  • 1. Data: 2013-01-23 19:55:30
    Temat: jakie oświetlenie (żarówki)?
    Od: "frank drebin" <b...@v...pl>

    Zachciało mi się zrobić sufit podwieszany z płyty gk i mam pytanie o rodzaj
    oświetlenia. Będę wstawiał kilka oprawek i nie wiem jakie żarówki wstawić.
    Led, typowe, świetlówki, halogeny czy coś innego?
    Co teraz się najbardziej opłaca? Nie chodzi mi o najtaniej-najdrożej tylko o
    wypadkową kosztu zakupu takiej żarówki, kosztu eksploatacji i awaryjności bo
    to co producent pisze (typu kilka tysięcy godzin świecenia) to przeważnie
    fikcja.

    Aha, taśmy led odpadają. To musi być coś pod typową okrągłą oprawkę.

  • 2. Data: 2013-01-23 20:24:54
    Temat: Re: jakie oświetlenie (żarówki)?
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 23 stycznia 2013 19:55:30 UTC+1 użytkownik frank drebin napisał:
> [...]

    wstawiďż˝.

    > Led, typowe, �wietl�wki, halogeny czy co� innego?
    >
    > Co teraz si� najbardziej op�aca? Nie chodzi mi o najtaniej-najdro�ej tylko o
    >
    > wypadkow� kosztu zakupu takiej �ar�wki, kosztu eksploatacji i awaryjno�ci
    bo

    > to co producent pisze (typu kilka tysi�cy godzin �wiecenia) to przewa�nie
    >
    > fikcja.
    >

    > Aha, ta�my led odpadaj�. To musi by� co� pod typow� okr�g��
    oprawkďż˝.

    > --
    >
    > Nigdy nie k��� si� z g�upcem, ludzie mog� nie dostrzec r�nicy.

    Cały czas najlepszy stosunek ilości światłą i żywotności do ceny mają świetlówki
    liniowe. Te takie zwykłe proste świecące rury. Tylko one brzydkie jak kwit na węgiel
    a i opraw które mi by się podobały nie ma. Mam podobny problem. Jakie żródlo światła
    umieścić na suficie ze skosem. tam gdzie jest sufit założyłem plafony czy jak to się
    nazywa. A co ze skosem żeby po oczach nie jebało?

  • 3. Data: 2013-01-23 20:52:33
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-01-23 19:55, frank drebin pisze:
    > Zachciało mi się zrobić sufit podwieszany z płyty gk i mam pytanie o
    > rodzaj oświetlenia.
    Jeszcze musisz sobie odpowiedzieć na pytanie, czy chcesz mieć dobrze
    oddane kolory, czy mogą być zafałszowane. Jeżeli tak to najlepsze będą
    żarówki a najgorsze LEDy. O metalohalogenach nie wspominam ze względu na
    koszt.
    Jacek

  • 4. Data: 2013-01-23 20:59:17
    Od: "frank drebin" <b...@v...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > oddane kolory, czy mogą być zafałszowane. Jeżeli tak to najlepsze będą
    > żarówki a najgorsze LEDy. O metalohalogenach nie wspominam ze względu na

    kolory mogą być zafałszowane (to od małego natężenia światła?) ale światło
    musi być ciepłe.
    Tak zerknąłem na alledrogo i widzę, że najlepiej idą ledy. Naprawdę tak źle?

  • 5. Data: 2013-01-23 21:00:51
    Od: "frank drebin" <b...@v...pl>

    ps.com...
> [...]
    > podobny problem. Jakie żródlo światła umieścić na suficie ze skosem. tam
    > gdzie jest sufit założyłem plafony czy jak to się nazywa. A co ze skosem

    a pełny plafon nie może być?

  • 6. Data: 2013-01-23 21:14:42
    Od: k...@g...com

    Nie moze.

  • 7. Data: 2013-01-23 21:26:09
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    Użytkownik "frank drebin" <b...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > fikcja.
    >
    > Aha, taśmy led odpadają. To musi być coś pod typową okrągłą oprawkę.

    Opiszę moje doświadczenia.
    LED - Ciągle jeszcze bardzo drogie. Wydajność tych źródeł światła
    jest jeszcze mała. Każdy lumen światła jest wciąż drogi.
    Kupiłem taką. Zamontowałem w kuchni. Daje dosyć zimne światło (barwy
    cieplejsze są mniej wydajne).
    Elementy wirujące oświetlone tym światłem (wentylator, robot kuchenny)
    ujawniły efekt stroboskopowy.
    Ta LED nie ma filtra wygładzającego stąd miganie (meczy wzrok).
    Jak dla mnie - kicha

    Świetlówki kompaktowe.
    Ale tylko i wyłącznie takie z wstępnym podgrzewaniem katod
    "z ciepłym startem" (zapala się z małą zwłoką po podgrzaniu elektrod).
    Mam taką w kuchni jako światło główne. Jest palona kilka/naście razy
    dziennie.
    Działa od czasu gdy ją kupiłem jeszcze za stare pieniądze
    czyli w 93 lub 94r. Ile to już lat?
    Philips.
    Teraz takich się już nie robi.

    Świetlówki liniowe.
    Mam taką. Ze statecznikiem elektronicznym z "ciepłym startem"
    (22,- statecznik, resztę zrobiłem sam).
    Wysoka częstotliwość pracy >22000kHz powoduje, że nośniki prądu nie mają
    czasu na rekombinację co skutkuje efektem, że świetlówka daje więcej światła
    niż taka sam zamontowana ze statecznikiem tradycyjnym indukcyjnym.
    Trwałość z tego typu statecznikiem = 25000 godzin.
    Zapala miękko, bez migotania, z małą zwłoką, po podgrzaniu końcówek
    elektrod (tajemnica długowieczności).

    Przyjemne ciepłe światło. Naturalne barwy.
    Końcówki świetlówki po 3 latach pracy bez śladów zaczernienia
    Osram Lumix Interna 830 (8- współczynnik oddawania barw 80-90%,
    30-temperatura
    barwy 3000K)
    Cena 13,40,-
    Przy 36W 3200 lumenów, 1 lumen za 0,0041875 zł., lub za 1 zł. 238 lumenów.
    Jak dla mnie - nie do pobicia.

    Należy szukać świetlówek tzw. trój/wielopasmowych o współczynniku
    oddawania barw >80%, barwa wg gustu.
    Nie kupować jednopasmowych tanioch co nawet wg producenta nadają się
    tylko do podświetlania reklam.
    w/k

  • 8. Data: 2013-01-23 21:46:28
    Od: "Grzegorz" <n...@g...pl>

    > kolory mogą być zafałszowane (to od małego natężenia światła?)

    Nie. Światło białe które oddaje barwy poprawnie w 100% to światło
    o widmie ciągłym. To mieszanina wszystkich barw. Mieszanina
    nieskończenie wielu barw.
    Takie światło wytwarzają tylko termiczne źródła światła czyli żarówki.

    W ledach i świetlówkach światło białe wytwarza się mieszając zaledwie
    kilka barw.
    Takie światło świeci na biało (tak je widzi ludzkie oko) ale kolorowe
    przedmioty
    oświetlone takim światłem mają barwy inne niż oświetlone żarówką.
    Oko ludzkie szczególnie krytycznie odnosi się do barwy ciała i do barwy
    takich przedmiotów o których mózg "pamięta", że są określonego koloru, np.
    wspomniana skóra, naturalne drewno, liście kwiatów.

    ale światło
    > musi być ciepłe.
    Żarówki, świetlówki.

    > Tak zerknąłem na alledrogo i widzę, że najlepiej idą ledy. Naprawdę tak
    źle?
    Ledy są jeszcze bardzo drogie i żeby z małej ilości ledów wycisnąć coś
    sensownego to stosuje się w nich luminofory wysoko sprawne ale niestety
    źle oddające barwy.
    Są ledy oddajace wiernie barwy (to sprawa dobrania luminoforów) ale dają
    one mało za tę samą cenę.
    Te najtańsze ledy dają światło naprawdę tragiczne.
    A te drogie to nie wiadomo czy to nie to samo.
    w/k

  • 9. Data: 2013-01-23 23:17:21
    Od: Adam <a...@g...com>

    A czy ktos z Was stosowal takie cudo:

    http://allegro.pl/zarowka-swietlowka-energooszczedna
    -gu10-9-5w-47w-z-i2906554493.html

    ?

    8,5 pln - cena dobra. Zuzycie pradu - OK! Swiatlo - jezeli daje takie jak normalne
    swietlowki energooszczedne - tez spoko. Tylko jak z katem swiecenia i faktycznie
    iloscia lumenow / luxow czy czego tam, w porownaniu do np. zwyklego malego halogena
    50W?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2013-01-23 23:18:12
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 23 stycznia 2013 23:17:21 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
    > A czy ktos z Was stosowal takie cudo:

    > http://allegro.pl/zarowka-swietlowka-energooszczedna
    -gu10-9-5w-47w-z-i2906554493.html

    Oczywiscie sa tez biale-cieple: