    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Podstawy
    Date: Sat, 20 Jul 2013 22:57:42 +0200

    Witam

    Brak mi podstawowej wiedzy, a muszę zająć się kondycją domku
    letniskowego, trochę jakby odziedziczonego :-)
    W skrócie: domek budowany był dość oszczędnie i właściwie jest to w
    dużej mierze prowizorka. Tak już pewnie zostanie, ale może da się coś
    niecoś poprawić. Do pewnych rzeczy zmusza przyroda. Przykładowo: na
    dwóch ścianach mój dziadek zrobił wieki temu "ocieplenie" wokół łóżka.
    Teraz wiem już jak to było skonstruowane, bo wcześniej widać było tylko
    płytę, która skutecznie maskowała wnętrze. Pod płytą był styropian w
    otoczeniu dech. Dlaczego tam zajrzałem? Otóż w styropianie zalęgły się
    czerwone mrówki. Czy tylko ja nie wiedziałem, że mrówki potrafią
    wydrążyć korytarze w styropianie i zrobić tam solidne mrowisko??
    Wywaliłem styropian, dechy, maskowanie, a mam nadzieję, że także mrówki.
    Zastanowiło mnie jednak skąd się skubańce wzięły. Ściana za
    "ociepleniem" ma plamę na wysokości mniej więcej 50cm od podłogi (w tym
    miejscu było centrum mrowiska), decha w tym miejscu przybita była tak
    mokra, że można ją wyciskać, jednak nie wiem skąd ta wilgoć, bo po
    drugiej stronie ściany jest jeszcze dobudowana komórka i nic się na
    ścianę nie leje. W domku jest niewykończona podłoga, przykryta jakąś
    folią, dyktą i linoleum. Połączenie ściany i podłogi w tym kącie jest
    jakieś dziwne, tzn. beton nie dochodzi do samej ściany, jest jakieś
    1-2cm przerwy, w której widać jakąś czarną maź, a miejscami zabetonowaną
    folię. To pierwsze to pewnie jakaś izolacja, a to drugie to pewnie
    zastępstwo, jak się to pierwsze skończyło ;-) Zapewne gdzieś tu jest
    mała szparka, przez którą władowały się mrówki.
    No i po tym przydługim wstępie wracam do początku: brakuje mi
    podstawowej wiedzy o tym jak powinny być wykonane np. izolacje, żeby coś
    niecoś poprawić i bardziej nie schrzanić. Gdzie taką wiedzę można liznąć
    w możliwie krótkim czasie?

    Np. czego można się spodziewać w takim budowanym ze 30 lat temu domku?
    Czy tu cokolwiek może być zaizolowane? Czy gdyby nie było, to ściany
    byłyby ogólnie wilgotne, czy raczej tak nie da się tego stwierdzić?
    Skoro już widać jakąś izolację, to należy po rozkuciu okolic jakoś ją
    uzupełnić, czy olać, zalepić, zapomnieć? Czy ta wilgoć w części ściany
    może świadczyć, że tu zabrakło izolacji między fundamentem, a ścianą?

    Maciek