    From: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Darmowy prad z fotowoltaiki
    Date: Tue, 18 Jul 2023 08:54:58 +0200
    <o...@l...harvard.local> <u8qlp0$3umak$1@dont-email.me>
    <o...@l...harvard.local>
    <7...@g...com>
    <o...@l...harvard.local>
    <4...@g...com>
    <o...@l...harvard.local> <u90k6e$oc0r$1@dont-email.me>
    <o...@l...harvard.local>

    On 16.07.2023 14:11, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]

    Dla mnie koszty energii to prąd, bo ogrzewam się, gotuję, grzeje wodę
    jak i pobieram wodę ze studni - na prąd.

    Inne medium jakie mam, to kanalizacja.

    > Przy całościowym podejściu do energii chodzi mi oczywiście o PV i
    > sensowności jej instalacji a nie o ten konkretny wątek.

    Sensowność instalacji w jakim przypadku? O starym prosumencie, myślę że
    nie ma co rozmawiać bo zakładam że zastanawiamy się "tu i teraz" co
    jest. A to wygląda następująco
    https://www.pse.pl/oire/rcem-rynkowa-miesieczna-cena
    -energii-elektrycznej

    Zeszły rok miał - można by napisać - przyzwoite ceny. W porównaniu do
    cen dla gospodarstw domowych, wyglądały nawet bardzo przyzwoicie na tle
    systemu upustów. W tym roku...no cóż. Wystarczy spojrzeć na relacje ceny
    z maja i czerwca do aktualnej taryfy URE po przekroczeniu limitu. Od
    lipca 2024 wejdzie obowiązkowe (dla prosumentów) rozliczanie dynamiczne
    i trudno być tutaj optymistą -
    https://www.pse.pl/dane-systemowe/funkcjonowanie-rb/
    raporty-dobowe-z-funkcjonowania-rb/podstawowe-wskazn
    iki-cenowe-i-kosztowe/rynkowa-cena-energii-elektrycz
    nej-rce

    Jeżeli ktoś chce obniżyć koszty operacyjne za energie elektryczną w
    swoim domu poprzez własne OZE, to dla mnie jedyne rozwiązanie (na ten
    moment) ekonomicznie uzasadnione, to...mała mieszana instalacja - np.
    2-3kWp z PV i 1kWp z wiatraka (w przeciwieństwie do PV, ma szansę
    działać w nocy) - tak aby autokonsumpcja zużywała większość. Rachunek
    roczny za energię zmniejszyć realnie o 30-50%, zamiast walczyć o FV 0zł
    (koszty tej walki przewyższają zyski).

    A jeżeli ktoś chce *inwestować* w OZE, to zostawić swój dach a wybrać
    jedną z innych opcji - wynajem własnej działki pod farmę, wykupienie
    udziałów w powstającej farmie (firmy oferują udziały od kilku procent do
    49%).

    W przyszłym roku ma wejść nowelizacja, która otworzy kolejne możliwości
    jak - społeczności energetyczne czy linia bezpośrednia.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz