  • Data: 2015-09-03 21:06:04
    Temat: Jedna pompa głębinowa, 3 budynki
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info> szukaj wiadomości tego autora

    Cześć

    Chcę dostarczyć wodę z 1 studni głębinowej, tłoczoną przez 1 pompę do 3
    budynków. Budynki będą kolejno powstawać.

    Użytkowanie bydunków - rekreacyjne, całoroczne, czyli przeważnie
    weekendy, w okresie wakacyjnym lub świątecznym mogą zdarzyć się dłuższe
    pobyty. W sumie 3 łazienki (2+2+1). Okresowo w budynkach może przebywać
    kilkanaście osób, może z dziećmi.

    Studnia ma wydajność 2.5m?/h, pompa podobną.

    Nie interesuje mnie aspekt podziału kosztów prądu (można go zaniedbać).

    Zależy mi na trwałości pompy, wobec czego chciałbym ograniczyć na ile
    się na i na ile jest to rozsądne ilość cykli start-stop.

    Mój pomysł na osiągnięcie celu:

    Część hydrauliczna:

    Na króćcu pompy montuję trójnik 32mm, jedną nitka odchodzę do jednego
    budynku, drugą - do dwóch pozostałych, na tej nitce montuję kolejny
    trójnik 32mm, gdzie następuje podział na na budynki.
    W każdym z budynków montuję:
    - zawór zwrotny (by woda nie cofała się z jednego zbiornika
    hydroforowego do drugiego)
    - zawór spustowy (by zimie przed wyjazdem spuścić wodę z instalacji w
    danym budynku)
    - zbiornik hydroforowy bez pompy (rozważam 50...100l w każdym z budynków).
    - ew. jakieś filtry (ale nie wiem, czy konieczne)

    Część elektryczna:

    Na każdym z hydroforów montuję wyłącznik ciśnieniowy, którego zadaniem
    jest włączenie pompy gdy w tym konkretnym zbiorniku ciśnienie spadnie
    poniżej założonego. Tutaj rozważam równoległe połączenie 3 wyłączników
    (zasilanie jest zawsze z jednego i tego samego obwodu), lub jakieś
    bardziej sprytne rozwiązanie z wykorzystaniem styczników/przekaźników.
    Pompa 1fazowa, około 1kW.

    Pompa w tym konkretnym cyklu uzupełnia wodę we wszystkich 3 zbiornikach
    (tak mi się przynajmniej wydaje), do momentu, w którym we wszystkich
    zbiornikach poziom wody osiągnie wartość wyzwalającą wyłączenie.

    Czy moja koncepcja jest z grubsza słuszna?

    Zależy mi na kosztach a także na prostocie i niezawodności całego systemu.

    Studniarze sugerują zastosowanie oddzielnej pompy dla każdego budynku,
    jednak wydaje mi się to strzałem z armaty do muchy - rozwiązanie to
    zwiększa koszty (koszt pomp, suma długości rurociągów jest większa,
    odpadają jedynie trójniki i zawory zwrotne).

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

    Bartek