    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jakie deski do szalunków
    Date: Tue, 03 Feb 2009 13:42:19 +0100

    Jarek P. napisał(a):
    > Robię zestawienia rzeczy, które muszę zamówić do budowy i szybkie
    > pytanie mam: jakich grubości deski używa się do szalunków (strop lany,
    > schody, słupki itp.)? Czy calowe deski 25mm wystarczą na wszystko, czy
    > potrzebne są też grubsze? W kosztorysie mam wymieniony pełny wachlarz,
    > od 25mm począwszy, poprzez 38mm, na "28-45" skończywszy. A ponieważ
    > kosztorys jest według KNRów robiony i w wielu miejscach delikatnie
    > mówiąc odstaje od realiów budowy "gospodarczej", urealniam sobie co się da.
    > Na chłopski rozum wydaje mi się, że calowymi deskami da się zaszalować
> [...]

    U mnie zdecydowanie więcej poszło calówek niż 25mm.
    Wykonawcy jak mieli szalować dość długie schody to bali się, że 25 może
    wygiąć.
    Choć teraz wydaje mi się, że nie chciało im się więcej podpór dać :).
    ale calówki poszły u mnie na łaty i kontrłaty więc nie zmarnowały się.
    Radzę osobiście wybierać deski na tartaku - bo za takie same pieniądze
    można dostać oflisy, a można też mieć piękne deski, z których wszystko
    się wykorzysta.

    I koniecznie mierzyć i sprawdzać ilość.
    Jak przywozili mi deski na zamówienie tel. to zawsze jednym przejazdem
    udało się je przywieź i zawsze miałem niby kilka więcej :). Jak wybrałem
    sobie deski na tartaku - m.in. na podłogę na strych - nie dość, że
    mogłem je od razu kłaść na tą podłogę to jeszcze przy mnie było wszystko
    mierzone i wychodziło, że jednym przejazdem się nie uda tego przywieźć
    bo za wiele.
    O pasy i kołki popytaj też na tartaku - czasem kupisz to jako opałowe
    drewno, a i tak po budowie ciężko będzie to sprzedać, o wiele łatwiej
    jest sprzedać stemple, o te możesz pytać po innych budowach u leśników,
    rolników

    Ariusz