  • Data: 2011-04-13 17:17:50
    Temat: Re: gaz czy ekogroszek?
    Od: "brunet.wp" <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Poprawcie moje szacunki jeśli są błędne.

    Koszt uzyskania 1GJ z gazu: 44zł (wartość opałowa 38MJ/m3, sprawność
    kotła 107%, cena 1,8zł/m3)
    Koszt uzyskania 1GJ z ekogroszku: 40zł (wartość opałowa 25MJ/kg,
    sprawność kotła 75%, cena 750zł/tonę)
    Koszt uzyskania 1GJ z prądu: 153zł (wartość opałowa 3,6MJ/kWh,
    sprawność kotła 100%, cena 0,55zł/kWh)

    Dopiero teraz bardziej szczegółowo to policzyłem. Wcześniej szacowałem
    "w głowie", że gaz wyjdzie 30-40% drożej od ekogroszku, tymczasem
    wychodzi według moich szacunków jedynie 10% drożej, czyli w zasadzie
    porównywalnie. Czy popełniłem jakiś gruby błąd w założeniach?

    Nie wiem jak oszacować zużycie energii do ogrzania domu (CO), załóżmy
    jednak, że będzie to 12000kWh rocznie (43,2GJ) czyli koszt wyniesie
    1900zł dla gazu i 1728zł dla ekogroszku (różnica 172zł). Dom będzie
    miał powierzchnię użytkową 140m2.

    Szacuję, że na gotowaniu na gazie będą oszczędności rzędu 20zł/miesiąc
    czyli 240zł/rok (kuchenka gazowa 20zł/miesiąc, kuchenka elektryczna
    40zł/miesiąc, ale nie podaję szczegółów wyliczeń aby nie zanudzać).

    Ogrzewanie gazem CWU poza okresem grzewczym (zamiast elektrycznego) to
    kolejne oszczędności. Załóżmy, że rocznie potrzeba 4000kWh na CWU (5
    osób, 40l/osobę/dzień, temperatura 47 st. C), czyli 2000kWh na pół
    roku (gdy piec na ekogroszek nie pracuje). Czyli koszt podgrzania wody
    gazem (poza sezonem grzewczym) wynosi 317zł, zaś prądem 1101zł
    (różnica 784zł).

    Sumarycznie mamy więc:
    - w wariancie ekogroszek (plus kuchenka i boiler elektryczny): 1728zł
    (CO) + 480zł (gotowanie) + 1101zł (CWU) = 3309zł rocznie
    - w wariancie gaz (plus kuchenka gazowa, CWU przez cały rok z pieca
    gazowego): 1900zł (CO) + 240zł (gotowanie) + 317zł (CWU) = 2457zł
    rocznie

    Nie jestem zwolennikiem ani gazu ani ekogroszku, ale wychodzi mi, że
    gaz może okazać się tańszy (zupełnie abstrahując od cen energii w
    przyszłości). Być może się mylę, jeśli tak, bardzo proszę o
    skorygowanie mojego toku rozumowania.