    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sat, 20 Mar 2021 14:41:21 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czeka mnie REWOLUCJA. Gaz.
    From: Majka <k...@g...com>

    sobota, 20 marca 2021 o 15:45:24 UTC+1 collie napisał(a):

> [...]
    w domu (dwoje dorosłych, nastolatek i kilkulatek)?
    > Mam 300-litrowy baniak dla czterech dorosłych osób - dwie korzystają
    > notorycznie z wanny, dwie z prysznica. Wszystkim starcza ciepłej wody.

    300 litrów u mnie zająłby dużo miejsca. Teraz wisi sobie 80 litrów (spięty z piecem
    węglowym) i optycznie wygląda mi na bardzo duży.
    U mnie są cztery osoby, i kąpiemy się 'na raty':
    - dzieciaki do 19:00
    - dorośli po 22:00
    Korzystamy wyłącznie z prysznica. W kuchni zmywanie tylko garnki po obiedzie, więc
    inny czas, a poza tym pracuje zmywarka.
    Zakładając, że mijający czas od twojej instalacji do mojej przyniósł polepszenie
    parametrów (większa sprawność), myślę, że mogę kupić mniejszy zasobnik.
    Tylko jakiej pojemności? Zakładam niezmienność nawyków godzinowych.

    > W lecie aż nadto, bo mam na dachu solary i leci ukrop.

    Na razie nic nie planuje więcej poza wymianą węglowego na gazowy. Mimo zalet solarów
    - teraz nie mogę sobie na takie pozwolić.

    który teraz jeszcze pracuje z kotłem na paliwo stałe (zasobnik to bojler elektryczny
    Beretta ze spiralą prowadzącą wodę z kotła - jest grzałka elektryczna wewnątrz, więc
    byłoby alternatywne grzanie prądem, pojemność to 80 litrów, zawieszony 'na leżąco')
    > Ma jak najbardziej.

    Heh, już wiem ze nie - ma bardzo krótką wężownicę, będzie bardzo powolny. Mogłabym
    włączać jeszcze w tym zasobniku obecną tam grzałkę elektryczną, ale to już nie ma
    sensu w $$.

    > Tu mogę Ci tylko powiedzieć, że mam kocioł 24 kW i dla 270 m2 daje radę.

    Super, to co piszesz daje mi odniesienie, jakiś pogląd.
    U Ciebie jest:
    270 mkw, cztery osoby dorosłe w tym dwie korzystają z wanny. Masz kocioł 1F 24kW.
    U mnie jest:
    120 mkw, dwoje dorosłych, dwoje dzieci, tylko prysznic. chcę tez kocioł 1F,
    kalkulatory wskazują 12 do 18 kW, najczęściej jednaj 15 kW.

    Dziękuję za twoje uwagi, cokolwiek napiszesz jako użytkownik jest dla mnie cenne.
    Majka