  • 11. Data: 2021-11-22 14:37:25
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk jest w trakcie robienia drugiej instalacji PV ongrid:

    > naszła mnie myśl aby tanim kosztem zbudować też "offgrida".
    > Mam UPSa 1200 (sinus) do którego mam podpięte dwa aku samochodowe
    > (każdy ma jakieś 30-40Ah) - bo ups jest na 24V.
    > Myślę nad zrobieniem z instalacji PV 3 odczepów (moduły to Hyundai
    > HiE-S480VI - 480W, 46V), każdy odczep z 2 modułów. Do odczepów
    > podepnę 3 tanie regulatory ładowania spięte na wyjściu równoległe,
    > które ładowałyby mi bezpośrednio akumulatory w UPS'ie.
    [...]
    > Co sądzicie? - jakie są słabe punkty w moim pomyśle?

    Zapytam, może troche głupio, jak w praktyce taki UPS sinus sprawdza
    się w charakterze emulatora grida? Czy współczesne falowniki dadzą
    się oszukać? Czy odcięcie się od elektrowni i zapodanie do domowej
    instalcji (z PV) wyjścia z UPS-a spowoduje start falownika? Mocnym
    punktem takiego podejścia jest możliwość wykorzystania całej mocy
    zainstalowanej. Słabe punkty też widzę, więc na razie tylko pytam.

    Jarek

    --
    Jedziecie do stolicy kraju kapitalistycznego. Który to kraj ma być może
    nawet tam i swoje plusy. Rozchodzi się jednak o to, żeby te plusy nie

  • 12. Data: 2021-11-22 14:38:58
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Prąd nie będzie za mały z jednego modułu?

    Prąd MAX będzie taki jak ma panel MAX czyli ok 10A (480W:46V~10A)

    > Myślę o tanich regulatorach ładowania z alle - taki lub podobne:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-30a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    Nie. Ten PWM "dusi" napięcie panelu do 12V a co za tym idzie, zmniejsza
    jego moc maksymalną. Przelicz sobie 46V x 10A i 12V x 10A. Powinieneś
    mieć tam MPPT 20A na panel, chociaż pewnie i 10A by wystarczył, bo moc
    MAX nigdy nie jest osiągana.

    > ten akurat jest na max 50V, ale są też na 100V.
    > Dlatego pomyślałem aby połączyć je równolegle na wyjściu do akumulatora
    > aby w sumie dawały kilkanaście A.

    Te panele nie nadają się do połączenia z PWM, po prostu. Inna sprawa, to
    musisz ustalić ile MAX może Ci oddać ten UPS, znaczy jaki prąd
    maksymalny ciągnie z akumulatora. Nie wydaje mi się żeby tam było więcej
    niż 20A, chociaż mogę się mylić.
    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 13. Data: 2021-11-22 14:45:04
    Od: A S <a...@e...pl>

    > O co chodzi z tą "wrażliwością" - żeby nie odpinać od PV gdy jest obciążenie? - czy
    coś innego?

    Jedyna dopuszczalna przez manual sekwencja włączania to
    - Aku (sterownik ożywa)
    - PV (pojawia się symbolika wpływu prądu do aku
    - Load (pojawia sie symbol żarówki),

    wyłączanie odwrotnie. Odkąd przestrzegam, nic nie padło. Jeszcze piszą o biegunowości
    (najpierw +, potem -).
    Tego nie przestrzegam, chyba że bezwiednie. Nie mam zdania co do +/- ale myślę że to
    religia automobilowa.

    pozdro
    --
    A S

  • 14. Data: 2021-11-22 14:48:49
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 14:37 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    > punktem takiego podejścia jest możliwość wykorzystania całej mocy
    > zainstalowanej. Słabe punkty też widzę, więc na razie tylko pytam.

    Eksperymetów nie robiłem, wybił mi to z głowy Janusz z tej grupy. Zadałem
    tutaj podobne pytanie ze dwa miesiące temu. Generalnie nie da sie tak.
    Falownik szybko podbije napięcie do max i się wyłączy.
    Chyba, że UPS będzie miał x razy więcej kW niż falownik i będzie "sztywny"
    jak sieć dla falownika.
    Dlatego kombinuję "od tyłu".

    TG

  • 15. Data: 2021-11-22 14:51:21
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > O co chodzi z tą "wrażliwością" - żeby nie odpinać od PV gdy jest
    > obciążenie? - czy coś innego?

    Odpinanie sterownika od aku, skutkuje uszkodzeniem sterownika, kiedy
    podpięty jest panel (oczywiście w słońcu).

    Dzieje się tak, bo akumulator jest zarazem źródłem odniesienia napięcia
    i stabilizatorem. Jak go pominiesz (odłączysz) to elektronika w
    sterowniku idzie "pod niebo" i palą się obwody od zbyt wysokiego
    napięcia czyli całą linię 5V trafia szlag i sterownik możesz wyrzucić.

    Odwrotnie możesz sobie odłączać bez problemu, znaczy panel od sterownika.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 16. Data: 2021-11-22 15:02:26
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 14:45 A S <a...@e...pl> pisze:

> [...]
    > biegunowości (najpierw +, potem -).
    > Tego nie przestrzegam, chyba że bezwiednie. Nie mam zdania co do +/- ale

    Czyli, żeby było zgodnie z religią trzeba mu odpinać przekaźnikiem
    zasilanie z PV, aku wpięte na stałe.

    TG

  • 17. Data: 2021-11-22 15:09:11
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 14:38 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    > Nie. Ten PWM "dusi" napięcie panelu do 12V a co za tym idzie, zmniejsza
    > jego moc maksymalną.

    Masz jakiś przetestowany? - zapodasz linka?

    TG

  • 18. Data: 2021-11-22 15:12:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

> [...]

    > musisz ustalić ile MAX może Ci oddać ten UPS, znaczy jaki prąd
    > maksymalny ciągnie z akumulatora. Nie wydaje mi się żeby tam było więcej

    To jest Ever Sinline 1200 USB, według katalogu ma 1200VA/780W.
    Nie mierzyłem jeszcze prądu po stronie akumulatora.

    TG

  • 19. Data: 2021-11-22 15:27:27
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    >>> https://allegro.pl/oferta/regulator-ladowania-30a-ko
    ntroler-solarny-12v-24v-10791443516

    Miałobyć (w Twoim układzie "dusi do 24V).

    > Masz jakiś przetestowany? - zapodasz linka?

    https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-ladowani
    a-mppt-20a-bluetooth-10192868196

    U mnie działa bardzo ładnie :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 20. Data: 2021-11-22 15:29:40
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > To jest  Ever Sinline 1200 USB, według katalogu ma 1200VA/780W.
    > Nie mierzyłem jeszcze prądu po stronie akumulatora.

    780W:24V ~ 35A MAX

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>