    From: "qlphon" <q...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Garaż pod domem - jakie przeciwwskazania?
    Date: Tue, 23 Jun 2009 11:11:06 +0200

    > Na razie tylko teoretyzuję na temat przyszłego domu,
    > pewnie minie jeszcze kilka lat zanim zacznę budować
    > ale póki co wiedzę już zdobywam na zaś ;)

    lepiej teraz niż po fakcie

    > Oglądałem wiele projektów domów i w większości
    > widzę usilne próby upchnięcia w jakiś sposób garażu,
    > a to pod wspólnym dachem razem z domem,
    > czy też z boku ale odizolowane od części
    > mieszkalnej i wszystko to wydaje mi się jakoś tak
    > na siłę.

    siła przyzwyczajenia do 4 kólek jest duża...

    > Zastanawiam się nad umieszczeniem garażu
    > pod budynkiem,
    > z zalet widzę w tym oszczędność miejsca,

    to chyba jedyna zaleta
    ale też pozorna
    bo podjazd jest praktycznie tylko podjazdem
    a przy orientacji płaskiej

    masz tylko dojazd do garazu, który nie stanowi utrudnienia w ruchu wokół
    domu
    i doraźnie moze sluzyć innym celom (np zatankować, oczyscić kosiarke do
    trawy, postawic auto do odkurzania) których na stromym podjeździe nie
    zrobisz

    > dodatkowy bufor cieplny między gruntem a mieszkaniem,

    nie. wrecz przeciwnie - brama garażowa to paskudny mostek i żródło strat
    dlatego się garaż "na siłe" izoluje od domu ;-)

    >więcej miejsca w samym garażu.

    wrecz przeciwnie
    powierzchnia piwnicy jest mocno ograniczona rozwiazaniami
    technicznymi/ konstrukcją budynku

    poza tym zostawiasz żonie mniej miejsca na słoiki ;-)

    >Z wad to pewnie większy koszt i ewentualne problemy z wodą.

    o tak, zima to pienkny okres na stromych podjazdach...

    >Czy takie kombinowanie ma sens?

    tylko jeśli nie możesz zrobić tego inaczej
    i zastanów się czy w ogóle potrzebujesz piwnicę

    inna wada garazu w piwnicy:
    schody do piwnicy na ogół są wąskie i strome
    i teraz noś tędy wszystkie zakupy...

    ja za idealny uważam układ, kiedy po pokonaniu wewnętrznych drzw z garażu
    masz zaraz przedsionek prowadzący bezpośrednio do spizarni i do kuchni (no,
    bo spiżarnia powinna byc jak najbliżej kuchni)
    wszystko na tym samym poziomie