  • 1. Data: 2009-09-07 17:01:48
    Temat: Jaki transformator do halogenow?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszanowaie.

    Mam do zamontowania osiem halogenow o mocy 20-25W 12V. Jaki powinienem
    zastosowac transformator i jaki zapas mocy powinny miec takie
    transformatory?

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-09-07 18:04:05
    Temat: Re: Jaki transformator do halogenow?
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    8 x 25 = 200 W
    Weź 300 W. Niewielka różnica w cenie, a posłuży dłużej.
    Mój 150 watowy zasilał 7x20 W a więc miał 10 W w zapasie i spalił się po 3
    latach (zakup w OBI).
    Jacek

  • 3. Data: 2009-09-07 19:03:31
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
    > Uszanowaie.
    >
    > Mam do zamontowania osiem halogenow o mocy 20-25W 12V. Jaki powinienem
    > zastosowac transformator i jaki zapas mocy powinny miec takie
    > transformatory?

    elektroniczny!!!

    ma miękki start i stabilne zasialnie, dzieki czemu żywotność halogenów
    przedłuża sie znacznie.

  • 4. Data: 2009-09-07 20:37:16
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Maniek4 pisze:
    > Uszanowaie.
    >
    > Mam do zamontowania osiem halogenow o mocy 20-25W 12V. Jaki powinienem
    > zastosowac transformator i jaki zapas mocy powinny miec takie
    > transformatory?
    8x25W = 200W, czyli "z zapasem" 250W powinno być ok, jak chcesz to i 300
    możesz wsadzić. Polecam elektroniczne, ale markowe (nie takie za 17zł),
    nie ma problemu 'buczenia', delikatny płynny start powoduje dłuższe
    życie halogenów i brak "wywalania korków" (300W toroid już potrafi
    wywalić przy starcie).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2009-09-07 21:43:08
    Od: "rrr." <d...@w...or>

    Użytkownik BartekK napisał:

    > 8x25W = 200W, czyli "z zapasem" 250W powinno być ok, jak chcesz to i 300
    > możesz wsadzić. Polecam elektroniczne, ale markowe (nie takie za 17zł),
    Jeśli chcesz go zamontować w miejscu później niedostępnym - tylko
    klasyka - toroidalny bo jakoś mam złe doświadczenia z elektronicznymi,
    pierniczyły się i te marketowe i markowe, a kawał druta to kawał druta.
    Jeśli planujesz, będziesz kiedyś chciał zamienić diody na ledy to nagle
    elektroniczny może nie zastartować.
    > nie ma problemu 'buczenia', delikatny płynny start powoduje dłuższe
    > życie halogenów
    teoretycznie racja, choć w łazience po zmianie elektronicznego na
    toridalny ani nie zmieniam częściej żarówek, ani nie buczy (może to
    przypadek, nie upieram się, a może dlatego, że nad sufitem z płyt
    gipsowych).
    i brak "wywalania korków" (300W toroid już potrafi
    > wywalić przy starcie).
    to już kwestia zabezpieczeń, a nie transformatora

    pozdrawiam
    rafał

  • 6. Data: 2009-09-07 23:42:15
    Od: BartekK <s...@N...org>

    rrr. pisze:
    > Jeśli chcesz go zamontować w miejscu później niedostępnym - tylko
    > klasyka - toroidalny bo jakoś mam złe doświadczenia z elektronicznymi,
    > pierniczyły się i te marketowe i markowe, a kawał druta to kawał druta.
    Przeważnie chińskiego druta, na chińskim rdzeniu. Niedowymiarowanym, ze
    zbyt dużym prądem jałowym...

    > Jeśli planujesz, będziesz kiedyś chciał zamienić diody na ledy to nagle
    > elektroniczny może nie zastartować.
    Dlatego elektroniczny porządny markowy, który daje +12v a nie
    chińszczyzna za 17zł która ma podłączone żarówki wprost do wyjścia
    transrformatorka w przetwornicy, bez prostowania, bez stabilizacji, i na
    kilku-metrowych kablach do żarówek lata 50kHz

> [...]
    > toridalny ani nie zmieniam częściej żarówek, ani nie buczy (może to
    > przypadek, nie upieram się, a może dlatego, że nad sufitem z płyt
    Jak się trafi, zależy też na czym się położy. Kiepskie trafo ma duże
    pole rozproszenia, i potrafi "buczeć" dowolnym elementem blaszanym w
    swoim otoczeniu.

    > i brak "wywalania korków" (300W toroid już potrafi
    > to już kwestia zabezpieczeń, a nie transformatora
    Niestety, to kwestia transformatora. W momencie włączenia (zależnie w
    który moment sinusa trafisz) poplynie prąd startowy wynikający tylko z
    rezystancji drutu uzwojenia pierwotnego. W marnych toroidach z
    oszczędnościami w miedzi (mało uzwojeń) i rdzenia (za cieńki) udar ten
    jest znaczący, rzędu ~100A i lepiej (przez dość krótki czas, przeważnie
    nie wystarczający do wywalenia B16A ale różnie bywa).

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-09-08 07:37:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Uszanowaie.
    >
    > Mam do zamontowania osiem halogenow o mocy 20-25W 12V.

    Panowie, dziekuje wszystkim za cenne wskazowki. Kupie elektroniczny,
    niestety z tym toroidalnym mam zle doswiadczenia. Kupilem kiedys polski i
    "chodzil" chyba tylko z rok. Niby grube kable i cala reszta a jednak, do
    tego cena przy niepewnej wytrzymalosci i wielkosc samego transformatora nie
    dajaca mozliwosci "elastycznego" montazu.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-09-08 16:30:55
    Od: "Radek Buczkowski" <r...@w...pl>

    Kup elektroniczny, markowy. Najlepiej produkcji OSRAM. Daruj sobie
    magnetyczne.
    Kupisz raz, bedziesz zadowolony zawsze.

    Pozdrawiam

    RadekB

  • 9. Data: 2009-09-08 18:53:59
    Od: "Piotrek" <...@...ru>

    > Jeśli chcesz go zamontować w miejscu później niedostępnym - tylko
    > klasyka - toroidalny bo jakoś mam złe doświadczenia z elektronicznymi,
    > pierniczyły się i te marketowe i markowe, a kawał druta to kawał druta.

    8 elektronicznych od 100 W do 250 W dziala juz ponad 3 lata :)
    na szczescie psuc sie niechca ale pomontowalem je tak ze powinno dac sie je
    wymienic po wymontowaniu jednego halogena(przechodza przez otwor na halogen
    w przeciwienstwie do toroidalnych, dalem zapasy kabla tak ze powinno sie go
    dac wywlec znad sufitu i wymienic :)
    na szczescie nie mialem okazji tego testowac :D

    --
    pzdr
    piotrek

  • 10. Data: 2009-09-08 19:47:15
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > tego cena przy niepewnej wytrzymalosci i wielkosc samego transformatora nie
    > dajaca mozliwosci "elastycznego" montazu.

    Maniek dlatego ja kupuje wszedzie halogeny ale na 220V, nie ma problemu
    z transformatorem :)

    --
    -----
    Pozdr