eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBanialuki o rozmrazaniu kolektora plaskiego wymuszonym obiegiem. › Re: Banialuki o rozmrazaniu kolektora plaskiego wymuszonym obiegiem.
  • Data: 2010-12-06 21:03:50
    Temat: Re: Banialuki o rozmrazaniu kolektora plaskiego wymuszonym obiegiem.
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:idjaf6$vp7$1@news.onet.pl...

    > Dokladnie o ile pod kolektorem nie zrobi sie balwan i snieg ma sie gdzie
    > zsunac.
    > Kiedys ktos tu pisal, ze wystarczy "odwrocic" obieg glikolu o temp. wody w
    > zasobniku na pare minut i kolektor sie rozmrozi. Nie Ty to pisales a jakis
    > inny teoretyk kolektorow plaskich, a bylo to przy okazji dyskusji o
    > zasypanych sniegiem kolektorach prozniowych. Wtedy bylo to takie hop siup
    > i sniagu/lodu nie ma. Zeby tak bylo to kolektor trzeba by podgrzewac jak
    > pisze Jacek nagrzana wczesniej woda i to dosc dlugi czas, no ale...
> [...]

    Maniusiek, nie pisał tego jakiś teoretyk, ale to ja pisałem w kontekście
    produkowanych przez siebie sterowników mikroprocesorowych do zarządzania
    CWU.
    I wcale nie chodziło o odwrócenie obiegu glikolu, lecz odwrócenie kierunku
    przepływu ciepła z kotła -> poprzez CWU -> do kolektora.
    Nie pisałem, że to było "hop siup" tak jak teraz to przedstawiasz.
    Zaimplementowana przeze mnie funkcja w moich sterownikach najpierw
    rozgrzewała zasobnik wody przy użyciu kotła. Uruchamiane było mieszanie wody
    w zasobniku, a po osiągnięciu wysokiej temperatury, rzędu 80-90stC dopiero
    wtedy ciepło było kierowane do kolektora poprzez uruchomienie pompy obiegu
    glikolu.
    Jednoczesne uruchomienie grzania CWU kotłem oraz uruchomienie obiegu glikolu
    powodowało, że woda w CWU szybko się wychładzała, a moc wężownicy kotła nie
    była w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości ciepła wodzie CWU, aby
    rozmrozić kolektor.
    Dlatego też bardzo ważnym było wcześniejsze nagrzanie całego CWU i to do
    dość wysokiej temperatury, a dopiero wtedy skierowanie tego ciepła do
    kolektora. W ten sposób kumulowało się ciepło przed wysłaniem do kolektora.
    I to się sprawdzało na tamtych płaskich kolektorach, do których produkowałem
    te sterowniki.
    Cały cykl rozmrażania trwał nawet 3-4 godziny. Najpierw był grzany CWU, a
    dopiero później uruchamiany był obieg glikolu.

    Co do porównywania kolektorów płaskich z próżniowymi to nie masz racji.
    W kolektorach próżniowych istnieje bariera w postaci próżni, która
    skutecznie izoluje. Po prostu w takim kolektorze nie ma przekazywania ciepła
    poprzez konwekcję oraz przewodnictwo cieplne gazu tak jak jest to w
    kolektorach płaskich niepróżniowych.
    Kolektory próżniowe mogą tylko i wyłącznie przekazać to ciepło poprzez
    promieniowanie, ale efektywność promieniowania przy temp. 80-90stC jest zbyt
    mała, aby stopić śnieg.

    Niestety Twoje doświadczenia skazane są na niepowodzenie tylko dlatego, że
    nie masz dodatkowej pompy mieszającej wodę w CWU i przez to nie uzyskujesz
    odpowiedniej temperatury wody grzejącej w CWU wężownicę kolektora, ponieważ
    w Twoim CWU woda się uwarstwia tzn. będzie gorąca tylko i wyłącznie w górze
    CWU, a zimna na dole, gdzie znajduje się wężownica kolektora.
    Wstaw pompkę pomiędzy wyjściem gorącej, a wejściem zimnej wodu uzytkowej w
    zasobniku i grzej zasobnik dopiero jak zaczniesz mieszać tę wodę. Po
    uzyskaniu przynajmniej 70stC w CWU uruchom obieg glikolu, a wtedy zobczysz,
    że to działa.