bilansem. A jak zamówi za dużo to musi
    zapłacić za tyle ile zamówił nawet jak nie sprzedał. W takim systemie nie ma miejsca
    na to czy przez przypadek słońce bedzie swiecilo czy będą za cztery dni chmury.
    Dlatego jedynym rozsądnym rozwiązaniem z fotowoltaiką podłączona do systemu
    przesyłowego są akumulatory u producenta i możliwość czerpania z nich przez operatora
    wtedy kiedy tego potrzebuje. Model z akumulatorami jest docelowy i żeby skały srały
    to taki będzie. Jak zrobią elektrownie termojądrowe to fotowoltaikę będą mieli
    jedynie hobbyści. Obstawiam że pierwszy użytkowa, chociaż o niedużej mocy, siłownia
    termojądrowa da prąd za rok do półtora roku.

  • 145. Data: 2022-01-02 12:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]
    > przyszłym roku jeśli nic się z cenami nośników nie zmieni ten co w
    > tym roku zrobił 20 w przyszłym zrobi 19 i przestanie ogrzewać

    Wtedy spadałoby zuzycie pradu proporcjonalnie.
    A rosnie...
    Poza tym w nastepnym poscie piszesz ze elektrownia ma zamowienie na
    konkretna ilosc przepalonego wegla.
    To co da zmniejszenie temperatury w domu?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Szept pięknej kobiety słyszy się lepiej niż

  • 146. Data: 2022-01-02 13:16:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budzik napisał:

    > To skoro konsumpcja wegla nie spada przez OZE to przez co spada?

    Przez wzrost sprawności procesów. Znajomi kupili trzydzieści lat temu
    fabrykę. W fabryce jest duża kotłownia wytwarzająca praę technologiczną.
    Ale jest też przy kotłowni niewielki turbozespół do wytwarznia prądu.
    Szwedzki, AEG z lat pięćdziesiątych. Kilka MW.

    Za komuny obowiązywały stopnie zasilania ogłaszane przez Program I
    Polskiego Radia. Gdy górnicy nie nadążali z fedrowaniem, stopień
    zasilania wzrastał i fabryka musiała zaprzestać poboru prądu z sieci.
    A to oznaczało niewykonanie planu, brak premii a czasem coś gorszego.
    Wtedy tam odpalano wspomniany turbozespół, sypano pod kotły węgiel
    zachomikowany na hałdzie -- i produkcja dalej szła. Tyle że ten stary
    generator spalał dwa razy więcej węgla na każdą megawatogodzinę, niż
    elektrownie zawodowe. No ale co to kogo obchodziło.

    W polskiej energetyce jest tak samo jak kilkadziesiąt lat temu. Niewiele
    się zmieniło, nic nikogo nie obchodzi. OZE traktowane jest jako sposób
    na uniknięcie opłat za niewywiązanie się z w drażania OZE. Wyłącznie.
    Ale to w Polsce. W krajach, które myślą o swojej przyszłości, a nie
    tylko o teraźniejszości, przez OZE może spadać konsumpcja węgla. Nawet
    do zera.

    Jarek

    --
    Zbudował wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
    Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.

  • 147. Data: 2022-01-02 18:37:30
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 2 stycznia 2022 o 13:17:03 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
    > Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała
    > Stąd brak światła i węgla, ale system działa.
    Ja bym się nie chwalił znajomymi co trzydzieści lat temu fabryki kupowali. To byli i
    są wybitni członkowie czerwonej bandy, wysocy funkcjonariusze SB,WSI, MO i chuj wie
    jakie jeszcze bydło związane z rzadzeniem w PRL. No chyba że ty z tej grupy " jak
    okradlismy Polaków z tego co z trudem wypracowali przez kilkadziesiąt lat".