  • 21. Data: 2021-11-22 15:36:56
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 15:27 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

    > https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-ladowani
    a-mppt-20a-bluetooth-10192868196

    > U mnie działa bardzo ładnie :)

    Łoo Panie, nie stać mnie na takie fanaberie ;-)
    Ale, jak bym się zdecydował - wiesz może ile mi da A na wyjściu przy 24V
    jak mu podepnę te dwa moduły po 46V każdy?
    Tyle co dają max A panele - czy tyle ile wynika z mocy wejściowej?
    Kiedy ten MPPT daje 20A na akumulator?

    TG

  • 22. Data: 2021-11-22 15:52:12
    Od: A S <a...@e...pl>

    > Czyli, żeby było zgodnie z religią trzeba mu odpinać przekaźnikiem zasilanie z PV,
    aku wpięte na stałe.

    Tak, pamiętając jeszcze aby wczesniej odpiąć load. Aku nie odpinam praktycznie nigdy,
    mam w szafce
    panele i load pod buttonami on/off. Pamietam aby nie wylaczyc paneli zanim nie
    wylacze load i odwrotnie.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 23. Data: 2021-11-22 16:02:26
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2021-11-22 o 15:27, LordBluzg(R) pisze:

    > https://allegro.pl/oferta/regulator-solarny-ladowani
    a-mppt-20a-bluetooth-10192868196

    > U mnie działa bardzo ładnie :)

    Uuu. O ile idzie bój? O 20% ?
    Dlaczego sprzedawca pisze tam, że jego mppt wydłuża czas życia aku?

    pozdr serd
    --
    A S

  • 24. Data: 2021-11-22 16:31:26
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > jak mu podepnę te dwa moduły po 46V każdy?
    > Tyle co dają max A panele - czy tyle ile wynika z mocy wejściowej?

    Powinno być podobnie, znaczy 20A. Co prawda masz wtedy kombinację z
    rozłączaniem paneli z układu szeregowego i podłączenie równoległe
    paneli. Jak podłączysz tam PWM to nichuja 20A nie pojedzie z tych dwóch
    paneli :)

    > Kiedy ten MPPT daje 20A na akumulator?

    Jak obciążysz UPSa poborem :] Bez poboru to da tyle A na aku ile wynika
    z pojemności akumulatora i jego stanu naładowania. W skrajnym układzie
    (rozładowany) to może być nie więcej niż 10A bo wynika to z układu
    ładowania sterownika do stanu napięcia akumulatora. Piszesz że masz
    40Ah, więc oporność wew akumulatora nie jest mała w porównaniu do 220Ah,
    który by łyknął te 20A bez problemu w stanie rozładowanym 100% ale tylko
    chwilę, bo potem prąd spadnie, kiedy napięcie akumulatora wzrośnie:)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 25. Data: 2021-11-22 17:17:54
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 15:52 A S <a...@e...pl> pisze:

    > Tak, pamiętając jeszcze aby wczesniej odpiąć load. Aku nie odpinam
    > praktycznie nigdy, mam w szafce
    > panele i load pod buttonami on/off. Pamietam aby nie wylaczyc paneli
    > zanim nie wylacze load i odwrotnie.

    U mnie nigdy nie będzie podpięte nic pod load. 230V będę pobierał z UPS'a.
    Ten regulator ma mi tylko ładować aku w UPS'ie.

    TG

  • 26. Data: 2021-11-22 17:20:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 22 listopada 2021 o 10:49:30 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    > mi bezpośrednio akumulatory w UPS'ie.
    > Koszt tych tanich regulatorów to 40-60zł/szt., dodatkowo parę złączek MC4
    > i trochę więcej kabla.
    > Zysk taki, że jak nie będzie dłużej prądu to mi PV na bieżąco będzie
    > ładowała UPS'a z którego zasilę lodówki, wifi, jakieś światło itp.
    > Regulatory bez MPPT, jak będzie za mało pradu to najwyżej dołożę kolejny
    > za 40 zł. W instalacji mam 19 modułów po 480W każdy, wystarczy na 9
    > kontrolerów.
    > Co sądzicie? - jakie są słabe punkty w moim pomyśle?

    Doświadczenie jest miarą poznania świata. Cel doświadczenia. Sprawdzenie ile energii
    można pobrać z akumulatora samochodowego żeby go nie uszkodzić i zapewnić długą
    żywotność. Co jest potrzebne żeby przeprowadzić doświadczenie. 1 chęć poznania prawdy
    bez względu na to jaka ona będzie. 2. Akumulator samochodowy o pojemności 30-40 Ah
    12V. Współczesna ładowarka do akumulatorów rozruchowych, taką co kończy ładowanie
    przy ~14,4V. 3. Przetwornica =12V - ~230V. 4. Wtyczkowy albo każdy inny działający
    licznik energii. Lampka biurkowa z żarówka 10-100W. Przebieg doświadczenia.
    Naładować akumulator ww ładowarka aż ładowarka pokaże że naładowała. Rozładować
    akumulator żarówka podłączona do przetwornicy która jest podłączona do akumulatora.
    Ładowarka nie dopuści do przeładowania i będzie udawała ladowanie w samochodzie bo
    akumulator jest samochodowy. Przetwornica ma zabezpieczenie przed nadmiernym
    rozładowaniem, zabezpieczy akumulator przed uszkodzeniem. Naładować akumulator do
    pełna dedykowaną ładowarka ale włączyć ładowarkę przez licznik energii. Ilość
    pobranej energii pomnożyć przez 0,8. Wynik pokaże jaka ilością energii można
    dysponować posiadając akumulator 12V 30-40Ah.

  • 27. Data: 2021-11-22 17:42:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 16:31 LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > rozłączaniem paneli z układu szeregowego i podłączenie równoległe
    > paneli. Jak podłączysz tam PWM to nichuja 20A nie pojedzie z tych dwóch

    Dlatego kombinuję 3 tanie regulatory spięte równlegle przy aku. Za 100 zł
    (3 x 31 zł) mam spokojnie 12-15A prądu ładowania (a może i więcej).
    Do tego 2 przekaźniki R15 48V DC 10A (po 35 zł szt. lub jakieś podobne),
    które mi ten zestaw odłączą od paneli gdy wróci napięcie sieci. Regulatory
    podpięte pod 3 kolejne moduły w szeregu.

    TG

  • 28. Data: 2021-11-22 17:56:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 17:20 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > przez licznik energii. Ilość pobranej energii pomnożyć przez 0,8. Wynik
    > pokaże jaka ilością energii można dysponować posiadając akumulator 12V

    Robiłem tak kiedyś z akumulatorem Ojca od syrenki 105L.
    Teraz kupiłem sobie na alle dwie płytki:

    1.
    https://allegro.pl/oferta/przetwornica-xl4015-ladowa
    rka-woltomierz-bte-008-9104390005?utm_source=notific
    ation&utm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_ca
    mpaign=cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapshot
    =MjAyMS0xMS0wN1QxNjoxNTo0Mi42NzJaO2J1eWVyOzViOGU1M2J
    kZjVmMzk2ZmQ2NDg1ZDQ3OTFkZjdiYjBhODU1Nzk4YTE5YmFmZGI
    2NGE3MDIyZjgzM2Q1OTc5YWY%3D

    2.
    https://allegro.pl/oferta/tester-miernik-pojemnosci-
    baterii-akumulatora-zb2l-8907260213?utm_source=notif
    ication&utm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_
    campaign=cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapsh
    ot=MjAyMS0xMS0wN1QxNjoxNTo0Mi42NzJaO2J1eWVyOzQ1MmJmM
    jg5MDY4ZWJkOWVmMjAyMGJkMTNmOTg1NGRhNDNmZTZjOGU3Y2Y1N
    WNiYTk2MzYzODE5NmQ1ODZjZTM%3D

    W drugiej płytce zamiast rezystora podpiętą mam żarówkę, która mi pobiera
    około 2A.
    Za niecałe 50 zł mam dokładny tester pojemności akumulatora i miernik
    wprowadzonego ładunku z precyzyjną kontrolą napięcia ładowania.

    W tym roku wymieniłem dwa akumulatory w autach - jeden 90Ah AGM, drugi
    95Ah "zwykły". Dzięki tym "płytkom" wiem, że słabszy ma 42Ah, lepszy
    AGM(który wydawał mi się słabszym jak go wymieniałem w aucie) ma 54Ah.
    Chciałem je oddać za zwrot kaucji - ale sobię zostawię do PV offgrid :-)

    TG

  • 29. Data: 2021-11-22 18:22:20
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 22 listopada 2021 o 17:56:09 UTC+1 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
> [...]
    ation&utm_medium=Package%20was%20sent%20email&utm_ca
    mpaign=cda19ec0-7e5d-4108-bb53-3debab508c1e&snapshot
    =MjAyMS0xMS0wN1QxN odjoxNTo0Mi42NzJaO2J1eWVyOzViOGU1M2JkZjVmMzk2ZmQ2NDg
> [...]
    > AGM(który wydawał mi się słabszym jak go wymieniałem w aucie) ma 54Ah.
    > Chciałem je oddać za zwrot kaucji - ale sobię zostawię do PV offgrid :-)

    Skąd wiesz że tester jaki masz jest dokładny? Bo tak sprzedawca napisał? Dałem sposób
    rzeczywistego sprawdzenia pojemnosci użytecznej. Jeśli wymieniałes akumulatory to coś
    im było. Mój master ze sporym silnikiem zapalał jak akumulator miał ok 7Ah. Przy
    pięciu nie zapalił chociaż silnik kilkanaście obrotów potrafił całkiem żwawo zrobić.
    Ale nie dość żwawo żeby zapalił. Jednym z parametrów opisujących silniki spalinowe
    jest minimalna prędkość obrotowa przy której silnik zapala. Opisane jest to jako
    prędkość obrotowa a chodzi jak szybko tłok przekroczy góre położenie tłoka przy
    sprężaniu.

  • 30. Data: 2021-11-22 18:30:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2021 o 18:22 Zenek Kapelinder <4...@g...com> pisze:

> [...]
    > jest minimalna prędkość obrotowa przy której silnik zapala. Opisane jest
    > to jako prędkość obrotowa a chodzi jak szybko tłok przekroczy góre

    Nie wiem jaką mają dokładność.
    Oba auta paliły jeszcze "od strzału".
    Testery w ASO na przeglądzie pokazały, że w aku zostało 50% pojemności to
    wymieniłem bo idzie zima.
    Jak te "mierniki" z alle mają 5-10% dokładności to i tak dla mnie jest to
    OK.

    TG