    From: ptoki <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Biały dach - dla tych, co jeszcze mogą wybrać
    Date: Thu, 12 Apr 2012 03:09:18 -0700 (PDT)

    On 11 Kwi, 20:28, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:
    > Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości

    > Kidys byly takie kolektory podazalne za sloncem z obracanymi wokol jakby
    > mimosrodowej osi prostokatnymi lustrami, co zabezpieczalo cala konstrukcje
    > przed nadmiernym wiatrem. Cale lustro skladalo sie ze stosunkowo
    > malych-podluznych luster. W ognisku jakas rurka plynal czynnik. Konstrukcja
    > bodaj w pionie przekraczala 2m, wiec ani to male, ani estetyczne. Niestety
    > lustro swoje wymiary musi miec by "zebrac" nie mala przeciez potrzebna ilosc
    > energii. Przewaga polegala chyba jedynie na podazaniu za sloncem, bo
> [...]
    Przewaga jest jeszcze jedna. I jest ona wlasnie esencja tego
    lustrzanego rozwiazania (czesciowo odpowiedzialna za inna
    charakterystyke kolektorow rurowych):
    Wyzsza temperatura jaka osiaga czynnik.
    Energia zebrana jest podobna ale temperatura wyzsza. Mniej wody sie
    nagrzeje ale bardziej.
    Idea jest taka ze wczesna wiosna i pozna jesienia jak jeszcze slonce
    jest ale nie ma sniegu mozna ugrzac wody na tyle aby ja zuzyc jako
    CWU. Bo ani w kaloryfery ani w podlogowke nie trzeba jeszcze ciepla
    wtlaczac bo jest dosyc cieplo.
    No i relatywnie tanio mozna takie 3m2 lustra zbudowac. Szacuje koszty
    na jakies 800-1000zl.
    A konstrukcja jest wlasciwie gradoodporna (nie bede uzywac luster
    szklanych). Obaczymy jak wyjdzie.