    From: Adam <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Coś tańszego na rurę do GWC
    Date: Fri, 11 Mar 2011 11:53:25 -0800 (PST)
    <ild270$70c$1@inews.gazeta.pl> <op.vr6vmyoh1cvm6g@lap>
    <ildmos$hid$1@inews.gazeta.pl> <op.vr6x9ipq1cvm6g@lap>
    <ildre9$5hd$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@u...googlegroups.com>
    <ildtvo$f1c$1@inews.gazeta.pl>

    On 11 Mar, 20:42, Budyń <b...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik "Adam" <a...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:9a17da6b-5cc6-4380-87b4-db58a53ce6d8@
    u3g2000vbe.googlegroups.com...

    > tak by było gdyby nie było lamel - ale są. W kazdym razie gdybym dobrał chłodnicę
    (lub kilka) tak aby powierzchnia przeplywu,  powierzchnia lamel, oraz odstęp lamel
    była jak w twojej to nie ma siły -moce muszą być zblizone.

    No ale kazdy rzad rurek ma swoje lamelki. 4 x wiecej rurek to 4 x
    wieksza powierzchnia wymiany, bo jest 4 x wiecej rurek i 4 x wiecej
    lamelek :-) 4 x wiekszy opor ale 4 x wieksza wymiana ciepla :-) I masz
    racje - jezeli polaczysz cztery chlodnice o podobnej ilosci rurek i
    gestosci lamelek - moce bylyby zblizone. Wcale sie o to nie kloce.
    Tylko wez szukaj kogos kto Ci to sensownie przeliczy i da gwarancje,
    ze wydane pare stowek i pare/nascie godzin zabawy w laczenie tego nie
    okaza sie 1kW zamiast 3,5kW :-) Ja mam na papierku wszystkie
    obliczenia mojego konkretnego egzemplarza od doswiadczonej firmy
    produkujacej takie nagrzewnice. Ty chcesz robic sam - mozesz robic :-)

    Analogia jest jak z pompami ciepla. Sa tacy, co kupuja pompe
    viessmanna za 80k pln, sa tacy co kupuja te same bebechy ale pod
    polska marka (typu Ecopol czy Ecopower) za 12-15k pln, a sa tacy co
    kupuja czesci i sami lutuja i skladaja pompy do kupy za 5-6k pln. Przy
    GWC wodnym sa tacy, co kupuja GWC MAX z Dospela za 8-10k pln, sa tacy
    (ja) co zleca taka nagrzewnice Juwentowi za 1,2k pln, a sa tacy (Ty)
    co chca kombinowac z chlodnica samochodowa :) Ja jednak zawsze
    wybieram polke "srednia". Ta najwyzsza jest dla zjedzonych przez
    marketing zmanierowanych snobow, ta najnizsza dla hobbystow i
    majsterkowiczow. Mimo ze sobie lubie podlubac to jak ma mi to chodzic
    przez nastepne 30 lat bez wyciekow i konserwacji - wybieram srednia
    polke, za duzo rzeczy mam w domu do skonczenia zeby bawic sie w
    oszczednosci rzedu 500 pln kosztem paru/nastu godzin majsterkowania -
    nie mam na to czasu :-) Tak czy inaczej zadowolony bede ze
    oszczedzilem 7k pln w porownaniu do tych co sobie fundna GWC MAX albo
    GWC rurowe rehała ;-)
    pozdr.

    --
    Adam