  • 1. Data: 2010-08-19 13:43:28
    Temat: Pytanie o drenaż opaskowy
    Od: hk <b...@m...pl>

    Mam zamiar zrobić drenaż wokół budynku podpiwniczonego w podłożu
    gliniasto-kamienistym (więcej kamieni), ale niekoniecznie wg zasad
    sztuki - wolałbym taniej. I wyczytałem takie mądrości:
    1. nie podsypywać pod rurę żwiru, bo i tak woda ma wchodzić w rurę a nie
    w żwir pod rurą
    2. owinąć zwykłą rurę geowłókniną - będzie taniej
    3. nie dawać drugi raz geowłókniny - jw
    4. dać dwie rury kanalizacyjne zamiast czterech studzienek rewizyjnych i
    kolanka PCV zamiast kolanek rur drenarskich
    Z drugiej strony - dawać w glinę rurę we włóknie kokosowym, dawać żwir
    16-32 pod i nad rurę, w górę tylko piasek i żwir, geowłóknina wzdłuż
    całej wysokości ściany w dół a potem wywinięta i w górę, studzienki
    rewizyjne na rogach, płyta filtracyjna na ścianach.
    Wychodzi trochę drogo jak na mój gust i takie pytania mam:
    - czy płyta filtracyjna jest konieczna?
    jak będę miał ścianę ocieploną styrodurem (czytałem że styropian i
    siatka wychodzą na to samo co styrodur, a styrodur można tylko pomalować
    i obsypać piachem) to czy sama obsypka piachem i kamieniami z wykopu nie
    będzie warstwą filtracyjną?
    - czy geowłókniny trzeba aż na całą ścianę?
    gdzieś widziałem patent, żeby zrobić z niej rurę wokół rury drenarskiej
    (zamknąć rurę ze żwirem w takim rękawie z geowłókniny) wtedy rura
    drenarska się nie zasyfi a włókniny wyjdzie mniej
    - czy przy oczku rury (chyba) 10mm2 nie wystarczy żwir 8-16?
    ten 16-32 jest chyba droższy :(
    - czy faktycznie można rzucić rurę na włókninę albo dosłownie 1-2
    centymetrową warstwę żwiru zamiast na 15 cm żwiru sypanego pod rurę?
    Bo ja faktycznie mam glinę w którą woda ciężko wsiąka. Więc jak zejdzie
    poniżej rury to będzie stała długo i wpływała np pod ławy fundamentowe
    - czy piaskiem i żwirem trzeba obsypywać szeroko do samej góry przy ścianie?
    bo wolałbym cienko przy ścianie ze 40 cm (coby ocieplenia nie zniszczyć)
    piasek i żwir a dalej te kamole z wykopu - biorąc pod uwagę że to prawie
    sam kamień, miałby bardzo dobrą przepuszczalność, bo się nigdy nie
    "uklepie" nawet jak trochę pod ciężarem usiądzie i woda piasku naniesie
    pomiędzy kamienie

    Tak w ogóle to na dwóch ścianach - ze względu na spadek terenu - jeden
    taki sugerował mi położyć izolację ciężką, ale że mi wylał fundament 9cm
    nierówno, to nie zamierzam go słuchać i oglądać i ścian też mi stawiał
    nie będzie. Ludzie w okolicy wody gruntowej w piwnicach nie mają, a z
    tym co po wierzchu płynie chyba taniej będzie radzić sobie jakimiś
    rynnami czy korytkami po wierzchu...

  • 2. Data: 2010-08-19 17:36:19
    Temat: Re: Pytanie o drenaż opaskowy
    Od: "..:maniek:.." <m...@p...onet.pl>

    ja mam sama gline i drenaz zrobilem tak :
    - rure drenarska owinelem geowloknina (3zl/mb) za pomoca sznurka, wykopem
    dojechalem do samego spodu fundamentow i tam podsypalem ok.2-5cm zwiru robiac
    tym samym spadek w kierunku odplywu. wsadzilem owinieta rure i podsypalem
    zwirem jakies 20-30cm . na to juz do samej gory grunt rodziny czyli gline.
    Izolacje fundamentow mam typu ciezkiego czyli bloczki malowane
    dysperbitem,sturodur na klej, siatka, znow dysperbit, na to folia kubelkowa.

    czy tanio to nie wiem..tragedii jakiejs finansowej w kazdym razie nie bylo, a
    drenaz dziala az milo, bo wczesniej po nawet malych opadach mialem dom w
    wodzie, w teraz suchutko :-)
    Studzienki rewizyjne zrobilem z trojnikow 110 i rury 110 (pare zlotych) -
    mialem nie robic wogole bo nei zamierzam tam zagladac ale dla swietego spokoju
    wsadzilem te pseudo rewizje - chocby dla kontroli czy woda jest w drenie :-)
    Kolanek drenarskich nie montowalem wogole! z budowy zostal mi drut 6 ze
    strzemion i stwierdzilem ze rure drenarska 100 przygwozdzajac po bokach takimi
    pretami mozna giac w promieniu identycznym jak przy pomocy kolan i tak tez
    zrobilem :-)

    PS. osobiscie chcialem drenaz zrobic nizej niz fundament ale kierbud stanowczo
    sie sprzeciwil mowiac ze jak dam nizej to "odessie" mi cala woda spod
    fundamentow, glina moze sie skurczyc i powstana pustki mogace skutkowac
    poznieszymi peknieciami - i jakos mu zaufalem :-)