    From: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Gniazdo elektryczne ogrodowe
    Date: Fri, 20 May 2011 12:13:08 +0200

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
    news:ir581o$6h2$1@mx1.internetia.pl...
    > Ja tylko chciałbym dodać, że deszcz to nie wszystko - proszę pamiętać, że
    > zimą może się zdarzyć, że całe gniazdko będzie oblepione sniegiem (bo
    > napada 1m, albo będzie zawiewać), potem to będzie się topić, a potem w
    > nocy zamarznie... i wszędzie gdzie się wciśnie woda i zamarznie, powstaną
    > większe szpary lub coś pęknie.
    > W dodatku zmiany temperatury mogą powodować skraplanie się wilgoci
    > wewnątrz i zwiększoną korozję styków, więc kontakt bolce-blaszki może być
    > pogorszony - i grzać się podczas przepływu prądu, a pożar w styropianie
    > nie wskazany...
> [...]
    Zgadza się, może się zdażyć oblepienie śniegiem lub zacinający deszcz.
    Dlatego lokalizację gniazdek należy przemyśleć (z której strony częściej
    zacina deszcz, wykorzystanie wnęk w elewacji, okapu dachu, balkonu itp.). W
    zimie ściany mają temperaturę wyższą od otoczenia, szczególnie po stronie
    nasłonecznionej, a lepki śnieg pada w temperaturze bliskiej zero. Styki w
    gniazdkach IP44 są zwykle osłonięte przed kapiącą woda. Dlatego nie bałbym
    się zamarzania wody na stykach.
    A z drugiej strony - zwykłe gniazdo IP44 to wydatek poniżej 20 zł, więc raz
    na parę lat nie zaszkodzi wymienić.

    A jeśli chodzi o osobny obwód - to bezpiecznik powinien odpowiadać
    obciążeniu gniazdka. 6A to stanowczo za mało jak na kosiarkę. Wyłączanie
    gniazdek i osobna różnicówka - to jak najbardziej (tak mi zrobił elektryk
    czyli ja :)).

    Pozdrawiam,
    Druid29