  • 1. Data: 2010-11-12 22:01:46
    Temat: Prąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Mieszkam w starym budownictwie, kamienica z lat 20 tych.
    Sieć TN-C, trafo oddalone o jakieś 30 m od budynku, przyłacze z linii
    napowietrznej, zero linii napowietrznej uziemione przy wejściu do budynku.
    U mnie instalacja TN-C bez RCD,
    Się dzieje:
    gdy stoi się w kabinie odczuwa się "kopanie" z baterii. Wrażenie takie jakby
    "szczypał" nacięty naskórek. Nieprzyjemne.

    Co robiłem:
    Pomiar napięcia multimetrem cyfrowym rura-bolec ochronny instalacji (PEN) -
    pokazuje 0,8-1 V na zakresie 2V. Na zakresie od 10V wzwyż pokazuje 0
    Rura - L - 230 V (niecałe 230)

    Odłączenie wszystkich bezpieczników w rozdzielni mieszkania - nadal kopie

    Wyłączenie wszystkich odbiorników i pomiar rezystancji izolacji L-PEN Wynik:
    izolacja

    "Podłączenie się" palcem do baterii i bezpośrednie przyłączanie baterii
    przewodami do PEN- nadal kopie.

    Cęgi przyłożone do rury wodociągowej nie wykazują przepływu żadnego prądu

    Kopie tylko wtedy gdy stoi się w brodziku w lejącej się wodzie - tak jakby
    po rurze kanalizacyjnej lejąca się woda przewodziła jakieś obce napięcie.
    Brodzik jest akrylowy. Stojąc na podłodze (kafelki) nawet mokrej nie odczuwa
    się tego kopania

    U mnie kanalizacja w PP ale pion jest żeliwny. W piwnicy są wykonane
    połączenie wyrównawcze pomiedzy rurą wodociągową, gazową a PEN. Nic nie wiem
    aby były wykonane połączenia wyrównawcze z kanalizacją
    Niestety nie mam dojścia do żeliwnego pionu - zaczyna się u sąsiada poniżej.
    Póki co nie bardzo mam jak sprawdzić czy przez rurę kanalizacyjną nie płynie
    jakiś prąd.

    Odległość pomiędzy punktem uziemienia przyłącza (raczej szpila lub wbita
    pionowo bednarka) a wyjściem kanalizacji z budynku w glebę to jakieś 26-30
    m. Raczej nie ma uziomu otokowego więc może być jakaś różnica potencjałów
    ziemii.

    I tak cholera podejrzewam tą rurę kanalizacyjną (a nie mam jak na nią
    założyć cęgów i nie mam jak jej przypiąć do PEN) lub to że któryś z sąsiadów
    ma wykonane uziemienie do kanalizacji lub upływ na jakimś urządzeniu
    podłączonym do kanalizacji. Problem w tym że sąsiedzi to ludzie starsi z
    którymi nie da się za bardzo dogadać a musiałbym chyba kolejno każdemu z
    nich odłączać zasilanie aby stwierdzić (empirycznie stojąc przy prysznicu) u
    kogo jest ewentualne przebicie. A co jeżeli odłączenie wszystkich nie zmieni
    sytuacji ? Ostatecznie mogę odłączyć na rozłączniku całą kamienicę żeby
    jeszcze wyeliminować obwody administracyjne obawiam się jednak że mnie
    sąsiedzy zlinczują :))) lub że potem jak się komuś żarówka w latarce spali
    to i tak będzie na mnie bo to jak pisałem ludzie starsi i generalnie
    niekumaci

    No i teraz co robić. Poradzicie cuś ? Nie radźcie proszę tylko bym się
    wyprowadził bo lubię swoje mieszkanie i kamienicę a w domu jednorodzinnym
    mieszkać nie chce i już , o !

  • 2. Data: 2010-11-12 22:50:06
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Jackare" <j...@i...pl> wrote in message

    > Pomiar napięcia multimetrem cyfrowym rura-bolec ochronny instalacji
    > (PEN) - pokazuje 0,8-1 V na zakresie 2V. Na zakresie od 10V wzwyż pokazuje
    > 0
    > Rura - L - 230 V (niecałe 230)

    No i to jest powód. Mierzysz z ustawieniem AC oczywiście? Pewnie wielu ludzi
    ma zmostkowane N z bolcami w gniazdach. Wiele urządzeń ma kondensatory
    filtrujące między fazami i PE i tam wstrzykują delikatny potencjał.
    Trzeba przerobić instalację i w szafce zrobić wspólny punkt N i PE i go
    uziemić.

  • 3. Data: 2010-11-13 08:20:56
    Od: ______ <...@...cd>

    W dniu 12-11-2010 23:01, Jackare pisze:

    > No i teraz co robić. Poradzicie cuś ? Nie radźcie proszę tylko bym się
    > wyprowadził bo lubię swoje mieszkanie i kamienicę a w domu
    > jednorodzinnym mieszkać nie chce i już , o !

    Spróbuj w swojej kanalizacji, np. do odpływu brodzika, wstawić odcinek
    metalowej rury i go uziemić.

  • 4. Data: 2010-11-13 10:04:41
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    [......]
    > No i teraz co robić. Poradzicie cuś ? Nie radźcie proszę tylko bym się
    > wyprowadził bo lubię swoje mieszkanie i kamienicę a w domu jednorodzinnym
    > mieszkać nie chce i już , o !

    Zleć dobremu elektrykowi wykonanie kompleksowych pomiarów instalacji.

  • 5. Data: 2010-11-13 10:53:40
    Od: "Iza" <i...@t...pl>

> [...]
    >
    > No i teraz co robić. Poradzicie cuś ? Nie radźcie proszę tylko bym się
    > wyprowadził bo lubię swoje mieszkanie i kamienicę a w domu jednorodzinnym

    Stara kamienica na pewno ogrzewanie weglowe ludzie grzeja pradem i na 99,9%
    ktos ma zalozona lewizne i zasila zerem z rury wodociagowej i masz efekty

  • 6. Data: 2010-11-13 11:16:45
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]

    > No i teraz co robić. Poradzicie cuś ? Nie radźcie proszę tylko bym się
    > wyprowadził bo lubię swoje mieszkanie i kamienicę a w domu jednorodzinnym

    A więc, koniecznie się wyprowadź ;)

> [...]
    > Pomiar napięcia multimetrem cyfrowym rura-bolec ochronny instalacji
    > (PEN) - pokazuje 0,8-1 V na zakresie 2V. Na zakresie od 10V wzwyż pokazuje

    Myślę, że to jest to "pier....ne dobrodziejstwo" układu zerowania, za które
    ktoś powinien iść do pierdla wprowadzając w czasach PRL-u.
    Najprawdopodobniej jest to różnica potencjałów o bardzo niewielkim napięciu,
    rzędu kilku woltów spowodowana spadkiem napięcia przy przepływie prądu
    poprzez przewód PEN w głównym pionie. W przypadku mokrej skóry pod
    prysznicem, oporność skóry staje sie bardzo mała, dlatego odczuwasz przepływ
    prądu spowodowanego bardzo niewielkimi wartościami napiecia.
    Jedyna rada to wykonać miejscowe połączenie wyrównawcze pomiędzy bolcem, a
    rurą wodociągową i kanalizacyjną.
    Być może wystarczy tylko połączyć u Ciebie bolec z rurą wodną.
    Połącz kawałkiem przewodu bolec z baterią i sprawdź czy przestanie kopać.
    Jeżeli nie przestanie to musisz jakoś się dostać do rury żeliwnej, która
    dochodzi do Twojej łazienki i także ją połączyć z rurą wodną i bolcem.

  • 7. Data: 2010-11-13 13:32:46
    Od: "William Bonawentura" <w...@p...onet.pl>

    ?
> [...]
    > "szczypał" nacięty naskórek. Nieprzyjemne.
    > Odłączenie wszystkich bezpieczników w rozdzielni mieszkania - nadal kopie

    Stawiałbym na przebicie w boilerze lub pralce u któregoś z sąsiadów

  • 8. Data: 2010-11-13 13:49:59
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Mieszkam w starym budownictwie, kamienica z lat 20 tych.
    A instalacja nowa, czy w bawełnie? Jak kiedyś mi dom zamókł (remont dachu),
    to same ściany kopały :)
    Wojtek

  • 9. Data: 2010-11-13 16:57:24
    Od: "Nagash" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wowa" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
    > A instalacja nowa, czy w bawełnie? Jak kiedyś mi dom zamókł (remont
    > dachu), to same ściany kopały :)
    > Wojtek

    Aluminium w bawełnie smołowanej jest tam prawdopodobne. Ale jeżeli
    przedpiśca nie chce zmieniać całej instalacji to niech zleci elektrykowi
    pomiary i ustali przyczynę. Inaczej on albo jakaś babcia z lokalu obok w
    końcu ulegną śmiertelnemu porażeniu.

  • 10. Data: 2010-11-13 20:16:09
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 12-11-2010 o 23:01:46 Jackare <j...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > Rura - L - 230 V (niecałe 230)
    >
    > Odłączenie wszystkich bezpieczników w rozdzielni mieszkania - nadal kopie
    Bo to masz różnicę napięcia pomiędzy ziemią i PE+N złączonymi,
    ziemie ci daje kanalizacja bo pewnie do głównego kolektora idzie żeliwna.
    Bezpieczniki odłączają fazę dlatego niezależnie od nich nadal cie kopie.

> [...]
    > jakby po rurze kanalizacyjnej lejąca się woda przewodziła jakieś obce
    > napięcie. Brodzik jest akrylowy. Stojąc na podłodze (kafelki) nawet
    Bo w waszej kamienicy jest zwarte uziemienie (PE) z zerem sieci (N)
    co powoduje że względem ziemi (kanalizacja) masz zawsze pewne napięcie
    zależne od obciążenia.

    > U mnie kanalizacja w PP ale pion jest żeliwny. W piwnicy są wykonane
    > połączenie wyrównawcze pomiedzy rurą wodociągową, gazową a PEN.

    Powiem ci coś gorszego, jeżeli z jakiegoś powodu pogorszy
    się styk pomiędzy tym połączeniem a N na słupie to możesz mieć pełne
    napięcie
    sieci na baterii.

> [...]
    > założyć cęgów i nie mam jak jej przypiąć do PEN) lub to że któryś z
    > sąsiadów ma wykonane uziemienie do kanalizacji lub upływ na jakimś
    Kanalizacja jest ok, zostaw ją w spokoju.

> [...]
    > wyprowadził bo lubię swoje mieszkanie i kamienicę a w domu
    > jednorodzinnym mieszkać nie chce i już , o !
    Pogadać z sąsiadami i założyć opaskę na rurę kanalizacyjną i przewód
    zółtozielony
    bo to uziemienie wyprowadzić do siebie.
    Na podłączeniach rur wodnych do pionów wstawić plastiki, klejone
    lub lepiej zgrzewane tak aby instalację wodociągową wew mieszkania
    odizolować
    od pionów, przewód od kanalizacji podłączyć do metalowej rurki wew
    mieszkania (za plastikami)
    lub bezpośrednio pod baterię.
    W ten sposób uziemisz przez kanalizację swoją wew instalację i nie będziesz
    miał tego napięcia różnicowego. Poza tym będzie to odporne na ew uwalenie
    N w instalacji
    co teraz jest dla ciebie groźne.

    --
    Pozdr