    From: Janusz <j...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak tam defrosty u Was?
    Date: Fri, 15 Dec 2023 21:09:14 +0100

    W dniu 15.12.2023 o 19:47, M M pisze:
    > Ech, wywołaliście temat... i właśnie mi w starej klimie split którą się dogrzewam,
    nagle zaczęła bardzo hałasować jednostka zewnętrzna. Wcześniej jakby słabiej grzało,
    no i się wyjaśniło.
    > Zaglądam do jednostki zewnętrznej a tam wszystko białe aż o ten szron zaczął
    ocierać wentylator, stąd hałas. Po ręcznym rozmrożeniu (odwróceniu obiegu, a potem
    ręcznym wyjęciu pozostałego jeszcze sporego kawałka lodu jak już się odkleił) znowu
    grzeje normalnie.
    > Sprzęt wiekowy Hyundai model HAC GS09HRC (takie jest oznaczenie na jednostce
    wewnętrznej), czynnik R407C, jednostka zewnętrzna bez żadnej elektroniki - proste
    sterowanie 230V AC sprężarka/wentylator/odwracanie/N/PE razem 5 przewodów. Kupiony
    kilkanaście lat temu w promocji w Castoramie za 399 PLN (+1000 za sam montaż przez
    fachowca z pompą próżniową, choć w sklepie mówili że można samodzielnie no ale
    chciałem by było zgodnie ze sztuką i bez niepotrzebnego powietrza w układzie).
    > Ale jest jedna zagadka, nic o tym nie było w dołączonej instrukcji - z jednostki
    wewnętrznej wychodzi jeszcze na zewnątrz tajemniczy przewód 2-żyłowy zakończony
    rezystorem. Tak było fabrycznie i tak zostało, a może w miejsce tego rezystora można
    wstawić jakiś czujnik temperatury na parowniku i będzie wtedy funkcja defrost? Tylko
    wtedy mogło to być traktowane jako "zaawansowana opcja za dopłatą" i dlatego nie dali
    czujnika. Spotkał się ktoś z podobną klimą i może podpowiedzieć jaki powinien być
    ten czujnik, np. NTC o jakiej rezystancji przy 25C, a może Pt1000 lub jeszcze inny?
    Rezystor mogę w wolnej chwili zmierzyć, nie sprawdzałem jeszcze co się dzieje jak się
    go odłączy. Mogę próbować różnych czujników, ale może podpowiecie od jakiego zacząć,
    jako najbardziej prawdopodobnego że będzie działał?
    10k ntc możesz dać, PT raczej nie dają bo za drogie :)

    --
    Janusz