    From: M <M...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Czym wiercić w Porothermie?
    Date: Fri, 16 Apr 2010 18:30:33 +0200

    Jarek P. pisze:

    > Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Z kilku? Możesz jaśniej? Rozmawiamy o szafce powieszonej na kołku (dla

    Tak i na szafkę działa kilka sił. Jedną z nich jest siła kołka na szafkę
    i stąd można poznać siłę szafki na kołek.

    > Ja jej nie liczyłem, okreslałem jedynie z grubsza, jaki będzie stosunek
    > składowej V do H. Nie brałem pod uwagę tego,że nie cała masa szafki wisi
    > na tym kołku, bo z punktu widzenia kierunku obciążenia kołka nie jest to
    > istotne. Mamy siłę, jakąś, nieważne jaką, nie musimy jej liczyć. Siła
    > jest przyłożona do kołka.
    > - Rysuję ją w kierunku do środka ciężkości szafki - słusznie, czy nie?

    Niesłusznie. To nie jest grawitacja :-) Tzn. jest taka siła, o której
    piszesz tylko jest pomijalna (oddziaływanie grawitacyjne szafka - kołek).

    Wiemy tylko, że składowa pionowa jest równa mg (z analizy szafki). I to
    właśnie szafkę musisz analizować, a nie kołek. Policzysz siłę, jaką
    kołek działa na szafkę a potem z III zas. dyn. Newtona - jak szafka na
    kołek, tak kołek na szafkę.

    > Kilka słów wyjaśnienia dorzuć. Co to jest za kąt we wzorze, dlaczego tak
    > a nie inaczej.

    Narysuj sobie tą szafkę - tam jest tylko jeden kąt - pomiędzy pionem a
    przekątną szafki. Dla twojej szafki \alpha = \pi/6

    > Znaczy Ty też twierdzisz, że one będą mniejsze niż te poziome? Czy po
    > prostu nie chcesz się nimi przejmować, ponieważ kołki sobie z nimi
    > lepiej radzą z natury?

    Tego nie napisałem. Pionowe łatwo policzyć (F_y=mg).

    > Ale... bierzesz pod uwagę, że zwykle o wiele łatwiej kołek wyrwać niż
    > ściąć?

    Tak, dlatego bardziej przejmuję się wyrwaniem niż ścinaniem.

    M.