  • 1. Data: 2012-03-13 12:03:18
    Temat: Instalacja wody użytkowej - z czego?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Witam,

    planuje remont generalny łazienki i toalety (w bloku), z czym będzie
    się wiązała wymiana instalacji wodnej. Z pionu technicznego (PP)
    w chwili obecnej zasilana jest wanna, dwie umywalki i spłuczka.
    Po remoncie będzie w zasadzie tak samo, tylko prysznic będzie w wersji
    z deszczownicą. Baterie wszędzie planuję dać wtynkowe. Rury są teraz
    wmurowane głównie w ścianę działową z cegły, która będzie przebudowana.
    W nowej instalacji będą umieszczone w ścianie działowej z OSB na
    stelażu. Ściana działowa będzie porządnie okafelkowana, więc nie wchodzi
    w grę jej rozbieranie w przyszłości z powodu awarii. Dlatego zależy mi
    na trwałości instalacji, którą chciałbym wykonać samodzielnie. Z moich
    poszukiwań i rozmów z innymi osobami remontującymi mieszkanie wynika,
    że obecnie pod uwagę biorę dwa rozwiązania: instalacja miedziana
    i polibutylen Hepworth. Pierwsza będzie solidna z samej swojej natury,
    natomiast druga zbiera zasadniczo same pozytywne opinie na forach
    i producent daje na nią 25 lat gwarancji, co też oznacza długowieczność,
    a przy tym z opisów wynika, że technologia jest bajecznie prosta.
    Cenowo obie są akceptowalne, rur nie potrzeba więcej niż 20..30m.

    Ta grupa jest dla mnie wiarygodna (lurkuję Was ponad rok ;-)), więc
    podzielcie się proszę swoimi przemyśleniami, bo mam mętlik.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2012-03-13 13:07:12
    Temat: Re: Instalacja wody użytkowej - z czego?
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-03-2012 o 13:03:18 Piotr Wyderski <p...@n...mil>
    napisał(a):

> [...]
    > poszukiwań i rozmów z innymi osobami remontującymi mieszkanie wynika,
    > że obecnie pod uwagę biorę dwa rozwiązania: instalacja miedziana
    Nie każda woda sie nadaje do instalacji miedzianej, miedź wbrew pozorom
    koroduje.

    > i polibutylen Hepworth. Pierwsza będzie solidna z samej swojej natury,
    > natomiast druga zbiera zasadniczo same pozytywne opinie na forach
    I dlatego zrób plastik a jeszcze lepiej weź jakiegoś firmowego PEX-a,
    będzie
    prościej i lepiej, pamietaj o izolacji rury tak aby nigdzie nie dotykała
    muru,
    bo się w tym miejscu przetrze, plastiki pracują szczególnie te od ciepłej
    wody.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 3. Data: 2012-03-13 17:42:20
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Piotr Wyderski wrote:
> [...]
    > remontującymi mieszkanie wynika, że obecnie pod uwagę biorę dwa
    > rozwiązania: instalacja miedziana i polibutylen Hepworth.

    miedź nie jest solidna z samej swojej natury :)

    jest droga i czasem się zdarzają nieszczelności które potrafią wyleźć
    dopiero po jakimś czasie (dłuższym).

    najpewniejsze są systemy zaciskane oparte o alupex, gdzieś na drugiej
    pozycji dałbym systemy zgrzewane PP

  • 4. Data: 2012-03-13 18:26:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-03-13 18:42, Marek Dyjor wrote:
    > najpewniejsze są systemy zaciskane oparte o alupex

    Nie mogłem sobie poradzić z 3 przeciekami w kaloryferach, a montował
    hydraulik z dużym doświadczeniem. Ciągle tylko "trzeba dociągnąć" itd.

    Natomiast rury zgrzewane zrobiłem sam pierwszy raz w zyciu i ani jednego
    problemu.

    Najmilej wpsominam Hepworth. Montaż łazienki od zera trwał < 20 minut.
    Trzyma już 5 rok i nic.

  • 5. Data: 2012-03-13 20:38:12
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Nie mogłem sobie poradzić z 3 przeciekami w kaloryferach, a montował
    > hydraulik z dużym doświadczeniem. Ciągle tylko "trzeba dociągnąć" itd.

    ja piszę o systemie zaciskanym a nie jakiejś zakręcanej kupie...

    no i mam na myśłi systemy firmowe a nie tanią chińszczyznę.

    > Natomiast rury zgrzewane zrobiłem sam pierwszy raz w zyciu i ani
    > jednego problemu.

    pociesze cie że na zgrzewankach potrfią sie przecieki zrobic po kilku
    latach.

  • 6. Data: 2012-03-13 21:43:17
    Od: "ArturZ" <a...@g...pl>

    gość z firmy zajmującej sie hydrauliką w blokach mieszkalnych,powiedział mi,
    że (z wieloletniego doświadczenia) tylko zgrzewane instalacje cała reszta
    prędzej czy później to reklamacje..
    na pp raz miał problem jak dostał wadliwą partię kolanek..
    pzdr

  • 7. Data: 2012-03-14 04:31:17
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    ArturZ wrote:
> [...]
    > zgrzewane instalacje cała reszta prędzej czy później to reklamacje..
    > na pp raz miał problem jak dostał wadliwą partię kolanek..

    PP to właśnie instalacje zgrzewane :)

    jedyny 100% pewny to IMHO system Tece czy Wavin

  • 8. Data: 2012-03-14 11:03:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek Dyjor wrote:

    > miedź nie jest solidna z samej swojej natury :)

    Ok, w takim razie miedź odpada, a na jej miejsce wchodzi PEX,
    choć zaciskarki są niestety dość drogie. Hepworth zostaje na liście.
    Dziękuję za dotychczasowe opinie, ale oczywiście proszę o więciej. :-)
    Na podjecie decyzji o zakupie mam jeszcze jakieś 2 tygodnie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2012-03-14 12:33:25
    Od: <news>

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał:
    > miedź nie jest solidna z samej swojej natury :) jest droga i czasem się
    > zdarzają nieszczelności które potrafią
    > wyleźć dopiero po jakimś czasie (dłuższym).

    To że miedź koroduje to wiadomo, ale czy szybciej od stali?
    Powiedz coś więcej o tych nieszczelnościach, bo gdzie niby mają powstać
    nieszczelności w lutowanej rurze?

    > najpewniejsze są systemy zaciskane oparte o alupex, gdzieś
    > na drugiej pozycji dałbym systemy zgrzewane PP

    Plastiki może są szczelne i trwałe, ale na pewno nie są zdrowe (tak wiem ze
    wiarygodne badania wykonane przez fachowych naukowców amerykańskich mówią ze
    plastik jest tak samo zdrowy jak nasza sól techniczna), jeśli woda to moim
    zdaniem tylko stal, spawana bądź gwintowana ocynkowana, bo zdrowie jest
    najważniejsze!

  • 10. Data: 2012-03-14 12:41:06
    Od: "mcs" <...@...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

> [...]
    > mówią ze plastik jest tak samo zdrowy jak nasza sól techniczna), jeśli
    > woda to moim zdaniem tylko stal, spawana bądź gwintowana ocynkowana, bo

    No tak, i dlatego końcowe 10 - 20m instalacji należy wykonać w stali,
    chociaż wcześniejsze kilka(naście) kilometrów jest w plastiku?

    mcs