  • 11. Data: 2023-04-05 09:03:20
    Temat: Re: Klima w mieszkaniu
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 5 kwietnia 2023 o 08:05:56 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Od zawsze w mieszkaniu jest jedna faza, tylko mnie zmyliło info z administracji po
    remoncie o pionie 3x4, pomyślałem zapewne błędnie
    > o 4x3mm2 (L1, L2, L3, N) a to jest raczej 3x4mm2 (L, N, PE).
    > Na dziś przedlicznikowe to 16A, ale z przekroju przewodu 3x4 wygląda że da się
    nieco podnieść (zmiana warunków u operatora).

    Zazwyczaj (np. w moim bloku od zawsze, ~70tych) w pionie są 3 fazy, do mieszkań
    podpinana jest jedna (u mnie w klatce 3 mieszkania /pietro , kazde z innej).
    Trzeba zapytać u administratora i w energetyce o możliwość zwiększenia mocy
    /przejścia na 3 fazy (ja zrobiłem 3 przy okazji remontu)

  • 12. Data: 2023-04-05 09:05:55
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 08:57 ąćęłńóśźż <...@...pl> pisze:

    > Do gotowania wody jest gaz ;-).
    > Zrozumiałem, że 3x4 to do pojedynczego lokalu.

    Jeśli tak, to na 4mm2 teoretycznie możesz mieć B25A a to już wystarczy i
    na klimę i pralkę/odkurzacz.

    TG

  • 13. Data: 2023-04-05 09:09:04
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 5 kwietnia 2023 o 09:05:59 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Jeśli tak, to na 4mm2 teoretycznie możesz mieć B25A a to już wystarczy i
    > na klimę i pralkę/odkurzacz.

    zależy
    1. na ile mieszkań to jest
    2. czy jest "zapas mocy" w transformatorze

    jak napisałem wcześniej, należy pytać...

  • 14. Data: 2023-04-05 09:51:33
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 4 Apr 2023 22:14:27 +0200, Adam

    > Po to, żeby na jednej fazie powiesić klimę,

    No to pytam ponownie, skoro klima ma być na 1 fazie, to po co ma być 3F?

    > na drugiej czajnik a na
    > trzeciej piekarnik czy inną indukcję. Żeby nie musiał sprawdzać, czy
    > aby może włączyć dwa lub trzy urządzenia na raz.

    I jak niby klima na 3F ma pomóc w podziale obciążenia na fazy?
    Czy czajnik, piekarnik czy indukcja działają na 3F aby to miało
    sens jak piszesz?

    Ergo, podział obciążenia fazowego robi się w rozdzielnicy.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 15. Data: 2023-04-05 09:53:03
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    > Po to, żeby na jednej fazie powiesić klimę, na drugiej czajnik a na
    > trzeciej piekarnik czy inną indukcję. Żeby nie musiał sprawdzać, czy aby
    > może włączyć dwa lub trzy urządzenia na raz.

    Ps. a urządzenia 3F są "gorsze", bo jak urwie jedną z faz to już
    nie zadziała. Jak jest jedna faza, to można zawsze automatyczny
    przełącznik faz zastosować i zadziala nawet jak nie będzie 2 faz,
    a to się jednak zdarza wcale nie rzadko.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 16. Data: 2023-04-05 10:02:23
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 09:09 WS <L...@c...pl> pisze:

    > zależy
    > 1. na ile mieszkań to jest
    > 2. czy jest "zapas mocy" w transformatorze
    >
    > jak napisałem wcześniej, należy pytać...

    ja napisałem "teoretycznie" a nie, że śmiało wywalaj co masz i wstawiaj
    eskę B25A.
    A w poście wyżej dodatkowo:

    "Niekoniecznie jest zapas - 3 x 4mm2 na kilka mieszkań z 16A jest na
    styk. Ale jak nie zapytasz to się nie dowiesz."

    TG

  • 17. Data: 2023-04-05 16:39:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 5 Apr 2023 09:51:33 +0200, Myjk napisał(a):

> [...]
    > sens jak piszesz?
    >
    > Ergo, podział obciążenia fazowego robi się w rozdzielnicy.

    Sorki, źle zrozumiałem pytanie.
    Zrozumiałem, że nie jest potrzebne dociągnięcie do lokalu/domu 3F skoro
    klima ma zasilanie jednofazowe.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2023-04-05 20:03:41
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 05.04.2023 09:53, Myjk wrote:
> [...]
    > przełącznik faz zastosować i zadziala nawet jak nie będzie 2 faz,
    > a to się jednak zdarza wcale nie rzadko.

    Gorsze nie gorsze. Z drugiej strony urządzenie 3f o mocy 3kW będzie
    obciążało każdą na 1kW, a nie jedną na 3kW. Także na czym komu zależy
    należałoby się zapytać najpierw.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 19. Data: 2023-04-05 21:17:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 5 kwietnia 2023 o 20:03:44 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
    > Gorsze nie gorsze. Z drugiej strony urządzenie 3f o mocy 3kW będzie
    > obciążało każdą na 1kW, a nie jedną na 3kW. Także na czym komu zależy
> [...]
    Chuj odbiorcę obchodzi jak są obciążone przewody na klatce schodowej. Użytkownika nie
    interesuje obciazenie faz bo z reguły nie wie o co chodzi. Odbiorcę interesuje ile
    płaci za prąd. Przy nierównym obciążeniu faz odbiorca płaci za prąd tyle samo co jak
    fazy są idealnie równo obciążone. Odbiorca ma się zmieścić w limicie narzuconym umowa
    zabezpieczona wielkością bezpiecznika a nie zastanawiać się o rzeczach o których nie
    ma pojęcia że są.

  • 20. Data: 2023-04-06 17:24:23
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 5 kwietnia 2023 o 21:17:25 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):

> [...]
    umowa zabezpieczona wielkością bezpiecznika a nie zastanawiać się o rzeczach o

    Teoretycznie, praktycznie to jak chciałem zwiększyć moc przyłączeniową w mieszkaniu,
    to ~60A na fazie nie dadzą, 3x16(20) tak...
    Im już zależy na w miarę równym obciążeniu i jak sąsiedzi mają 10A, to ktos obok
    mający 60A i chcacy z tego korzystac zabuza statystyke ;)