  • 51. Data: 2011-03-01 13:59:41
    Temat: Re: Bolce uziemiajace - jak podlaczyc ?
    Od: "jagr" <j...@W...fm>

    Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:ikiqt5$3n6$1@inews.gazeta.pl...
    > Znajdz sobie miejsce na zainstalowanie róznicówki. Do niej mają dojść trzy
    > przewody a masz tylko dwa.

    Kupiłem różnicówkę i ona ma tylko 4 styki: z jednej strony 1 i N i z
    drugiej 2 i N.
    Na wejściu bym podłączył 1 i N, a na wyjściu 2 i N.
    Wszystkie bolce w kuchni podłączyłbym do siebie i koniec wyprowadził do rury
    wodociągowej.
    Poza tym nigdzie do sieci elektrycznej. Czyli wszystkie bolce w gniazdkach
    byłyby na potencjale rury wodociągowej a tym samym wszystkie obudowy także.
    W przypadku jakiegoś przebicia elektrycznego na obudowę w którymkolwiek
    urządzeniu natychmiast zadziała różnicówka i całkowicie odłączy w kuchni
    napięcie (N i fazę). Źle myślę? Może to nieprzepisowo, ale chyba
    bezpieczniej, niż teraz.
    jangr

  • 52. Data: 2011-03-01 14:48:39
    Od: "Chiron" <c...@o...eu>

    Użytkownik "R. P." napisał w wiadomości grup
    .pl...

    Chiron wrote:
    > Użytkownik "R. P." napisał w wiadomości grup
    .pl...

    ======================================

    > I jak się sprawa zakończyła? Masz zamiar położyć nową instalację, czy
    > darowałeś sobie po prostu przeniesienie gniazd?
    >
    > Zrobiłem po swojemu. Zagrozili mi, że w razie pożaru- będzie moja wina.

    Aż tak bardzo zależało Ci na przesunięciu gniazdek?? Nie można było tego
    załatwić zwykłym przedłużaczem?

    Kupiłem mieszkanie- i zrobiłem w nim "rewolucję"- łącznie z przewracaniem
    ścianek działowych. No tak, można załatwić sprawę gniazdek przedłużaczami-
    niech się plączą pod nogami. Wiesz- lubię ładnie mieszkać- i rozumiem pewne
    przepisy- no ale niektóre- w szczególności ich sposób interpretowania przez
    spółdzielnię- są dla mnie...niezrozumiałe. Jak ja napisałem podanie, że
    instalacja z początku lat 60 ubiegłego wieku została zaprojektowana pod 1kW
    mocy dla każdego- co dziś jest zdecydowanie niewystarczające, i dlatego
    wciąż palą się przewody - czyli: niech spółdzielnia zrobi nowe połączenie
    (grubsze przewody) od złącza kablowego do WLZ na klatce schodowej- a ja
    sobie w domu zrobię instalację zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami-
    to napisali, że na razie jest ok- a oni potrzebują kasę na ważniejsze
    rzeczy. Rozumiesz: ja nie mam nic ważniejszego, niż tylko ciągnięcie całej
    instalacji od złącza i przeróbki w całym mieszkaniu. Oni- nie potrafią
    wymienić zagrożonej pożarem ( z powodu zbyt dużej mocy odbiorników
    zainstalowanych w mieszkaniach) instalacji.
    --

    Chiron

    Prawda, Prostota, Miłość.

  • 53. Data: 2011-03-01 15:58:36
    Od: "R. P." <r...@w...to.wp.pl>

    ======================================

> [...]
    > potrafią wymienić zagrożonej pożarem ( z powodu zbyt dużej mocy
    > odbiorników zainstalowanych w mieszkaniach) instalacji.

    Ja wszystko rozumiem. To nie ja jestem tym spółdzielnianym cenzorem ;)
    Niestety, robiąc przeróbki tak a nie inaczej ryzykujesz. Pożar może
    wyniknąć z powodów o których mówisz, a oni będą próbowali Ciebie
    pociągnąć do odpowiedzialności za to, bo przerobiłeś instalację
    niezgodnie z ich wytycznymi. Dlatego ja bym się bał zaryzykować.

  • 54. Data: 2011-03-01 17:02:36
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Panslavista wrote:
    > "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote in message

    > A gdzie ja pisałem, że można? Albo stronie prawnej tych prac?
    > Czytaj ze zrozumieniem. Chodziło o stronę techniczną - dodanie jednego
    > przewodu...

    A piszesz tak jakby sobie facet miał kupić druta w markecie i wsadzić ...

  • 55. Data: 2011-03-01 18:15:39
    Od: "Panslavista" <p...@i...pl>

    > A piszesz tak jakby sobie facet miał kupić druta w markecie i wsadzić ...

    Druta to może nawet ciągnąć.

  • 56. Data: 2011-03-01 22:32:14
    Od: Simon <s...@A...onet.pl>

    W dniu 2011-03-01 14:21, kogutek pisze:

> [...]
    uziemiajÄ&#65533;ca i odpowiednio
    > Jeśli PE masz w sposób naturalny polączony z rurą wodociągową w bojlerze to
    > dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro polączona
    > jest ona z PE? Czekam na odpowiedź.

    Może dlatego, że zakłada się iż podłączony przewód PE jest poprawny, a
    co za tym to rura wodociągowa jest "doziemiana" a nie na odwrót.

    Przewód wyrównawczy więc "rozszerza" swoje "działanie" o kolejne
    zagrożone punkty - rura staje się przewodem wyrównawczym i przyjmuje
    potencjał PE.
    W końcu w razie uszkodzenia metalowa rura "na potencjale" zwiększa
    niebezpieczeństwo porażenia wraz ze swoją długością.

    Z całego toku dyskusji, przynajmniej mnie, przekonuje argument, że żadna
    z rur w mieszkaniu sama z siebie nie zapewni "odpowiedniego potencjału".
    Choćby z tego powodu, że "w środku" może gdzieś być kawałek plastikowy,
    lub jakiś sąsiad zamiast "zera" wyprowadza na nią "fazę".

    Simon

  • 57. Data: 2011-03-02 08:03:38
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > Jeśli PE masz w sposób naturalny polączony z rurą wodociągową w bojlerze
    > dlaczego nie wolno obudowy bojlera polączyć przewodem z rurą skoro
    > polączona
    > jest ona z PE? Czekam na odpowiedź.

    Nie rozumiem pytania. Jaki jest sens łączenia obudowy bojlera z rurą jeżeli
    to połączenie jest już wykonane wewnątrz bojlera?
    Jeżeli pytanie miało dotyczyć łączenia bolca ochronnego w gnieździe z rurą
    jako uziemienia ochronnego to odpowiedź poniżej (Napisana wcześniej niż
    powyższe zdanie)

    Bo jest to połączenie ochronne bojlera i jego lokalne połączenie wyrównawcze
    jako urządzenia a nie uziemienie czy zero ochronne dla całej instalacji w
    mieszkaniu. A co w przypadku gdy masz instalację wodociągową w całości lub
    części wykonaną z tworzyw sztucznych lub gdy wodociąg jest termoizolowany i
    biegnie kanalizacją techniczną ? Bojler jest metalowy i zgodnie z przepisami
    musi posiadać połączenie wyrównawcze i ochronne.
    Myśląc tym tokiem można sobie wszystkie bolce ochronne gniazd podpiąć do
    bojlera lub do baterii nad wanną. W pewnych warunkach będzie działać w
    pewnych nie, a tu chodzi o to by z największym prawdopodobieństwem zawsze
    działało zachowując określone parametry. Uziemienie ochronne ma być częścią
    instalacji elektrycznej a nie wodociągowej, gazowej czy jakiejkolwiek innej.
    Hardkorowo, możnaby sobie bolce w gniazdach podpiąć do piorunochronu -
    przecież też jest uziemiony, nieprawdaż ;) ???
    --
    Jackare

  • 58. Data: 2011-03-02 08:07:40
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > jagr <j...@W...fm> napisał(a):
    >

    > Znajdz sobie miejsce na zainstalowanie róznicówki. Do niej mają dojść trzy
    > przewody a masz tylko dwa. Musisz ten trzeci skądś wyczarować. Najprościej
    > zmostkować N z PE na wejściu do rożnicówki. Jeśli jest instalacja
    > trójprzewodowa to one są zmostkowane tylko dużo wcześniej.

    W niektórych warunkach. Przy układzie sieci TT nie wolno tego robić, a ten
    układ wcale nie jest jakiś rzadki zwłaszcza w przypadku starych sieci.
    --
    Jackare

  • 59. Data: 2011-03-02 08:14:44
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "jagr" <j...@W...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > którymkolwiek urządzeniu natychmiast zadziała różnicówka i całkowicie
    > odłączy w kuchni napięcie (N i fazę). Źle myślę? Może to nieprzepisowo,

    Bez sensu. Po pierwsze sprawdź układ sieci zasilającej. Jeżeli jest TN
    możesz wszystko zmostkować do przewodu N przed RCD lub wyrpowadzić z tego
    miejsca przewód PE. Nie będzie zachowany warunek przekroju przewodu N ale to
    i tak bezpieczniej niż bez ochrony. Do tego przewodu PE możesz też podłączyć
    sobie rurę wodociągową lub baterie lub wszelkie inne metalowe elementy
    konstrukcyjne w mieszkaniu - będą to lokalne połączenia wyrównawcze.
    Należałoby je wykonać linką, np LGY o przekroju 6-10 mm.kw
    Przy sieci w układzie TT nie wolno robić mostka pomiędzy N a PE - musi być
    wykonane lokalne uziemienie izolowane od przewodu N

  • 60. Data: 2011-03-02 08:50:16
    Od: "jagr" <j...@W...fm>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...tralala.com> napisał w wiadomości
> [...]

    > Nie rozumiem pytania. Jaki jest sens łączenia obudowy bojlera z rurą
    > jeżeli to połączenie jest już wykonane wewnątrz bojlera?

    Właśnie o to chodzi, że obudowa bojlera jest połączona niejako przymusowo z
    siecią wodociągową. W razie przebicia do obudowy napięcie pojawi się na
    rurach wodociągowych i pójdą zabezpieczenia. Tak jest teraz.

    Jeśli jednak dodatkowo obudowę połączę przewodem PE, to cały czas w
    warunkach normalnych będzie przepływ małego prądu pomiędzy rurami a
    instalacją elektryczną - poprzez przewód PE. Przewody w kablach i wiązkach
    idą razem i choćby przez pojemność elektryczną albo upływność będzie
    przepływał prąd. Niestety między PE a rurą wodociągową nie musi być
    idealnego zera wolt. W pewnym sensie tą nie zawsze idealną instalację
    elektryczną będę uziemiał we własnej kuchni / łazience poprzez rurę
    wodociągową. Nie rozumiem, po co.

    jagr