    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ile mozna NIE krecic betonem ?
    Date: Tue, 24 Jan 2012 21:47:07 +0100

    "Kraszan" <k...@g...pl> wrote:
    > Witajcie
    >
    > Z pewnych powodow technologicznych musze przeprowadzic taka operajce:
    > - ustawienie dwoch pojemnikow typu mauser (1m3) pod oknem
    > - przyjazd gruszki z betonem i wlanie po 0,75m3 do kazdego
    > - podawanie wiadrami betonu przez okno
    >
    > Jaki mam "czas operacyjny" zanim beton zacznie tezec?
    > tzn jak dlugo pozstanie plynny...?

    Spokojnie 3-4 godziny postoi. Sporo zależy również od temperatury otoczenia.
    Zimą więcej, latem mniej. Zamów beton z dodatkiem opóźniającym wiązanie. Zyskasz
    czas i większą wytrzymałość.
    Ja tak wylewałem moje schody. 2m3 betonu, zbita "wanna" z desek mniej więcej
    3x4m i ok. 30-40cm wysokości, 4 ludzi, w tym jeden fizyczny (opłacony, więc
    robił najmniej), jeden mgr inż. geodezji, mgr inż. konstruktor i mgr inż.
    informatyk.
    Operacja zajęła ok 60-70 minut wraz z wibrowaniem. Do dyspozycji mieliśmy z 6
    wiader i 4 ramki rusztowań warszawskich. 2 ludzi biegało z wiadrami przez drzwi
    i wylewało schody od dołu, ja podawałem na rusztowanie a potem stamtąd przez
    okno w klatce schodowej wrzucałem do środka. Temperatura na zewnątrz ok. 20-25
    stopni, beton B25 gęstoplastyczny, bez dodatków.
    Jeśli chcesz zamówić tylko 1,5m3 betonu, to spokojnie zdążysz.
    Tyle to ja jesienią w 1 popołudnie w betoniarce ukręciłem (250l), przewiozłem
    taczką 30m i wrzucilem w szalunek, zawibrowalem i zatarłem. Sam.

    --
    Bartek