    Date: Thu, 19 Aug 2010 15:43:28 +0200
    From: hk <b...@m...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Pytanie o drenaż opaskowy

    Mam zamiar zrobić drenaż wokół budynku podpiwniczonego w podłożu
    gliniasto-kamienistym (więcej kamieni), ale niekoniecznie wg zasad
    sztuki - wolałbym taniej. I wyczytałem takie mądrości:
    1. nie podsypywać pod rurę żwiru, bo i tak woda ma wchodzić w rurę a nie
    w żwir pod rurą
    2. owinąć zwykłą rurę geowłókniną - będzie taniej
    3. nie dawać drugi raz geowłókniny - jw
    4. dać dwie rury kanalizacyjne zamiast czterech studzienek rewizyjnych i
    kolanka PCV zamiast kolanek rur drenarskich
    Z drugiej strony - dawać w glinę rurę we włóknie kokosowym, dawać żwir
    16-32 pod i nad rurę, w górę tylko piasek i żwir, geowłóknina wzdłuż
    całej wysokości ściany w dół a potem wywinięta i w górę, studzienki
    rewizyjne na rogach, płyta filtracyjna na ścianach.
    Wychodzi trochę drogo jak na mój gust i takie pytania mam:
    - czy płyta filtracyjna jest konieczna?
    jak będę miał ścianę ocieploną styrodurem (czytałem że styropian i
    siatka wychodzą na to samo co styrodur, a styrodur można tylko pomalować
    i obsypać piachem) to czy sama obsypka piachem i kamieniami z wykopu nie
    będzie warstwą filtracyjną?
    - czy geowłókniny trzeba aż na całą ścianę?
    gdzieś widziałem patent, żeby zrobić z niej rurę wokół rury drenarskiej
    (zamknąć rurę ze żwirem w takim rękawie z geowłókniny) wtedy rura
    drenarska się nie zasyfi a włókniny wyjdzie mniej
    - czy przy oczku rury (chyba) 10mm2 nie wystarczy żwir 8-16?
    ten 16-32 jest chyba droższy :(
    - czy faktycznie można rzucić rurę na włókninę albo dosłownie 1-2
    centymetrową warstwę żwiru zamiast na 15 cm żwiru sypanego pod rurę?
    Bo ja faktycznie mam glinę w którą woda ciężko wsiąka. Więc jak zejdzie
    poniżej rury to będzie stała długo i wpływała np pod ławy fundamentowe
    - czy piaskiem i żwirem trzeba obsypywać szeroko do samej góry przy ścianie?
    bo wolałbym cienko przy ścianie ze 40 cm (coby ocieplenia nie zniszczyć)
    piasek i żwir a dalej te kamole z wykopu - biorąc pod uwagę że to prawie
    sam kamień, miałby bardzo dobrą przepuszczalność, bo się nigdy nie
    "uklepie" nawet jak trochę pod ciężarem usiądzie i woda piasku naniesie
    pomiędzy kamienie

    Tak w ogóle to na dwóch ścianach - ze względu na spadek terenu - jeden
    taki sugerował mi położyć izolację ciężką, ale że mi wylał fundament 9cm
    nierówno, to nie zamierzam go słuchać i oglądać i ścian też mi stawiał
    nie będzie. Ludzie w okolicy wody gruntowej w piwnicach nie mają, a z
    tym co po wierzchu płynie chyba taniej będzie radzić sobie jakimiś
    rynnami czy korytkami po wierzchu...