  • 1. Data: 2015-09-03 21:06:04
    Temat: Jedna pompa głębinowa, 3 budynki
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    Cześć

    Chcę dostarczyć wodę z 1 studni głębinowej, tłoczoną przez 1 pompę do 3
    budynków. Budynki będą kolejno powstawać.

    Użytkowanie bydunków - rekreacyjne, całoroczne, czyli przeważnie
    weekendy, w okresie wakacyjnym lub świątecznym mogą zdarzyć się dłuższe
    pobyty. W sumie 3 łazienki (2+2+1). Okresowo w budynkach może przebywać
    kilkanaście osób, może z dziećmi.

    Studnia ma wydajność 2.5m?/h, pompa podobną.

    Nie interesuje mnie aspekt podziału kosztów prądu (można go zaniedbać).

    Zależy mi na trwałości pompy, wobec czego chciałbym ograniczyć na ile
    się na i na ile jest to rozsądne ilość cykli start-stop.

    Mój pomysł na osiągnięcie celu:

    Część hydrauliczna:

    Na króćcu pompy montuję trójnik 32mm, jedną nitka odchodzę do jednego
    budynku, drugą - do dwóch pozostałych, na tej nitce montuję kolejny
    trójnik 32mm, gdzie następuje podział na na budynki.
    W każdym z budynków montuję:
    - zawór zwrotny (by woda nie cofała się z jednego zbiornika
    hydroforowego do drugiego)
    - zawór spustowy (by zimie przed wyjazdem spuścić wodę z instalacji w
    danym budynku)
    - zbiornik hydroforowy bez pompy (rozważam 50...100l w każdym z budynków).
    - ew. jakieś filtry (ale nie wiem, czy konieczne)

    Część elektryczna:

    Na każdym z hydroforów montuję wyłącznik ciśnieniowy, którego zadaniem
    jest włączenie pompy gdy w tym konkretnym zbiorniku ciśnienie spadnie
    poniżej założonego. Tutaj rozważam równoległe połączenie 3 wyłączników
    (zasilanie jest zawsze z jednego i tego samego obwodu), lub jakieś
    bardziej sprytne rozwiązanie z wykorzystaniem styczników/przekaźników.
    Pompa 1fazowa, około 1kW.

    Pompa w tym konkretnym cyklu uzupełnia wodę we wszystkich 3 zbiornikach
    (tak mi się przynajmniej wydaje), do momentu, w którym we wszystkich
    zbiornikach poziom wody osiągnie wartość wyzwalającą wyłączenie.

    Czy moja koncepcja jest z grubsza słuszna?

    Zależy mi na kosztach a także na prostocie i niezawodności całego systemu.

    Studniarze sugerują zastosowanie oddzielnej pompy dla każdego budynku,
    jednak wydaje mi się to strzałem z armaty do muchy - rozwiązanie to
    zwiększa koszty (koszt pomp, suma długości rurociągów jest większa,
    odpadają jedynie trójniki i zawory zwrotne).

    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

    Bartek

  • 2. Data: 2015-09-03 21:31:07
    Temat: Re: Jedna pompa głębinowa, 3 budynki
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    On 03.09.2015 21:06, Bartosz Radwan wrote:
    > Zależy mi na kosztach a także na prostocie i niezawodności całego systemu.

    Tutaj mam jeszcze takie przemyślenia na gorąco: ponieważ sterowanie może
    przyjść z kilku miejsc, a zaworów w sumie będzie wiele (sam zawór
    spustowy to chyba 3 zawory kulowe), to chyba wzrasta szansa na to, że
    pompa będzie pompować do instalacji, która jest "zamknięta".

    Czy wobec tego nie było by zasadne zastosowanie jakiegoś zaworu
    bezpieczeństwa w samym rurociągu, by chronić pompę?

    Bartek

  • 3. Data: 2015-09-04 12:57:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-09-03 o 21:31, Bartosz Radwan pisze:

> [...]
    >
    > Czy wobec tego nie było by zasadne zastosowanie jakiegoś zaworu
    > bezpieczeństwa w samym rurociągu, by chronić pompę?

    A dlaczego nie jeden duży hydrofor, a z niego dopiero rozprowadzić do
    wszystkich punktów?
    Prosta zasada: im większy hydrofor, i im większe "widełki" na ciśnieniu,
    tym rzadziej pompa się uruchamia.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2015-09-04 16:50:11
    Od: Bartosz Radwan <b...@s...info>

    On 04.09.2015 12:57, Adam wrote:

    > A dlaczego nie jeden duży hydrofor, a z niego dopiero rozprowadzić do
    > wszystkich punktów?

    Ponieważ musiałby być zakopany poniżej strefy przemarzania.
    Każdy z budynków może być użytkowany osobno, np. w pewnym okresie
    użytkowany jest tylko jeden, pozostałe 2 puste. Nie chcę i nawet nie mam
    jak ogrzewać budynku z hydroforem w trybie ciągłym, nie wspominając o
    kosztach.

    Wydaje mi się, że zakopanie hydroforu implikuje wykonanie odpowiedniej
    studni, to dodatkowe koszty i problemy.

  • 5. Data: 2015-09-04 19:02:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Danfoss robi pompy z plynna regulacja wydajnosci. To taki hydrofor ale bez zbiornika.

  • 6. Data: 2015-09-04 22:15:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Danfoss robi pompy z plynna regulacja wydajnosci. To taki hydrofor ale bez
    zbiornika.

    Ale czy w przypadku założeń Bartosza ma to sens? Razem 5 punktów w
    trzech budynkach. Przy dużej obsadzie można założyć, że co chwilę ktoś
    będzie otwierał wodę.

    Drugi aspekt: studnia daje 2,5 kubika na godzinę. To tylko 4 wiadra wody
    na minutę. Może tyle wystarczyć na jedną łazienkę, może dwie. Raczej
    będzie o wiele za mało, jak wszyscy na raz będą chcieli się ochlapać.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2015-09-04 23:28:54
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Trzeba dobrac wielkosc do wydajnosci studni.

  • 8. Data: 2015-09-06 17:20:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bartosz Radwan napisał:

> [...]
    >
    > Czy wobec tego nie było by zasadne zastosowanie jakiegoś zaworu
    > bezpieczeństwa w samym rurociągu, by chronić pompę?

    Koncepcja całkiem słuszna. Moi sąsiedzi (trochę dalsi) od wielu lat mają
    współną studnię z pompą głębinową na granicy działek. I tak to tam mniej
    więcej działa. Jest trójnik przy studni i zawory zwrotne przy zbiornikach.
    To normalne całoroczne domy i dość liczne rodziny.

    Krótkotrwałe zamknięcie wypływu pompie nie szkodzi, nie ma czego chronić.
    Pompa powierzchniowa będzie międlić wodę aż do zagotowania -- i wtedy
    faktycznie robi się niedobrze, ale dopiero wtedy. Głębinowa całej wody
    w studni nie zagotuje. Ale oczywiście lepiej tego uniknąć. I pamiętać
    o tym, by razem ze spuszczeniem wody ze swojego zbiornika i zamknięciem
    zawotu odciąć też sterowanie elektryczne.

    Ale wydaje mi się, że można to jeszcze bardziej uprościć. Robi się teraz
    "hydrofory elektroniczne". Takie pudełeczko z rurką wlotową i wylotową,
    w środku czujniki ciśnienia i przepływu oraz zbiorniczek na szklankę wody.
    Do nabycia w każdym dobrym sklepie hydraulicznym. I do zamontowania tuż
    przy pompie. Sam mam takie coś, kosztowało kilkadziesiąt złotych. Włącza
    pompę przy każdym otwarciu wypływu, wyłącze 9 sekund po zamknięciu. Więc
    zabezpieczenie przed wyżej opisaną sytuacją jest. Jest też zabezpieczenie
    przed pracą na sucho, ale przy pompie głębinowej nie ma ono znaczenia.

    To świetnie działa w sytuacji gdy wydajność pompy jest wystarczająca
    do zaspokojenia bieżących potrzeb. Ale tutaj tak może nie być. Więc
    w każdym z domów zboirnik membranowy traktowany jako bufor. On będzie
    zawsze napełniany na full po zamknięciu kranu -- co brzmi atrakcyjnie
    w rejonach gdzie są częste wyłączenia prądu. A zapewni większy wypływ,
    gdy pompa daje mniej niż kran potrzebuje. Tym, że pompa będzie się
    włączać często, przejmować się nie trzeba -- jej to nie szkodzi.

    --
    Jarek