    From: "Tornad" <t...@h...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jaka gramatura zwiru na podmurowke plotu?
    Date: Thu, 29 Apr 2010 09:26:44 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam
    > Chce kupic zwir na podmurowke plotu (plot z siatki). Jaka gramatura
    > zwiru bedzie najlepsza na podmurowke? W zwirowni pytali sie czy chce
    > zwir 0,2 0,4 itp. Bede wdzieczny za informacje.
    >
    > pozdrawiam

    Nie wiem skad sie to wzielo ale w nomenklaturze czyli nazewnictwie panuje
    pewna niejednoznacznosc. To co norma gruntowa okresla mianem
    pospolka, "betoniarze" nazywaja zwirem i na odwyrtke.
    I do tego klient Twojego pokroju nie majacy o tym pojecia, granulacje, czyli
    uziarnienie materialu rozdrobnionego, sypkiego, nazywa gramatura...
    To nie apteka:)
    Zatem jak chcesz udawac fachowca to najpierw zapoznaj sie troche z
    technologia betonu. A poniewaz zapewne Ci to potem do niczego potrzebne nie
    bedzie wiec lepiej bedzie gdy pojdziesz do skladu, zwirowni czy zajezdni
    samochodowej nawet i powiesz, ze potrzebne Ci dobre kruszywo do wylania plyty.
    Nie mow, ze plotu bo upchna Ci najgorsze badziewie np, niesortowana pospolke
    rzeczna, ktora bywa zagliniona a nawet zawierajaca czesto niedopuszczalne
    czesci organiczne.
    Dla amatorow i nie tylko, podaje w miare dobry przepis na beton. Nazywam go
    raz, dwa, trzy. Jedna lopata cementu, dwie lopaty piasku i trzy zwiru. I
    oczywiscie wody "do smaku" czyli do uzyskania konsystencji gesto-plastycznej.
    Piasek sredni ma uziarnienie od 0 do 2 mm, piasek gruby bodajze do 5 mm.
    Pisze sie 0 - 2 czy 0 - 5, w domysle mm. Natomiast zwir jest materialem w
    miare rownoziarnistym. Najlepszy jest tluczony, kruszony, ostrokrawedzisty.
    Zwir odsiany z pospolki rzecznej ma ziarna zaokraglone i on jest do betonu
    troche gorszy ale tez sie nadaje. I mozna stosowac zwir o granulacji nawet do
    50 mm
    Najpopularniejszy jest zwir o ziarnach okolo 20 mm. W rzeczywistosci on
    zawiera ziarna w przedziale powiedzmy od 15 do 25 mm. I taki zastosuj.
    Jesli kupisz kruszywo - pospolke, ktora jak sama nazwa mowi zawiera pospolu i
    piasek i zwir, na kazda lopate cementu mozesz dac nie wiecej niz 4 lopaty tej
    pospolki. I kup cement portlandzki, nie jakies popiolowo czy hutnicze
    badziewie. Cement portlandzki charakteryzuje sie mniejszym skurczem betonu i
    np. plyta nie peka, scislej nie powstaja w niej mikropekniecia.
    Gramature potrzebnego cementu oszacuj w oparciu o konieczna jego ilosc w m3
    betonu; winna ona byc rowna okolo 350 kg na m3 betonu.

    Korzystne jest krecanie betonu z jak najmniejsza iloscia wody, taka by w
    czasie wibrowania (sa tanie elektryczne bulawy wibracyjne) on sie rozplywal
    ale woda po zageszczeniu nie wyplywala na powierzchnie.
    No i te podmorowke staraj sie zabetonowac jaknajglebiej i jaknajcieniej.
    Korzystne jest wrzucenie w murek po jednym-dwa cienkie (8-10 mm) prety
    zbrojeniowe.
    To pare praktycznych uwag, ktore zapewne pomoga Ci w realizacji tego
    szczytnego projektu.
    Pzdr.
    Tornad