    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 22 Oct 2014 14:45:15 -0700 (PDT)
    <6...@g...com>
    <m286r5$7rm$1@dont-email.me>
    <b...@g...com>
    <m288tq$f2s$1@dont-email.me>
    <e...@g...com>
    <m28bj2$p01$1@dont-email.me>
    <4...@g...com>
    <m28fvi$ljo$2@node2.news.atman.pl>
    <b...@g...com>
    <m291tn$9lr$1@node2.news.atman.pl>
    <2...@g...com>
    <m2941d$c7b$1@node2.news.atman.pl>
    Subject: Re: Czyszczenie komina przez kominiarza
    From: k...@g...com

    W dniu środa, 22 października 2014 22:28:30 UTC+2 użytkownik Pete napisał:
> [...]
    niewielką wartość księgową bo albo są zamortyzowane albo zaraz będą zamortyzowane

    Wiązało się to z wymianą, na koszt właściciela oczywiście, wszystkich okien na takie
    jakie były w oryginale. Przy okazji wyrwał z urzędu trochę kasy na zrobienie elewacji
    i balkonów. Po pomalowaniu, bo jeszcze robią, całkiem przyjemnie będzie wyglądał.
    Oczywiście wartość budynku podskoczy z zera złotych do kosztów remontu. Ale nie będą
    to miliony a jakieś dziesiątki tysięcy na cały budynek. Maksymalnie z powodu podatku
    katastralnego mój czynsz może zrosnąć o 10 złotych miesięcznie. W przypadku domku o
    wartości 500 tysięcy złotych będzie to 400 złotych miesięcznie. Projekt podatku
    katastralnego został zerznięty od państw w których funkcjonuje od zawsze i jest czymś
    normalnym. Według założeń właściciel sam wycenia wartość. W przypadku rażącego
    zaniżenia wartości US powiększa ją o kilka procent i wykupuje za taką powiększoną
    kwotę. Oczywiście wyp
    > ro

    związane z nieruchomościami. O wartości nic nie było. Jak wszystkie to wszystkie.
    Dlaczego nie warto rażąco zaniżać napisałem. Przy drobniejszych sporach mieli być na
    zasadach ogólnych powoływani biegli.

    przypadkach takich jak darowizna nieruchomość o zerowej wartości księgowej zyskuje
    mową wartość. Amortyzacja w przypadku podatku katastralnego jest tylko dla potrzeb
    obliczania podatku. I nie ma nic wspólnego z rzeczywistą wartością nieruchomości.

    > Jesteś w 'mylnym błędzie'. Jeśli podatek katastralny miałby wejść to
    > tylko i wyłącznie od wartości rzeczywistej nieruchomości.
    > I właściciel mieszkania wartego 500tys w starej kamienicy oraz domu o
    > wartości 500tys na wsi zapłacą taki sam podatek.
    >
    > --
    > Pete
    Piszesz jak byś ten sam projekt ustawy czytał. masz rację. Przykład. Jest kamienica
    co ma 60 lat. W kamienicy 20 mieszkań. Wartość księgowa kamienicy wynosi tyle ile nie
    zamortyzowana część na malowanie klatek. Kamienica należy do miasta, ale może i
    należeć do prywatnego właściciela. I są w niej czynszowe mieszkania. Wysokość podatku
    katastralnego to pojedyncze grosze na mieszkanie. Właściciel robi remont za milion
    złotych. Po remoncie sprzedaje jedno mieszkanie za pół miliona reszta jest czynszowa.
    Wysokość podatku w projekcie była zróżnicowana i podzielona na kilka kategorii. Dla
    budynków z mieszkaniami do najmu była niska, na podobnym poziomie jak dla rolników.
    Jakieś 0,5% od wartości księgowej a nie rynkowej. Milion x 0,5%=5000 w pierwszym roku
    po remoncie. 5000/19/12=22. 22 złote wzrośnie ( albo nie wzrośnie ) czynsz miesięczny
    w pierwszym roku po remoncie. Potem przez 30 lat będzie spadał o 1/33 z tych
    dwudziestu dwu złotych. Ten co kupił mieszkanie za pól miliona będzie miał oddzielną
    księgę wieczystą a na umowie kupna będzie miał pól miliona. Taka jest wartość
    księgowa jego mieszkania. Oprócz opłat na rzecz administracji za świadczone usługi i
    dołożenia się do funduszu remontowego będzie płacił podatek katastralny w wysokości
    w pierwszym roku według innej stawki niż właściciel 19 mieszkań. Bo ma mieszkanie a
    nie budynek z mieszkaniami pod najem. Niech to będzie 1%. 500000x1%/12=416złotych za
    pierwszy rok miesięcznie. Ponieważ to właściciel jednego mieszkania dla niego okres
    amortyzacji = 50 lat. Umrze zanim zamortyzuje mieszkanie. Jeśli zapisze komuś
    mieszkanie w spadku to spadkobierca przejmuje amortyzację bo przy spadkach tak to
    miało działać. Przy darowiźnie wartość mieszkania rośnie do wolnorynkowej i od niej
    jest naliczany podatek. Jeśli spadkobierca sprzeda mieszkanie to znowu podstawą do
    naliczenia jest kwota jaką zapłacił nabywca. Przy niewielkich rozbieżnościach
    pomiędzy ceną z umowy a jakimiś danymi jakie ma US można się dogadywać, powołać
    rzeczoznawcę. Przy dużych jak w każdym normalnym państwie państwo w Polsce ma prawo
    pierwokupu. Jak za mieszkanie warte na wolnym rynku pół miliona w umowie pojawi się
    200 tysięcy i sprzedający i kupujący nie będą w stanie tego wiarygodnie uzasadnić. To
    sprzedający dostanie na konto przelew z US na tyle ile było na umowie. Krzywdy miał
    nie będzie bo na tyle podpisał umowę. Oczywiście będzie się mógł po fakcie odwoływać.
    Taki samograj z tego podatku jest. Co jakiś czas na potrzeby podatku nieruchomość
    zyskuje na wartości jeśli ktoś ją kupi.