    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jakie uziemienie - "wzmacniać zero"?
    Date: Fri, 23 Jul 2010 03:24:05 +0200

    Użytkownik "kameleon" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:i27kk2$2lt$1@inews.gazeta.pl...
    > Elektryk radzi zamiast prowadzić na piętro kabelek - "wzmocnić zero". Dać
    > z bolca na zero kabelek. Mi się widzi że dla moich komputerów czy pralki
    > to zły wybór, ale czy mam rację czy nie. Zagrożenia: pralka zmywarka ...
    > piekarnik. Komputer z ups. Monitor w cenie auta :)
    > Mi się wydaje, że robić W PIWNICY uziemienie i kłaść kabel do pokoi i
    > kuchni/łazienki? Gdzie leży prawda w tym wypadku. Potrzebna szybka
    > decyzja... :)

    Jeżeli nie masz uziemienia w przyłączu, zrobić uziemienie w piwnicy,
    połączyć z zerem PRZED ROZDZIELNIĄ a w rozdzielni rozdzielić na zera robocze
    odseparowane przez RCD i puścić osobnym przewodem żyłę PE
    Jeżeli w dudynku instalacja już jest i jest to stara instalacja dwużyłowa,
    to nie będzie tak prosto, chyba że w tem sposób chcesz chronić tylko jeden
    obwód.
    wg obowiązujących przepisów, nie wolno stosowac ochrony przez zerowanie, ale
    czasem lepsza taka ochrona niż żadna.
    Ochrona taka jednak może stanowić zagrożenie - przy przebiciu, napięcie fazy
    (lub w niektórych przypadkach napięcie międzyfazowe) może pojazwić się na
    metalowych obudowach urządzeń. Powinny wtedy też zadziałać bezpieczniki bo
    faza do zera równa się zwarcie, ale różnie jest, ludzie watują bezpieczniki
    itp.