  • 1. Data: 2023-05-11 14:41:36
    Temat: Buduję domową elektrownię szczytowo-pompową - jak będą zainteresowani to udostepnię szczegóły
    Od: a a <m...@g...com>

    Buduję domową elektrownię szczytowo-pompową - jak będą zainteresowani to udostepnię
    szczegóły

    W zależności od mocy, będzie to działający model typu proof-of-concept do testów i
    każdy tak może sobie sam zbudować.

    2 zbiorniki na wodę 1m3 typu mauser.
    Jeden na dachu, drugi w piwnicy, aby zwiększyc head, czyli wysokość strumienia wody.

    Pompowanie wody w górę jest znane i rozwiązane i rura może być giętka i pompę
    kupujemy w sklepie, ale problemem jest pionowa sztolnia z zamontowaną turbiną wodną,
    którą trzeba wykonać.

    Domowa elektrownia szczytowo-pompowa jako domowy akumulator energii do testów,
    eksperymentów dla każdego.

    Niski koszt inwestycji, materiały z odzysku.

    Użytkowanie w okresie bezprzymrozkowym, czyli ok. 8 miesięcy i zasilanie z
    fotowoltaiki za dnia, odzysk energii wieczorem, po zachodzie słońca.

  • 2. Data: 2023-05-11 15:00:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 14:41 a a <m...@g...com> pisze:

> [...]
    >
    > Użytkowanie w okresie bezprzymrozkowym, czyli ok. 8 miesięcy i zasilanie
    > z fotowoltaiki za dnia, odzysk energii wieczorem, po zachodzie słońca.

    Znasz taki wzór?
    E = m*g*h

    Policz ile zgromadzisz energii potencjalnej podnosząc 1t wody na 5m.

    Później od wyniku odejmij straty przetwarzania: energia potencjalna wody >
    energia elektryczna i pochwal się ile ci wyszło.

    TG

  • 3. Data: 2023-05-11 15:03:39
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 15:00 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

    > Znasz taki wzór?
    > E = m*g*h
    >
    > Policz ile zgromadzisz energii potencjalnej podnosząc 1t wody na 5m.
    >
    > Później od wyniku odejmij straty przetwarzania: energia potencjalna wody

    Zapomniałem o pracy pompy - to też odejmij od końcowego wyniku. Nie
    przejmuj się jak ci zaczną wychodzić liczby ujemne...

    TG

  • 4. Data: 2023-05-11 16:23:02
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 May 2023 at 15:04:46 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Zapomniałem o pracy pompy - to też odejmij od końcowego wyniku. Nie
    > przejmuj się jak ci zaczną wychodzić liczby ujemne...
    >
    > TG
    Widzę, że ktoś tu notorycznie wagarował w szkole podstawowej na arytmetyce.

    Procent złożony sprawności nigdy nie jest ujemny.

    Brałem udział w projekcie promowanym przez US DOE i tam energię gromadzono budując
    wieżę z bloczków betonowych.
    Automatyczne dźwigi podnosiły bloczki i budowały z nich wysoką wieżę.

    Pomysł abstrakcyjny, gdyż każda taka konstrukcja wymaga stabilnego szkieletu, a tam
    szkieletem były same bloczki, ukladane jeden na drugim.

    To pewna analogia do piramid egipskich, ale w przypadku piramid, stabilnośc
    konstrukcji uzyskano dzięki zwężając strukturę wraz w wysokością.

    Tutaj dodatkowy uzysk osiągnięmy gromadząc deszczówkę na szczycie budynku.

    Solary pompują wodę na dach przez 8 godzin, a woda jest zrzucana w dół przez 2
    godziny, gdyby sprawność była 25%,
    aby uzyskać parytet mocy pompy.

    A jak mówię, to jest eksperyment domowy, proof-of-concept i zobaczymy w praktyce jak
    zadziała.

    Podobna konepcja to magneto-indukcyjne przepływomierze wody, używane jako
    bezwirnikowe wodne generatory energii.

    Dzięki za zainteresowanie.

  • 5. Data: 2023-05-11 17:42:14
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 16:23 a a <m...@g...com> pisze:

    > Widzę, że ktoś tu notorycznie wagarował w szkole podstawowej na
    > arytmetyce.
    >
    > Procent złożony sprawności nigdy nie jest ujemny.

    A kto mówił, że jest?
    Musisz wykonać pracę polegającą na przepompowaniu wody.
    Policz ile na to zużyjesz energii.
    Dla ułatwienia przyjmij h=5m, m=1000kg, g=10m/s2

    Dopóki nie policzysz zgromadzonej energii, strat przy jej odzyskiwaniu i
    włożonej pracy początkowej to się nie dowiesz, czy warto na to przeznaczyć
    1gr.
    Policzyć zapewne umiesz, przecież robiłeś już spore projekty - min tutaj
    pompę na ogniwach peltiera.
    A tak przy okazji - osiągnęła fazę rysunku na papierze?

    TG

  • 6. Data: 2023-05-11 18:05:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 11 maja 2023 o 17:42:22 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    > pompę na ogniwach peltiera.
    > A tak przy okazji - osiągnęła fazę rysunku na papierze?

    Pewno osiągnęła etap rysunku. Wysłałem mu kartony i kredki.

  • 7. Data: 2023-05-11 19:51:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 May 2023 at 17:42:22 UTC+2, Tomasz Gorbaczuk wrote:

> [...]
    > pompę na ogniwach peltiera.
    > A tak przy okazji - osiągnęła fazę rysunku na papierze?

    Technologię pomp ciepła Peltiera kupiła firma i gdyby nie zaraza, to by juz miała >
    51% udziału w światowym rynku.

    Kolejny nowy rynek to nabijanie klimy, lodówek, zamrażarek, pomp ciepła propanem.

    Cena I kg gazu do klimy to 500 zł, a cena 1 kg propanu to 5 zł

    Znajomy eksploatuje od 10 lat szwedzką pompę ciepła z parownikami aluminiowymi na
    polu,
    nabitą propanem i tylko 1 raz dobijał propanem.

    Rynek klim, pomp ciepła, lodówek, zamrażarek jest warty 100 mld $
    i konwersja na propan nie nastąpi w ciągu 1 roku, ale trend jest widoczny,
    bo klimę w samochodzie mozna zabić samodzielnie z pojemnika ciśnieniowego z propanem,
    a do ewakuacji powietrza z instalacji używamy taniej pompki próżniowej na 12V.

    A co do konwersji, opłacalności, sprawności konwersji
    to zrobiłem kilka obliczeń

    ====
    =====
    1 kcal = 0.001163 kWh

    1 cal = 1.163 Wh

    Kaloryczność makroskładników w 1 g:

    węglowodany - 4 kcal,
    białka - 4 kcal,
    tłuszcze - 9 kcal.

    Czyli jak zjesz 1 kg chleba, to zjadłeś 4000 kcal = 4 x 1.163 kWh = ok. 4,5 kWh

    Podobnie 1 kg mięsa to 4,5 kWh

    a tłuszcze np 1 kg słoniny to aż 9 x 1.163 kWh = ok. 10 kWh

    Czyli spalenie ( w organiźmie) 1 kg słoniny zastępuje grzanie grzejnikiem 1000W przez
    10 godzin

    Czyli mamy wzór na przeliczanie kWh na kcalorie

    i zamiast dużo jeść słoniny, mięsa,
    wystarczy że śpimy w ciepłym pokoju, ubieramy się ciepło
    i możemy zjadać dziennie mniej niż 10 kWh pokarmów

    Za chwilę obliczymy jak skuteczny jest człowiek w funkcji grzejnika
    i ilu Zenków potrzeba do ogrzania mieszkania, własnym ciałem
    i ile muszą zjeść dziennie słoniny, aby w mieszkaniu było ciepło.

  • 8. Data: 2023-05-11 19:53:32
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 May 2023 at 18:05:06 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:

    > Pewno osiągnęła etap rysunku. Wysłałem mu kartony i kredki.
    Dzięki, dzięki,
    kredki nadeszły, ale nie były zastrugane

  • 9. Data: 2023-05-11 20:18:00
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]

    > pompę na ogniwach peltiera.
    > A tak przy okazji - osiągnęła fazę rysunku na papierze?

    A co to w ogóle jest za klient?
    Bo pierdzieli od rzeczy jak kogutek i podobny typ z pms....

  • 10. Data: 2023-05-11 20:31:46
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 11 May 2023 at 20:18:02 UTC+2, Cavallino wrote:
> [...]

    Pielęgniarka oddziałowa znowu mówiła ordynatorowi,
    że zasłałeś łóżko