eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBanialuki o rozmrazaniu kolektora plaskiego wymuszonym obiegiem. › Re: Banialuki o rozmrazaniu kolektora plaskiego wymuszonym obiegiem.
    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Banialuki o rozmrazaniu kolektora plaskiego wymuszonym obiegiem.
    Date: Sun, 5 Dec 2010 19:50:47 +0100

    news:idgf9d$la$1@news.onet.pl...

    > Tak mnie naszlo, bo w zeszlym roku dyskutowalismy o zasniezonych
    > prozniowych kolektorach slonecznych. Otoz z plaskimi jest podobnie.
    > Pojawialy sie tu teorie o rozmrozeniu kolektorow plaskich wymuszonym
    > obiegiem glikolu przez wzglednie cieply zasobnik. Na dzis stwierdzam, ze
    > to bzdura. Stopienie sniegu z kolektorow o lacznej powierzchni ok. 5m^2 i
    > ujemnych temp. na zewnatrz to pomysl chorej glowy. Dzis probowalem
    > podobnego zabiegu i niestety bez fizycznego odsniezenia nie ma mowy o
    > jakim kolwiek topieniu sniegu. Jedyna rada to wylaczyc pompe by kolektor w
> [...]

    Popełniłeś błąd, któryt polega na tym, że próbowałeś rozmrażać mając słabo
    nagrzany zasobnik.
    Zapomniałeś o tym, że wężownica kolektorów znajduje sie na dole zasobnika,
    gdzie jest zimna woda, a wężownicę od kotła masz u góry.
    Aby rozmrozić kolektory trzeba najpierw mocno nagrzać zasobnik i to w całej
    objętości, a w tym celu musisz mieć dodatkową pompę, która zacznie mieszać
    wodę w zasobniku pomiedzy wylotem, a wlotem wody użytkowej w zasobniku.
    Dopiero po porzadnym nagrzaniu tej wody w całej objętości zasobnika i
    dalszym dostarczaniu ciepła można ciepło skierować do kolektorów. Przez cały
    czas rozmrażania musisz wodę mieszać i grzać kotłem, w przeciwnym razie
    bardzo szybko Ci się wychłodzi woda w na dole zasobnika od kolektora i
    efektywność przekazywania energiido kolektora spadnie do zera.
    Oczywiście w przypadku kolektorów próżniowych efektywność grzania kolektorów
    jest znikoma, gdyż energia przekazywana jest tylklo poprzez promieniowanie,
    a w przypadku heat pipe żadna, bo system nie potrafi pracować w rewersie.
    Tak więc nie pisz o "chorych głowach" skoro sam popełniłeś błąd.