    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czy spadna mi na glowe szafy? ;)
    Date: Fri, 20 Nov 2009 15:14:52 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Pytanie - prosba: w sypialni mam zamontowane szafy ikeowskie -
    > wyglada
    > to tak, jak na ponizszym zdjeciu:
    >
    > http://img687.imageshack.us/img687/5982/121528912153
    935.jpg

> [...]
    > zaobserwowalam jednak, ze spod wiszacych szaf nie trzyma "poziomu",
    > ale lekko leci w dol ku srodkowi. Nie wiem czy tak bylo od poczatku,
    > czy wygial sie z czasem, ale ze dwa razy w nocy uslyszalam tez dziwne
    > trzaski... I zaczynam miec schize, ze w nocy wszystko to zwali sie na
    > glowe mnie, a nie daj boze corce :(
    > Montazysci zapewniali, ze to niemozliwe, ale...
    > Jak sprawdzic czy wszystko jest w porzadku? Da sie? Nie ma dostepu na
    > zaden widok mocowan, a jesliby jakies nie wytrzymaly, to nawet nie
    > wiem co sie w efekcie wydarzy.
    > Co o tym myslicie, mozecie mi cos poradzic?

    Trudno mi odpowiedziec bo mi jeszcze nic takiego na leb nie spadlo. Ale z
    tego co sie na medycynie znam, to Ikea produkuje wszystko z plyt; wiorowych,
    pilsniowych, trocinowych czy innych pazdziezowych. Plyty sa rowniutkie,
    gladziutkie i w ogole nawet cienko polakierowane wygladaja cacanie. Maja tylko
    jedna wade, ze ten material plynie. To znaczy nawet pod wlasnym ciezarem
    odksztalca sie i tego odksztalcania sie nie ma konca. Normalne drewno, jest o
    wiele silniejsze, tez sie odksztalca ale jak juz wyschnie, przyswyczai sie, to
    ani go rycynus nie ruszy.
    Wiec tak; mysle, ze na glowe Ci to-to nie spadnie bo jest na tyle uczciwe, ze
    zanim spadnie to wczesniej opadnie. Zauwazysz nie tylko znacznie wieksze
    ugiecia ale bedzie to poprzedzone ostrzezeniami w postaci zacinania sie lub
    nie domykania sie drzwiczek. Z tym ze czesto tez poluzowuja sie wkrety te
    zawiasy mocujace.
    Pisze to na podstwie tego, ze mam takie biurko. Stoi na nim ciezkawy
    tradycyjny monitor i komp. No to ten blat wyglada jak sznur, na ktorym wisi
    mokre pranie; caly wygiety, jakies ze 4 cm na srodku bedzie tak, ze drzwiczki
    i szuflady boczne juz dawno sie nie domykaja.
    Aby spokojnie spac, i ograniczyc dalsze uginanie, moge zaproponowac co
    zrobic.
    Nad tymi szafkami masz troche miejsca, wiec mozna go wykorzystac w celu
    wzmocnienia konstrukcji. Trzeba w stolarni czy na skladzie, wybrac gruba,
    potoracalowa deche o szerokosci powiedzmy 4 - 6 cali, korzystnie z odziomka,
    bez sekow. Dllugosc tej dechy musi byc taka aby spierala sie na tych szafach
    bocznych. Polozyc ja na szafkach, mniej wiecej na srodku ich glebokosci tak,
    aby nie byla z frontu widoczna. I od dolu przez te plyty "sufitowe" szafek i
    szaf bocznych, nawiercic otworki pilotujace i przez nie od dolu wkrecic wkrety
    do drewna o dluosci 5 - 6 cm. One wkreca sie w te deche i na nich te szafki
    wiszace beda lepiej wisiec. A co ma wisiec nie utonie:)
    Pzdr.
    Tornad