    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Budowa a zdrowie
    Date: Fri, 10 Aug 2012 15:12:54 +0200
    <jvugkn$m6c$1@inews.gazeta.pl> <jvuhc0$kum$1@inews.gazeta.pl>
    <jvuij3$dnk$1@inews.gazeta.pl> <jvvjh8$87c$1@inews.gazeta.pl>
    <jvvvjg$aqi$1@inews.gazeta.pl>
    <f...@g...com>
    <k006gc$9ie$1@inews.gazeta.pl> <k00a4c$ebc$1@node1.news.atman.pl>
    <5...@n...googlegroups.com>
    <k00k8m$of8$1@node1.news.atman.pl> <k00phd$kkv$1@inews.gazeta.pl>
    <k01a5q$em6$1@node1.news.atman.pl> <k027vk$d5d$1@inews.gazeta.pl>
    <k02f0u$o09$1@node2.news.atman.pl> <k02jk9$r3o$1@inews.gazeta.pl>
    <k02n40$5jq$1@node2.news.atman.pl>
    <oq9iykaqsmg6.2jsjyrcjywgy$.dlg@40tude.net>

    Użytkownik "scruffty" napisał w wiadomości grup
    et...

    > Mieszkam na śląsku. Owszem zarobki są tu wyższe niż średnia w kraju, ale
    > też
    > ceny są wyższe. Tam, gdzie są niższe zarobki to i ceny gruntów i
    > materiałów
    > i robocizny też są niższe.

    > Mieszkam na lubelszczyźnie i ani ceny żywności

    To możliwe żywność od kiedy są supermarkety znacznie u nas potaniała.

    > ani materiałów budowlanych

    A w to nie wierzę :-) Jeszcze nie znalazłem niczego co byłoby u nas tańsze
    niż gdzieś indziej. Stal w trójmieście, płyty OSB w Pszczynie, więźba w
    Suwałkach. A jakieś drobiazgi to w różnych hurtowniach po całej Polsce.
    Nawet rynny i rury kanalizacyjne opłaca się zamawiać przez internet i płacić
    za transport bo tak absurdalne ceny są w naszych hurtowniach. Skrajny
    przykład to pex'y wavina. W śląskich hurtowniach zaproponowano mi zniżki
    20-30% w sieci znalazłem kilka ofert na ponad 50%.

    > ani tym bardziej usług nie są wcale niższe. A to przez to, że jest dużo
    > mniejsza konkurencja. Głupi przykład, beton B20 u nas kosztuje 340 - 350
    > zł
    > (cena z pompą brutto), specjalnie taniej nie kupisz, bo nie ma gdzie. A
    > transport powyżej 50 km już nieźle nabija ceny.

    Beton to specyficzny produkt, bo transport jest drogi, ale za to skoro jak
    piszesz jest bezrobocie to można postawić dwóch ludzi przy betoniarce płacąc
    im grosze i zatrudnić jeszcze trzeciego do wożenia taczką. W znanych mi
    wsiach Małopolski choćbyś chciał betonu nie zamówisz bo nie ma gdzie wszyscy
    robią go sami i pewnie ich to wynosi poniżej 100zł / m3.

    > Ceny owoców i warzyw (które powinny być u nas tańsze, bo region rolniczy)
    > porównaniu z np. Wrocławiem są wyższe. Jedynie grunty są tańsze, z resztą
    > wcale tak różowo nie jest. Zarobki - szkoda gadać, coraz więcej ogłoszeń
    > typu: "podejmę jakąkolwiek pracę" wisi na przystankach.

    Jeśli wiszą takie ogłoszenia i ci ludzie rzeczywiście chcą pracować to nie
    ma siły robocizna musi być tańsza. Już pisałem za same fundamenty firma u
    mnie chciała 12 tys. (wykop, zbrojenie, szalunki i zalanie) sama robocizna
    nie wierzę, że u was nie znalazłbyś kogoś kto by to zrobił taniej. Do tego
    ani maszyn ani umiejętności nie trzeba. Mam porównanie z wsiami w Małopolsce
    i tam za taki fundament biorą 3tys.

    U nas nie znajdziesz nikogo kto będzie stał cały dzień przy betoniarce za
    mniej niż 200zł, tam da się znaleźć już za 50.

    Pozdrawiam
    Ergie