    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Jedna pompa głębinowa, 3 budynki
    Date: Sun, 6 Sep 2015 17:20:12 +0200

    Pan Bartosz Radwan napisał:

    > Tutaj mam jeszcze takie przemyślenia na gorąco: ponieważ sterowanie
    > może przyjść z kilku miejsc, a zaworów w sumie będzie wiele (sam zawór
    > spustowy to chyba 3 zawory kulowe), to chyba wzrasta szansa na to, że
    > pompa będzie pompować do instalacji, która jest "zamknięta".
    >
    > Czy wobec tego nie było by zasadne zastosowanie jakiegoś zaworu
    > bezpieczeństwa w samym rurociągu, by chronić pompę?

    Koncepcja całkiem słuszna. Moi sąsiedzi (trochę dalsi) od wielu lat mają
    współną studnię z pompą głębinową na granicy działek. I tak to tam mniej
    więcej działa. Jest trójnik przy studni i zawory zwrotne przy zbiornikach.
    To normalne całoroczne domy i dość liczne rodziny.

    Krótkotrwałe zamknięcie wypływu pompie nie szkodzi, nie ma czego chronić.
    Pompa powierzchniowa będzie międlić wodę aż do zagotowania -- i wtedy
    faktycznie robi się niedobrze, ale dopiero wtedy. Głębinowa całej wody
    w studni nie zagotuje. Ale oczywiście lepiej tego uniknąć. I pamiętać
    o tym, by razem ze spuszczeniem wody ze swojego zbiornika i zamknięciem
    zawotu odciąć też sterowanie elektryczne.

    Ale wydaje mi się, że można to jeszcze bardziej uprościć. Robi się teraz
    "hydrofory elektroniczne". Takie pudełeczko z rurką wlotową i wylotową,
    w środku czujniki ciśnienia i przepływu oraz zbiorniczek na szklankę wody.
    Do nabycia w każdym dobrym sklepie hydraulicznym. I do zamontowania tuż
    przy pompie. Sam mam takie coś, kosztowało kilkadziesiąt złotych. Włącza
    pompę przy każdym otwarciu wypływu, wyłącze 9 sekund po zamknięciu. Więc
    zabezpieczenie przed wyżej opisaną sytuacją jest. Jest też zabezpieczenie
    przed pracą na sucho, ale przy pompie głębinowej nie ma ono znaczenia.

    To świetnie działa w sytuacji gdy wydajność pompy jest wystarczająca
    do zaspokojenia bieżących potrzeb. Ale tutaj tak może nie być. Więc
    w każdym z domów zboirnik membranowy traktowany jako bufor. On będzie
    zawsze napełniany na full po zamknięciu kranu -- co brzmi atrakcyjnie
    w rejonach gdzie są częste wyłączenia prądu. A zapewni większy wypływ,
    gdy pompa daje mniej niż kran potrzebuje. Tym, że pompa będzie się
    włączać często, przejmować się nie trzeba -- jej to nie szkodzi.

    --
    Jarek