  • 21. Data: 2017-05-08 15:50:46
    Temat: Re: Biały czy grafitowy styro
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-05-08 o 10:05, Tornad pisze:
    > (...)
    > W USA, gdzie przez wiele lat pracowałem i to i owo widziałem, widziałem, plyty
    styropianowe o maksymalnej grubości około 4 cale a w większości tylko 2 calowe czyli
    5 cm grubości. I te najdroższe były jednostronnie pokryte folia aluminiowoa. Gladka
    blyscczaca niejako wtopiona w styro. Ta folia robi za lustro, ona odbija
    promieniowanie podczerwone i jej efekt jest zauważalny.

    Pytanie:
    Tą alu-folią na zewnątrz, czy do muru?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2017-05-08 18:13:48
    Od: w...@a...com

    W dniu poniedziałek, 8 maja 2017 15:50:46 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    blyscczaca niejako wtopiona w styro. Ta folia robi za lustro, ona odbija
    promieniowanie podczerwone i jej efekt jest zauważalny.

    Folia alu na zewnątrz, czyli od strony zimnej.

    Z tym, z to nie było proste. Normy amerykańskie wymagają aby każdy mur
    fundamentowy był posmarowany taka czarna mazia czyli nazwijmy to plynnym
    lepikiem. Taki lepik dawal w kosc bo długo sechł a po drugie niektore jego
    gatunki były w stosunku do styropianu agresywne. W kontakcie z tym bitumem
    styropian po prostu znikal.

    Wtedy wymyslilem aby zamiast tych lepików zastosować pape termozgrzewalna.
    Stosowalem pape firmy czy nazwy dibiten. Była to 4 mm grubości, dwuwarstwowa
    gruba papa, której strona, która się nagrzewało i przylepialo, miala nizsza
    temparature topnienia. A w srodku była zatopiona siatka z jakiegoś
    nylonopodobnego mocnego tworzywa. I ta papa nie powodowala rozpuszczania się
    syropiaanu. Kleilem ja na goraco pionowymi pasami na 10 cm zakladke. Te
    zgrubienia na zakladkach ignorowałem.
    Arkusze syropianu ukladalem poziomo. One miały krawędzie uksztaltowane na pioro
    i wpust dzięki czemu ew. woda gruntowa/opadowa nie miała możliwości
    przenikania na stykach.
    Te aluminiowa folie za zewnątrz zabezpieczałem przed gruntem, którym później
    te sciany zasypywałem, albo folia kubelkowa albo tez zwykla papa aby te
    lustrzana powierzchnie styropianu przed ostrymi kamieniami czy odpadkami gruzu
    ochronić.
    W ogole jest zasada, ze np welne izolacyjna, która tu tez jest jednostronnie
    naklejana na mocny papier bitumowany, czyli dla pary nieprzepuszczalny, układa się
    tym papierem na zewnatrz czyli od strony zimnej. Ale nie zawsze
    Dawniej te welny tez były naklejane na aluminiowe folie ale potem tego
    wynalazku stosować zakazano. A to z tego powodu, ze podobno one były powodem
    czy zrodlem pozarow. Instalacja ekektryczna, ponoc powodowala iskrzenie a to
    powodowalo zapalanie się tej aluminiowej folii i firmy ubezpieczeniowe w to
    uwierzyly i stosowania welny na folii aluminiowej zakazaly pod rygorem nie
    wyplacania odszkodowania. Takie numery tu się tez spotykalo.

    Z tej samej beczki; W stanie New Jersey można było kupic styropian w plynie a
    scislej w postaci pasty nadającej się do tynkowania powierzchni cienka warstwa
    styropianu. Był to niezły wynalazek, ktorym tynkowałem sciany i sufity
    przydomowego, zadaszonego basenu kąpielowego.

    Potem tym tynkiem ktoś sobie wytynkowal na zewnątrz elewacje domu i był
    problem. Widziałem na filmie jak gościu pociagnal za naroznik domu (zbudowanego
    w systemie kanadyjskim) i oderwal od niego cala plyte sklejki. Okazało się, ze
    pod tym tynkiem styropianowym gromadzila się woda w ilości, ze te gwoździe
    mocujące sklejke urdzewialy, sklejka zgnila i znowu był problem.

    Skonczylo się na tym, ze znowu zabroniono stosowania tej masy styropianowej
    jako tynku.
    W sumie jest chyba jeszcze wiele spraw do końca nie rozpracowanych w stopniu
    umozliwiajacym ustalenie jednoznacznych zasad izolacji budynkow oraz ich
    paroizolacji.
    Dziwne było dla mnie np. to, ze te welne mineralna ukladana pomiędzy slupkami
    (w tym systemie kanadyjskim) nalezalo przybijac pomiedzy slupkami po bokach a
    nigdy nie prostopadle do sciany. Mój boss mi to wytumaczyl, ze przybijanie tego
    papieru do slupkow po ich bokach powoduje, ze później pomiędzy plyta K-G a tym
    papierem, tworza się trojkatne pionowe kanaly, którymi powietrze może się
    unoscic do gory i wentylować je co zapobiega tworzeniu się zawilgocenia scian.

    A wg reguly, ze te welne należy ukladac tak aby ten papier czyli
    nieprzepuszczalna dla pary folia papierowa była od zimniejszej strony, to dla
    scian była wyjątkiem. Chyba dlatego, ze obicie scian od strony zewnetrznej
    było już gotowe zatem inaczej tej izolacji w scianach przybic się nie dalo. A
    wynalazkow takich jak sznurki, druty czy inne takie podwieszania, tam się nie
    stosuje.
    A i tak po kilkudziesięciu latach ta welna przybita po bokach do slupkow gnije
    i w efekcie cala izolacja mineralna opada. Tak, ze dom po 30 - 40 latach ma
    izolacje polowiczna; tak gdzies do około 1.5 - 1.8 m wysokości scian ona tam
    jest a powyzej jej nie ma i w salonach jest zimno i często wieje jak w
    psiarni.
    To tyle w ramach odpowiedzi czy informacji poszerzonej o kilka ciekawostek.

    Pzdr
    Tornad

  • 23. Data: 2017-05-08 21:57:44
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > To własciwie za mała różnica zeby sobie tym głowe zawracac, trzeba kupic cokolwiek
    na stanie w hurtowni mają:)

    W sensie, nie widzisz różnicy w obłożeniu 20cm styropianem który będzie
    miał lambdę 0,044 a takim z 0,031?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 24. Data: 2017-05-08 21:59:02
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    > I tak mu źle ten etap przeprowadzą więc jakby miał współczynik 0.000 to
    > i tak nic nie da:-)

    No i jak Ci tu te zdjęcia dawać.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 25. Data: 2017-05-08 23:37:17
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!
    > W sensie, nie widzisz różnicy w obłożeniu 20cm styropianem który będzie
    > miał lambdę 0,044 a takim z 0,031?
    Tyle, że ten gorszy styropian może mieć faktyczne parametry, a ten " lepszy" będzie w
    reklamie...
    Sądzę, że tak wlaśnie może być z tym grafitem.Przy produkcji opakowań faktycznie jest
    lepszy- słabiej się elektryzuje.Jednak nas interesują jego własności budowlane.I tu
    zagwozdka: nie ma pewnych żródeł, że jest lepszy.Znaczy - jeden jest.Szary nie musi
    być tak szybko chowany przed słońcem, jak biały.Ale wad ma więcej.O nich pisał
    Tornad.
    A kłócić się o trzecie miejsce po przecinku...Policz, jakie będą różnice w energii,
    jeżeli ubierzesz konkretny dom w jeden- i drugi styropian.I jak to się ma do strat na
    wentylacji...A nawet tylko w szparze w drzwiach...
    Ja się wolę wyspać.
    Pozdro.abomito

  • 26. Data: 2017-05-09 00:12:45
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 8 maja 2017 23:37:18 UTC+2 użytkownik abomito napisał:

    > Tyle, że ten gorszy styropian może mieć faktyczne parametry, a ten " lepszy" będzie
    w reklamie...

    Tu sie zgadzam. Zdecydowanie wazniejszy bedzie prawidlowy montaz od
    lambdy samego styropianu - pisal juz o tym Kiki wczesniej.

> [...]
    jeżeli ubierzesz konkretny dom w jeden- i drugi styropian.I jak to się ma do strat na
    wentylacji...A nawet tylko w szparze w drzwiach...

    A tu sie zgodze i nie zgodze :)
    Bo te trzecie miejsce po przecinku przy obliczaniu R (oporu) daje juz
    jakiestam wymierne korzysci. Pod warunkiem oczywiscie, ze te lambdy
    sa realne. Opor to stosunek grubosci materialu do lambdy. 20cm styropianu
    0,031 daje R=6,45. 20cm styropianu 0,044 daje R=4,5. Jak widzisz to juz
    nie jest trzecie miejsce po przecinku tylko o ponad 40% wiekszy opor
    cieplny.

    Jak masz 300m2 elewacji, 220 dni grzewczych i zakladamy srednia temperature
    sezonu 0stC, a w srodku grzejesz do +22stC, to przez sciany ocieplone
    styropianem 0,031 przenika na zewnatrz w ciagu sezonu 1080kWh, a przez
    sciany ocieplone styropianem 0,044 - 1533Wh. Zakladajac koszt grzania
    weglem na poziomie 0,2pln / kWh - roznica wynosi 453kWh = 90 pln / sezon :)

    A jak ktos grzeje gazem po 0,3 to juz 135 pln / sezon. Czy duzo, czy malo
    - zalezy od roznicy w inwestycji... Ale mysle, ze raczej bedzie trudno,
    zeby sie oplacila ;) Przy nizszych grubosciach ocieplenia roznice bylyby
    kwotowo znacznie wyzsze.

    Sam dlatego mam 20cm najzwyklejszego styro jaki mieli na stanie w hurtowni:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2017-05-09 00:20:18
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 8 May 2017 14:37:17 -0700 (PDT), abomito napisał(a):

    > W sensie, nie widzisz różnicy w obłożeniu 20cm styropianem który będzie
    >
    > Tyle, że ten gorszy styropian może mieć faktyczne parametry, a ten "
    > lepszy" będzie w reklamie...

    Sprawdzałem na przykładzie Termoorganiki. Do tej pory nikt się nie czepił
    deklarowanych przez nich parametrów, więc raczej im wierzę.

> [...]
    > w energii, jeżeli ubierzesz konkretny dom w jeden- i drugi styropian.I
    > jak to się ma do strat na wentylacji...A nawet tylko w szparze w

    Liczy się różnica, a nie miejsce po przecinku. 0,044 a 0,031 to 25%
    różnicy.

    Poza tym 30cm styro na 24cm ścianie to już musi być trochę jak w bunkrze.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 28. Data: 2017-05-09 00:24:45
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 8 May 2017 09:13:48 -0700 (PDT), w...@a...com napisał(a):

    > Z tym, z to nie było proste. Normy amerykańskie wymagają aby każdy mur
    > fundamentowy był posmarowany taka czarna mazia czyli nazwijmy to plynnym
    > lepikiem.

    Nie odkryli tam jeszcze dysperbitu?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 29. Data: 2017-05-09 00:28:43
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 9 maja 2017 00:24:37 UTC+2 użytkownik Borys Pogoreło napisał:

    > Nie odkryli tam jeszcze dysperbitu?

    Daj spokoj, oni jeszcze nie odkryli nawet, ze mozna sciany murowac i
    wszystko klepia z tego karton gipsu, a potem przychodzi huragan i
    z miasteczka zostaje dziewicza rownina :P

    --
    Adam Sz.

  • 30. Data: 2017-05-09 01:13:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    I super ze zostaje rownina. Ubezpieczyciel placi. Wzrasta zatrudnienie w kazdej
    galezi przemyslu bo nawet sraj tasmy nie maja. Kolejne domki sa modniejsze i maja
    wiecej bajerow. I sie panie kreci i obraca jak u wujka Ignaca. A tutaj bunkry co po
    silnym wietrze nawet szklarz nie zarobi. To oni lataja w kosmos maja lotniskowce i
    samochod elektryczny. A tuta chuj wielki i babelki.