  • 1. Data: 2023-05-12 13:43:36
    Temat: Nabijanie klimy, pompy ciepła, lodówki propanem ?
    Od: a a <m...@g...com>

    Znajomy od 10 lat użytkuje szwedzką pompę ciepła nabitą propanem
    i pracuje bardzo efektywnie i tylko raz dobijał gaz.

    Czytałem o nabijaniu klimy samochodowej propanem
    i to ma sens, bo gaz to klimy kosztuje 500 zł za 1 kg,
    a 1 kg propanu kosztuje 5zł i propan jest dostępny w ciśnieniowych puszkach i są
    filmiki, gdzie klima samochodowa jest napełniana bezpośrednio z takiej puszki z
    propanem.

    A do ewakuacji powietrza używana jest pompa próżniowa samochodowa od układu hamowania
    na 12V,
    czyli można samemu usunąć powietrze z układu i nabić propanem.

    Moje pytanko, dlaczego nie jest to powszechne, gdy propan 100 razy tańszy od gazu do
    lodówek, klimy i nie podlega unijnym restrykcjom,
    a tysiące lodówek jest wyrzucanych, bo wymagają nabicia gazem, a to jest
    nieopłacalne, bo serwis kasuje drogo, a można to wykonać samodzielnie propanem za
    grosze.

    No i propan nie jest gazem cieplarnianym.

  • 2. Data: 2023-05-12 15:27:19
    Od: M M <m...@g...com>

    W lodówkach akurat stosuje się dość powszechnie R290 i R600a.
    Tam są małe ilości, nawet jak się ulotni to raczej nie osiągnie stężenia wybuchowego.
    W klimie więcej, stąd obostrzenia - choć zdaje się w niektórych krajach dozwolone.

  • 3. Data: 2023-05-12 20:55:21
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 12 May 2023 at 15:27:20 UTC+2, M M wrote:
> [...]
    wybuchowego.
    > W klimie więcej, stąd obostrzenia - choć zdaje się w niektórych krajach dozwolone.

    Nie mam katalogu gazów typu R

    Czy tam jest już propan ?
    Czy możliwe są dodatki do propanu, aby utracił właściwości palne ?

    Dla mnie liczy się cena: 100 razy propan jest tańszy od gazu do klimy samochodowej

    Znajomy ma od 10 lat szwedzką pompę ciepła z parownikiem z alu na polu, nabitą
    propanem i zero problemów.

    Propan nie jest gazem cieplarnianym i odpada łunijna biurokracja i kupuje się
    kartridże z dyszą i napełnianie będzie trywialne i jak za darmo.

    Ale szukam opinii praktyków.

    Wiadomo, że propan jest palny
    ale pewnie jest i na to rozwiązanie.

  • 4. Data: 2023-05-12 21:45:48
    Od: M M <m...@g...com>

    piątek, 12 maja 2023 o 20:55:23 UTC+2 a a napisał(a):
    > Nie mam katalogu gazów typu R
    Hmm, w mojej wersji Internetu mam -
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Lista_czynnik%C3%B3w_c
    h%C5%82odniczych
    > Wiadomo, że propan jest palny
    > ale pewnie jest i na to rozwiązanie.
    Solidnie zbudować agregat chłodniczy by się nie rozszczelnił, montować w przewiewnym
    miejscu, zdaje się że zamiast przekaźnika do odłączania fazy rozruchowej silnika
    stosuje się PTC by nie iskrzyło (ale teraz to pewnie i tak falownik).
    Jest niepalny R744 ale kłopotliwy bo bardzo wysokie ciśnienia.
    A może warto by popróbować z zupełnie nieszkodliwym dla środowiska R718 albo inaczej
    DHMO :)

  • 5. Data: 2023-05-12 22:12:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/05/2023 21:45, M M wrote:
    > A może warto by popróbować z zupełnie nieszkodliwym dla środowiska R718 albo
    inaczej DHMO :)

    Ty chyba sobie naprawdę żartujesz. To największe świństwo chemiczne na
    tej planecie:

    https://www.dhmo.org/

  • 6. Data: 2023-05-12 22:23:07
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 12 May 2023 at 21:45:50 UTC+2, M M wrote:
> [...]
    > Jest niepalny R744 ale kłopotliwy bo bardzo wysokie ciśnienia.
    > A może warto by popróbować z zupełnie nieszkodliwym dla środowiska R718 albo

    Większość z tabelki to chlorowce, czyli trucizny, albo fluorowce = gazy cieplarniane.

    Jest i woda

    R-718 oksydan/tlenek wodoru woda H2O

    Ale liczy się praktyka.
    Skoro szwedzka firma od 15-20 lat stosuje propan w pompie ciepła z parownikiem na
    polu i agregatem w domu
    i jest to bezpieczne od tylu lat, to może ten propan jest ok.

    W tabelce jest butan i ma inne wlaściwości, kalorycznośc, palność.

    Testować innych R nie będę, bo to strata czasu, gdy liczy się wieloletnia praktyka i
    sprawność gazu w cyklu

    Cycli Carnota n ie będę analizował tygodniami i porównywał, bo inni juz to zbadali

    Cykl Carnota - Wikipedia, wolna ...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Cykl_Carnota

    Cykl Carnota - obieg termodynamiczny, złożony z dwóch przemian izotermicznych i dwóch
    przemian izentropowych. Cykl Carnota jest obiegiem odwracalnym. Do realizacji cyklu
    potrzebny jest czynnik termodynamiczny, który może wykonywać pracę i nad którym można
    wykonać pracę, np. gaz w ... See more

    ===
    Odkupiłem kiedyś agregat do naprawy lodówek (wykonany z agregatu lodówki +
    zgrzewarka)

    Klima samochodowa ma zawór ciśnieniowy i nie trzeba niczego zamykać , zgrzewając i
    zginając.

    Poszukam w internecie kto nabija klimę propanem i jakie ma wnioski praktyczne.

    Ale rewelacyjna jest cena: 5 zł za 1 kg propanu vs. 500 zł za 1 kg czynnika
    uzywanego w serwisach.

  • 7. Data: 2023-05-13 14:22:52
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    W dniu 12.05.2023 o 22:12, heby pisze:

    > Ty chyba sobie naprawdę żartujesz. To największe świństwo chemiczne na
    > tej planecie:
    >
    > https://www.dhmo.org/

    straty przez ten związek chemiczny są szacowane na 2,5 trilliona dolarów rocznie
    jeżeli
    chodzi o same działanie korozyjne

    https://youtu.be/2RbiCOFffRs?t=73

    a do tego dochodzą przypadki przerwania akcji oddechowej u dzieci i dorosłych przez
    ten
    związek, oraz wiele innych ciężkich do przeszacowania problemów

  • 8. Data: 2023-05-15 05:03:49
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Friday, May 12, 2023 at 6:43:37 a.m. UTC-5, a a wrote:
> [...]
    grosze.

    > No i propan nie jest gazem cieplarnianym.

    Ogolnie czepiaja sie palnosci.
    https://www.google.com/search?q=propane+refrigerant+
    disadvantages

    Ale sprawnosc tez nie jest wysoka:
    https://www.mortonsonthemove.com/propane-refrigerato
    rs/#h-5-consumes-more-energy

    I to jest glowny problem s propanem vs inne czynniki.

    Temperatury pracy i cisnienia sprawiaja ze po prostu slabo chlodzi i dlatego
    wymyslono inne srodki chlodzace.

  • 9. Data: 2023-05-15 11:41:06
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 15.05.2023 o 05:03, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    >
    > I to jest glowny problem s propanem vs inne czynniki.
    >
    > Temperatury pracy i cisnienia sprawiaja ze po prostu slabo chlodzi i dlatego
    Przecież ta strona nie jest o pompach ciepła tylko o chłodziarkach, tam
    się stosuje R600 i pochodne i nikt tego nie zabrania. Propan służy tam
    do ogrzewania a nie jako czynnik chłodzący, nie wiem po co takie
    pierdoły wklejasz. A wydajność R290 jest na poziomie R22, a to można sie
    dowiedzieć z poważnych źródeł np raport o czynnikach np
    https://wentylacja.com.pl/att/article/raport-bitzer-
    17-plpdf-7225.pdf
    gdzie na stronie 27-28 porównano R290 i R22.

  • 10. Data: 2023-05-15 16:28:47
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 15 May 2023 at 11:41:09 UTC+2, Janusz wrote:

> [...]
    > https://wentylacja.com.pl/att/article/raport-bitzer-
    17-plpdf-7225.pdf
    > gdzie na stronie 27-28 porównano R290 i R22.

    Nie wklejaj mimieckiego spamu reklamowego

    Jak chcą kasy, to niech pracują.

    To nie jest żaden raport wiedzy, a raport reklamowy, czyli bezwartościowy.

    Rynek tworzy Azja, gdyż ma 5 mld klientów, a nie malutkie mimce

    uwaga spam reklamowy -Bitzer Kühlmaschi---- uwaga spam reklamowy