    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Nabijanie klimy, pompy ciepła, lodówki propanem ?
    Date: Mon, 15 May 2023 11:41:06 +0200

    W dniu 15.05.2023 o 05:03, ptoki (ptoki) pisze:
> [...]
    filmiki, gdzie klima samochodowa jest napełniana bezpośrednio z takiej puszki z
    propanem.

    do lodówek, klimy i nie podlega unijnym restrykcjom,
    nieopłacalne, bo serwis kasuje drogo, a można to wykonać samodzielnie propanem za
    grosze.

    > Ogolnie czepiaja sie palnosci.
    > https://www.google.com/search?q=propane+refrigerant+
    disadvantages

    > Ale sprawnosc tez nie jest wysoka:
    > https://www.mortonsonthemove.com/propane-refrigerato
    rs/#h-5-consumes-more-energy

    > I to jest glowny problem s propanem vs inne czynniki.
    >
    > Temperatury pracy i cisnienia sprawiaja ze po prostu slabo chlodzi i dlatego
    wymyslono inne srodki chlodzace.
    Przecież ta strona nie jest o pompach ciepła tylko o chłodziarkach, tam
    się stosuje R600 i pochodne i nikt tego nie zabrania. Propan służy tam
    do ogrzewania a nie jako czynnik chłodzący, nie wiem po co takie
    pierdoły wklejasz. A wydajność R290 jest na poziomie R22, a to można sie
    dowiedzieć z poważnych źródeł np raport o czynnikach np
    https://wentylacja.com.pl/att/article/raport-bitzer-
    17-plpdf-7225.pdf
    gdzie na stronie 27-28 porównano R290 i R22.