eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePorotherm 25 cm + welna 12 cm, a Porotherm 25 cm + welna 10 cm. › Porotherm 25 cm + welna 12 cm, a Porotherm 25 cm + welna 10 cm.
    From: ąćęłńóśźż <a...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Porotherm 25 cm + welna 12 cm, a Porotherm 25 cm + welna 10 cm.
    Date: Fri, 28 May 2010 12:13:30 +0200

    "Szlag mnie trafia", bo na pewnej budowie w projekcie architektonicznym była ściana
    wypełniająca:

    - Panele osłonowe 12 mm
    - Szczelina powietrzna 23 mm
    - Wełna mineralna 12 cm
    - Porotherm 25 cm (nie wiem jaki, pewnie normalnie murowany)
    - Tynk gipsowy 15 mm

    a wykonawca sobie rozkosznie "zaoszczędził" zmieniając wełnę 12 cm na wełnę 10 cm, co
    odkryłem po 2 latach dość przypadkowo (naprawa
    okna).

    Teoretycznie można wzywać wykonawcę do przywrócenia do stanu projektowego, ale droga
    długa i kosztowna (nie po dobroci).

    Inne roziązanie to np. wezwanie do wypłaty jakiegoś odszkodowania.

    I tak się zastanawiam, czy różnica w oporze cieplnym tej ściany będzie bardzo duża,
    czy duża, czy średnia.

    Policzyć kalkulatorem współczynniki U czy opory R to umiem, ale mam na myśli
    praktyczne spostrzeżenia układu Porotherm 25 cm
    (prawdziwy Wienerberger przyjeżdżał na budowę) + wełna (chyba Knauf z zewnętrzną
    czarną powłoką izolacyjną) + panele wentylowane.

    Większość tutaj to "styropianowcy", ale może ktoś miał podobny do powyższego układ
    ściany (panele osłonowe najmniej ważne, może być
    np. klinkier najlepiej ze szczelinbą powietrzną).
    THX