    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: (Ćwierć) inteligentny budynek
    Date: Fri, 27 Feb 2015 18:36:17 +0100
    <mci7tp$76q$1@node2.news.atman.pl> <mci90g$5sc$1@node1.news.atman.pl>
    <mciaqt$7tg$1@node1.news.atman.pl> <mckgjn$j86$1@node1.news.atman.pl>
    <mcl1o5$4s7$1@node2.news.atman.pl>
    <54ef9a88$0$2194$65785112@news.neostrada.pl>
    <mcp3ag$59k$1@node2.news.atman.pl>
    <54f09670$0$2205$65785112@news.neostrada.pl>

    On 2015-02-27 17:08, Uzytkownik wrote:
    > To trzeba było wcześniej pisać *mój* system.

    Piszę to od kilku postów.

    > Myślisz, że normalnej, profesjonalnej centralce alarmowej zrobisz
    > krzywdę dowolną zapalarką czy zapalniczką piezoelektryczną?

    Nie myślę. Piotr przedstawiał dresa z zapalarką, nie ja. Mi centralę
    położył piorun (i to daleko) a nie zapalarka.

    > Proszę Cię, weź mnie nie rozśmieszaj. Centrale alarmowe mają wszystkie
    > wejścia i wyjścia zabezpieczone przed takimi ładunkami elektrycznymi.

    Tak, jasne :) Szczególnie jak księgowy to projektował. Moja miala
    miejsca na płytce na warystory. Ich *nie* wlutowanie okazało sie tańsze.
    Magia ekonomii - nie ma a działa.

    > Dobry złodziej otwiera zamki w 30 sekund.
    > 2-3 minuty upływa zanim system zacznie powiadamiać.

    Typowy. Mój np. może po 123,17ms. Kwestia wyboru.

    > Kolejne kilka 2
    > minuty upływają zanim telefon się dodzwoni i Cię powiadomi. Co najmniej
    > kilkanaście minut upłynie zanim zjawi się grupa interwencyjna. Razem
    > daje to 20-30 min.

    Czyli wniosek z tego że systemy alarmowe są zbedne. Można zrobić
    brutefroce siekierą przy wyjącej syrenie. Game over.

    > Tutaj jest kompromis pomiędzy częstotliwością wymiany baterii, a
    > szybkością reakcji na sabotaż.

    ... i wolę ten wybór dokonać sam, księgowy wybierze raczej źle.

    > Chwila, chwila to nie ja zaczałem dywagacje na temat niezwawodności i
    > "lepszości" systemów bezprzewodowych nad przewodowymi.

    Nie są lepsze. Tylko że w tej dyskusji pojawily się zarzuty że system
    radiowy łatwiej złamać. Stoje na stanowisku że nie jest wcale łatwiej
    złamać, a w pewnych sytuacjach jest go nawet trudniej złamać. Nic nie
    mówie o lepszości. Jak mówie u mnie alarm jest kablem. Bo można i tak
    zrobiłem.

    > Wytłumacz mi więc dlaczego takich systemów bezprzewodowych nie instaluje
    > się w bankach czy wytwórniach papierów wartościowych, sklepach
    > jubilerskich, czyli wszędzie tam, gdzie wymagana jest 3 lub 4 klasa?

    Mój Boże, naprawdę mam Ci tłumaczyć jak działają certyfikaty,
    poświadczenia, renoma, serwisy gwarancyjne, grupy interwncyjne,
    korporacje, korupcja i cały ten bajzel?

    Wyciągasz typowo tumanistyczny argument: inni tak nie robią. I co z
    tego, to *żaden* argument a jużna pewno nie techniczny. Przedstaw
    *TECHNICZNY* argument to można rozmawiać. Ja na przykład swojego systemu
    nie mogę sprzedać bo musiałbym robić badania CE, certyfikaty. Nie stać
    mnie. Czy to oznacza że zrobie gorszy? W twoich oczach zapewne tak.

    SpaceX nie polecieli by w kosmos gdyby liczyli ile kosztuje wysłanie SS
    przez NASA. Cale szczęscie że świat składa się w jakimś promilu z ludzi
    którzy nie wierzą ślepo w nadludzką inteligencję specjalistycznych firm
    "no ale oni nie zrobili". Przy czym mogę pokazać przypadek odwrotny, tzn
    firmy które faktycznie zatrudniają mądrych ludzi. Ale to margines.

    > Rzecz jest prosta, bo systemy przewodowe są bardziej podatne na obejścia.

    Zakładam że to literówka a miałeś na myśli bezprzewodowe: *NIE*. Jesli
    twierdzisz inaczej pokaż metodę obejścia systemu bezprzewodowego a ja
    (mam nadzieje) wymyślę metodę zabezpieczenia wykonalną hobbystycznie.

    > Dla przykładu profesjonalny system bezprzewodowy ABAX firmy Satel
    > posiada raptem 2 klasę zgodnych z wymaganiami normy EN-50131
    > Zaś centrale przewodowe z serii Integra uzyskują nawet 3 klasę.

    Mój samochód nie zdobył 5 gwiazdek bo nie mial światełka na desce. Czyli
    jest o gwiazdkę bardziej niebezpieczny niż sąsiada. Zgroza. O cała gwiazdkę!

    > Niestety większość systemów bezprzewodowych to najniższa 1 klasa wg ww
    > normy.

    Pokaż metrykę. Zaraz okaże się że w metryce jest zapis "musi być
    przewodowy" żeby uzyskać 5 poziom. I wtedy okaże się że cięzko z
    bezprzewodowym zawalczyć.

    > To co się wymądrzasz w odniesieniu do systemów alarmowych?
    > Oczywiście sterowanie, automatyka - radiowo OK
    > Ale system alarmowy radiowy to masa problemów.

    Jakich. Pokaż jakich. Sam kilka akapitów wyżej napisałeś że system
    alarmowy jest zbędny i to 2-3 minutowe opóźnienie nic nie zmienia bo
    grupa interwencyjna grubych emerytów przyjedzie za pół godziny jak
    zjedzą frytki w MC.

    > Problem w tym, że ja też zajmuję się projektowaniem i instalowaniem
    > systemów SSWiN, CCTV i automatyki.

    Czyli bzdura. "Wiem jak zrobić fuzję jadrową rosołu do barszczu, ale wam
    nie powiem".

    > Jak widać nie rozumiesz, gdzie leży problem.

    Kompletnie nie rozumiem, bo nie jestem księgowym. Jestem programistą i
    elektronikiem i w dziedzinie w której jestem problemów nie ma od lat 70tych.

    > Oczywiście *Twoje* systemy są projektowane przez geniusza, którego
    > wiedza jest większa jak wiedza sztabu projektantów zatrudnianych w
    > firmach produkujących systemy alarmowe :)

    W firmach, a korporacjach w szczegolności, pracują całe tabuny debili.
    Sterowanych przez jeszcze więcej debili na stanowiskach managerów. Wiem,
    bo z racji zawodu widzę to czasem od środka i niezmiennie dziwię się że
    to się kręci (ale jak widać im większa korporacja tym mniejsza szansa na
    to że glupota pracowników na wpływ na wyniki). Jeśli chodzi zaś o
    embedded (a więc i firmware twoich central w których przykręcasz kable)
    to nie jednego programistę znam. Nie zatrudnił bym większości z nich w
    roli programisty php bo to za bardzo wymagające.

    > ROTFL
    > Jak Ty oceniasz jakość sygnału cyfrowego po krystaliczności dźwięku w
    > głośniku to wybacz, że napiszę wprost - masz nikłe pojęcie o takich
    > systemach :)

    Zakładam że czytelnik jesteś tumanistą bo to grupa tumanistyczna.
    Przedstawiam problem w sposób tumanistyczny bo padło hasło o jakiś
    magicznym smogu co to radio blokuje który brzmi jak typowy tumanizm.
    Jeśli chcesz w inżynierski to test polegal na wysłaniu pakietu o
    randomicznej zawartości z sumą kontrolną, w sumie kilkadziesiąt bajtów,
    kilkanascie tysięcy razy. Gubienie pakietów zaczelo się powyżej 300m w
    lini prostej. Bliżej pakiety gubuły się tylko jesli w transmisje
    wchodził inny nadajnik (stąd głosnik pozwalał mi to ocenić czy
    pierdzenie jest moje czy nalożone z cudzym).

    W roli głównej wysapiły takie oto śmieci:

    http://img06.allegroimg.pl/photos/oryginal/49/41/14/
    29/4941142941

    + dwa AVRki i komputer.

    > Uruchomiłeś choćby jeden taki system radiowy?

    Kilka. Oczywiście o ile rozumiemy to samo przez "jeden taki". Odpaliłem
    kilka sterowań radiowo. Do różnych rzeczy. Mój system sterowania domem
    jak na razie jest na etapie częsciowo działajacego prototypu. Za leniwy
    jestem aby to kiedykolwiek zakończyć.

    > Nie w tym jest rzecz.
    > Rzecz polega na tym, że te nadajniki są odpytywane co określony interwał
    > czasu sygnał, czy jeszcze żyją i czy są na swoim stanowisku pracy. Ten
    > interwał czasowy to od kilkudziesięciu sekund do nawet 3 minut.

    Nie widze problemu aby było to 500ms. To kwestia baterii. Ponieważ mogę
    raportować jej stan to w ogóle nie widze problemu z wymianą. Kto z
    resztą broni zasilać czujkę z gniazdka (+akku) jak akuratnie jest.

    > natychmiast wysyła do centrali powiadomienie, poza swoją kolejką.
    > Tak jest w systemach klasy 2

    I co za problem tak zrobić? Przecież to *TRYWIALNE*.

    > Natomiast w systemach klasy 1 centrala nie odpytuje czujek tylko czeka
    > na sygnał wysyłany z czujki

    Bida.

    Musisz pamiętać że ja nie twierdzę że systemy radiowe do alarmów są
    lepsze. Twierdze tylko że większość zarzutow przedstawianych systemom
    radiowym jest sterowana wyłacznie zerową wiedzą o współczesnej
    kryptografii i możliwościami elektroniki. Mój monter do alarmu kłucił
    się kilka minut ze mną ile drutów jest potrzebnych do wysterowania
    zyrandola z 3 obwodami. Przez myśl mu nie przeszło że od lat 70tych
    można to robić cyfrowo w cenie dolara. I alarmy montuje. Od 10 lat.
    Dlatego nie widzę też zbyt dużego sensu klucenia się na tej grupie -
    wiele dowodów wymaga wiedzy z zakresu elektroniki i informatyki. Tutaj
    nie ma z kim o tym rozmawiać.