eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieBuduję domową elektrownię szczytowo-pompową - jak będą zainteresowani to udostepnię szczegóły › Re: Buduję domową elektrownię szczytowo-pompową - jak będą zainteresowani to udostepnię szczegóły
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 11 May 2023 10:51:55 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Buduję domową elektrownię szczytowo-pompową - jak będą
    zainteresowani to udostepnię szczegóły
    From: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 May 2023 at 17:42:22 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > A kto mówił, że jest?
    > Musisz wykonać pracę polegającą na przepompowaniu wody.
    > Policz ile na to zużyjesz energii.
    > Dla ułatwienia przyjmij h=5m, m=1000kg, g=10m/s2
    >

    > Dopóki nie policzysz zgromadzonej energii, strat przy jej odzyskiwaniu i
    > włożonej pracy początkowej to się nie dowiesz, czy warto na to przeznaczyć
    > 1gr.
    > Policzyć zapewne umiesz, przecież robiłeś już spore projekty - min tutaj
    > pompę na ogniwach peltiera.
    > A tak przy okazji - osiągnęła fazę rysunku na papierze?
    >
    > TG
    Technologię pomp ciepła Peltiera kupiła firma i gdyby nie zaraza, to by juz miała >
    51% udziału w światowym rynku.

    Kolejny nowy rynek to nabijanie klimy, lodówek, zamrażarek, pomp ciepła propanem.

    Cena I kg gazu do klimy to 500 zł, a cena 1 kg propanu to 5 zł

    Znajomy eksploatuje od 10 lat szwedzką pompę ciepła z parownikami aluminiowymi na
    polu,
    nabitą propanem i tylko 1 raz dobijał propanem.

    Rynek klim, pomp ciepła, lodówek, zamrażarek jest warty 100 mld $
    i konwersja na propan nie nastąpi w ciągu 1 roku, ale trend jest widoczny,
    bo klimę w samochodzie mozna zabić samodzielnie z pojemnika ciśnieniowego z propanem,
    a do ewakuacji powietrza z instalacji używamy taniej pompki próżniowej na 12V.

    A co do konwersji, opłacalności, sprawności konwersji
    to zrobiłem kilka obliczeń

    ====
    =====
    1 kcal = 0.001163 kWh

    1 cal = 1.163 Wh

    Kaloryczność makroskładników w 1 g:

    węglowodany - 4 kcal,
    białka - 4 kcal,
    tłuszcze - 9 kcal.

    Czyli jak zjesz 1 kg chleba, to zjadłeś 4000 kcal = 4 x 1.163 kWh = ok. 4,5 kWh

    Podobnie 1 kg mięsa to 4,5 kWh

    a tłuszcze np 1 kg słoniny to aż 9 x 1.163 kWh = ok. 10 kWh

    Czyli spalenie ( w organiźmie) 1 kg słoniny zastępuje grzanie grzejnikiem 1000W przez
    10 godzin

    Czyli mamy wzór na przeliczanie kWh na kcalorie

    i zamiast dużo jeść słoniny, mięsa,
    wystarczy że śpimy w ciepłym pokoju, ubieramy się ciepło
    i możemy zjadać dziennie mniej niż 10 kWh pokarmów

    Za chwilę obliczymy jak skuteczny jest człowiek w funkcji grzejnika
    i ilu Zenków potrzeba do ogrzania mieszkania, własnym ciałem
    i ile muszą zjeść dziennie słoniny, aby w mieszkaniu było ciepło.