eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanie › Nabijanie klimy, pompy ciepła, lodówki propanem ?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 11

  • 11. Data: 2023-05-17 06:32:04
    Temat: Re: Nabijanie klimy, pompy ciepła, lodówki propanem ?
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Monday, May 15, 2023 at 4:41:09 a.m. UTC-5, Janusz wrote:
    > W dniu 15.05.2023 o 05:03, ptoki (ptoki) pisze:
    > > On Friday, May 12, 2023 at 6:43:37 a.m. UTC-5, a a wrote:
    > >> Znajomy od 10 lat użytkuje szwedzką pompę ciepła nabitą propanem
    > >> i pracuje bardzo efektywnie i tylko raz dobijał gaz.
    > >>
    > >> Czytałem o nabijaniu klimy samochodowej propanem
    > >> i to ma sens, bo gaz to klimy kosztuje 500 zł za 1 kg,
    > >> a 1 kg propanu kosztuje 5zł i propan jest dostępny w ciśnieniowych puszkach i są
    filmiki, gdzie klima samochodowa jest napełniana bezpośrednio z takiej puszki z
    propanem.
    > >>
    > >> A do ewakuacji powietrza używana jest pompa próżniowa samochodowa od układu
    hamowania na 12V,
    > >> czyli można samemu usunąć powietrze z układu i nabić propanem.
    > >>
    > >> Moje pytanko, dlaczego nie jest to powszechne, gdy propan 100 razy tańszy od
    gazu do lodówek, klimy i nie podlega unijnym restrykcjom,
    > >> a tysiące lodówek jest wyrzucanych, bo wymagają nabicia gazem, a to jest
    nieopłacalne, bo serwis kasuje drogo, a można to wykonać samodzielnie propanem za
    grosze.
    > >>
    > >> No i propan nie jest gazem cieplarnianym.
    > >
    > >
    > > Ogolnie czepiaja sie palnosci.
    > > https://www.google.com/search?q=propane+refrigerant+
    disadvantages
    > >
    > > Ale sprawnosc tez nie jest wysoka:
    > > https://www.mortonsonthemove.com/propane-refrigerato
    rs/#h-5-consumes-more-energy
    > >
    > > I to jest glowny problem s propanem vs inne czynniki.
    > >
    > > Temperatury pracy i cisnienia sprawiaja ze po prostu slabo chlodzi i dlatego
    wymyslono inne srodki chlodzace.
    > Przecież ta strona nie jest o pompach ciepła tylko o chłodziarkach, tam
    > się stosuje R600 i pochodne i nikt tego nie zabrania. Propan służy tam
    > do ogrzewania a nie jako czynnik chłodzący, nie wiem po co takie
    > pierdoły wklejasz.

    Propan tam nie sluzy do zadnego ogrzewania tylko jest czynnikiem w chlodziarkach
    absorpcyjnych.
    One nie sa najsprawniejsze ale dzialaja na cieplo odpadowe ktorego to jest sporo w
    kamperach. Ale to inna inkszosc.

    Nawet sprezarkowe chlodziarki zpropanem sa mniej sprawne i mniej wydajne. W Twoim
    linku jest to potwierdzone.

    > A wydajność R290 jest na poziomie R22, a to można sie
    > dowiedzieć z poważnych źródeł np raport o czynnikach np
    > https://wentylacja.com.pl/att/article/raport-bitzer-
    17-plpdf-7225.pdf
    > gdzie na stronie 27-28 porównano R290 i R22.

    Tak, i widac tam roznice w wydajnosci chlodniczej.

    Tak jak napisalem, ogolnie regulacje czepiaja sie palnosci (IMHO bez sensu) ale
    sprawnosc jest nizsza niz innych srodkow chlodniczych.

    Osobiscie bym wolal propan (np w samochodzie gdzie palnosc jest nieduzym problemem
    szczegolnie ze sporo aut ma duzo wiekszy zbiornik z lpg i nikt nie swiruje), ale
    regulacje i wplywy sprawiaja ze to nie jest dostepne. No i ta sprawnosc czasem jednak
    sie liczy bo jak mozna miec srodek ktory jest sprawniejszy o 10-20% to robi sie
    roznica jak sie rozwazy temat w ujeciu dlugodystansowym.

    Tyle.

strony : 1 . [ 2 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1