  • 1. Data: 2012-11-27 16:06:12
    Temat: Ile kW przez jaka rurke?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Witam!

    Mam za mało informacji by policzyć z wzorów - brakuje mi zarówno oporów
    przepływu jak i prędkości przepływu - czyli w skrócie jestem jak student,
    który ma oddać sprawozdanie z laborek, które przespał :-)

    Potrzebuję _szacunkową_ ilość mocy jaką jest w stanie przenieść instalacja
    CO rurką o zadanej średnicy przy standardowej pompie (takiej jaka jest
    montowana w kotle gazowym lub olejowym - na pierwszym biegu), przy róźnicy
    temperatur 20K

    Wiem, że różne kotły mogą mieć różne pompy, a różne rurki maja różne opory
    przepływu, dlatego nie oczekuję dokładnej informacji tylko rząd wielkości.

    Czy np. rurką o średnicy wewn. 12mm (standardowy PEX) da radę przepchnąć
    100W, 500W, czy może 2kW

    Wyjaśnienie dla dociekliwych mężczyzn i ciekawskich kobiet:
    Jest sobie instalacja zrobiona systemem rozdzielaczowym, w której ktoś sobie
    wymienił dwa grzejniki na znacznie większe niż były, pozostawiając do nich
    stare wąskie rurki. Grzejniki te nigdy nie są tak ciepłe jak inne. Nawet po
    zamknięciu wszystkich innych grzejników te grzejniki się nie nagrzewają do
    końca. Oczywiście są odpowietrzone. Moje podejrzenie jest takie, że po
    prostu rurka nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej mocy przy zadanej
    temperaturze i mocy pompy. Czy to możliwe?

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 2. Data: 2012-11-27 19:21:04
    Temat: Re: Ile kW przez jaka rurke?
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 27 Nov 2012 16:06:12 +0100, Ergie napisał(a):

    (...)

    Zaraz - moze moj chlopski rozum mnie zawodzi, ale jesli tloczysz z taka
    sama predkoscia wode o takiej samej temperaturze do grzejnikow o roznej
    mocy i powierzchni, to one sila rzeczy musza miec rozne temperatury...

    --
    Maciek

    Karkulowsiał zwartusiał
    Ratuwsianku Maciuwsio

  • 3. Data: 2012-11-27 19:33:41
    Od: "Adams" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Maciek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Zaraz - moze moj chlopski rozum mnie zawodzi, ale jesli tloczysz z taka
    > sama predkoscia wode

    [Korekta by Adams]
    jesli cos tloczymy to uzywany do tego cisnienia,
    generalnie w instalacji uzywa sie pojecia cisnienie nie predkosci.
    [End of piedy Adams'a]

    >o takiej samej temperaturze do grzejnikow o roznej
    > mocy i powierzchni, to one sila rzeczy musza miec rozne temperatury...

    Tak glowkuje i glowkuje i wg mnie, jesli grzejniki nie sa jakos
    tragicznie przewymiarowane to po pewnym czasie ( jakim ?)
    musza miec temperature wody na wejsciu (oczywiscie bedzie roznica
    jednak gdzie tam kalafiorowi do dziesiatek metrow podlogowki).

    Jesli cisnienie w instalacji bedzie slabe, grzejnik zapowietrzony, lub
    zle wypoziomowany to moze sie zdarzyc ze jako caly nie bedzie grzal z
    odpowiednią mocą, ale to juz naprawde trzeba wyjatkowo zle zrobic.

    Czasem sie zdarza ze przy podlaczeniu ludzie mylą przewody
    i najzwyczajnie w swiecie kalafior jest zle podlączony.

    Ja na poczatek wlaczylbym pompke na maksa, zawor na maksa
    i sprawdzil.

    pozdrawiam
    Adams

  • 4. Data: 2012-11-27 20:28:18
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 27 listopada 2012 16:06:13 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:

    > prostu rurka nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej mocy przy zadanej
    > temperaturze i mocy pompy. Czy to możliwe?

    Watpie. Zeby to obliczyc trzeba znac opor tego odcinka rury, znajac opor - sprawdzic
    charakterystyke pompy - jaka ma wydajnosc przy danym oporze (kPa). W praktyce jezeli
    ten pex ma nie wiecej niz 20-30mb to opory beda stosunkowo male - przypuszczam ze
    byle pompka pocisnie tam (zakladam bardzo bezpieczna wartosc) minimum 1m3/h. Pisales
    o roznicy 20stC - wystarczy wiec policzyc pojemnosc cieplna wody w 1m3/h i roznicy
    20k i wyjdzie Ci ile ta rurka rzeczywiscie przetransportuje ciepla. Mnie wychodzi moc
    ~23kW.

    Chyba ze gdzies jest np. przygieta i swiatlo jest mocno zawezone. Wtedy opor moze byc
    b. wysoki i wiekszosc czynnika przeplywa do pozostalych "pootwieranych" kaloryferow.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 5. Data: 2012-11-27 22:47:16
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Ergie pisze tak:

    > wymienił dwa grzejniki na znacznie większe niż były, pozostawiając
    > do nich stare wąskie rurki.

    może są zarośnięte w środku?

    > Moje podejrzenie jest takie, że po prostu rurka nie jest w stanie
    > dostarczyć odpowiedniej mocy przy zadanej temperaturze i mocy
    > pompy. Czy to możliwe?

    raczej niemożliwe, teraz przy 8st na dworze jeśli puścisz na grzejnik
    44st to musi ładnie zagrzać (chyba ze stoi na dworze ale i tak musi).

    --
    Piter

  • 6. Data: 2012-11-27 23:33:58
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

> [...]
    > CO rurką o zadanej średnicy przy standardowej pompie (takiej jaka jest
    > montowana w kotle gazowym lub olejowym - na pierwszym biegu), przy róźnicy

    u mnie na dosc duzej instalacji przypominającej CO jest przepływ rzedu
    200l/h. Reszte łatwo policzyć. To będzie rząd wielkosci 5-10kW.

    b.

  • 7. Data: 2012-11-28 10:29:01
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    et...

    > Zaraz - moze moj chlopski rozum mnie zawodzi, ale jesli tloczysz z taka
    > sama predkoscia wode o takiej samej temperaturze do grzejnikow o roznej
    > mocy i powierzchni, to one sila rzeczy musza miec rozne temperatury...

    Moc kotła i pompy są większe niż zapotrzebowanie tego grzejnika bo normalnie
    zasilały cały dom, więc potencjalnej mocy nie brakuje, dlatego problem jest
    albo z jej dostarczeniem (jak mi się wydaje) albo jakiś inny, o którym nie
    wiem. Instalacja nie moja więc nie znam wszystkich szczegółów. Robiona przez
    fachowca działała dobrze przez kilka lat - popsuło się jak właściciel
    zmienił grzejniki na znacznie większe.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2012-11-28 10:40:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

> [...]

    > W praktyce jezeli ten pex ma nie wiecej niz 20-30mb to opory beda
    > stosunkowo male - przypuszczam ze byle pompka pocisnie tam (zakladam

    1m3 na godzinę, dla rurki o średnicy 12mm oznacza przepływ z prędkością 2,5m
    / s

    Nie wydaje mi się to prawdopodobne.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 9. Data: 2012-11-28 10:57:10
    Od: "mcs" <...@...pl>

> [...]
    > takie, że po prostu rurka nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej mocy
    > przy zadanej temperaturze i mocy pompy. Czy to możliwe?

    Co mi przychodzi do głowy:
    Nowe grzejniki nie są fabrycznie skryzowane?
    Miejsca podłączenia zasilania i powrotu są przewidziane w tych samych
    miejscach jak dla starych?

    pozdrawiam

    mcs

  • 10. Data: 2012-11-28 11:16:48
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 28 listopada 2012 10:40:18 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:

    > 1m3 na godzin�, dla rurki o �rednicy 12mm oznacza przep�yw z pr�dko�ci�
    2,5m

    > / s
    > Nie wydaje mi siďż˝ to prawdopodobne.

    Mam pociagniety kran na taras pexem wlasnie 16'stka - ma on ok 15mb. Napelniam wiadro
    15l w niecala minute, czyli wychodzi na godzine dokladnie 1m3, spokojnie taka
    predkosc / przeplyw jest mozliwy do uzyskania i nie ma w tym nic dziwnego :)
    pozdr.

    --
    Adam